kastrug

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Ik zoek een handige manier om een kastrug te bevestigen.

Tot nu toe nagelde ik de 8mm rug tegen de corpus en kwam het sierpaneel eroverheen.
Nu werk ik meer en meer met deuvels/lamello's en is de corpus onmiddellijk de zichtbare zijde, daarom freesde ik met een sponningfrees een slag in, maar ik heb de indruk dat dit nogal arbeidsintensief is en mijn freeskopjes nogal snel verslijten.

Op welke manier doen jullie dit?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.744
2.600
Gaanderen
Probeer het anders eens met een schijffrees. (klein zaagblaadje op een stift) Ze zijn er in vele maten. Ik frees hier mijn kleine sponningen mee. Snel geen last van hitte en tot 8 mm in een gang.
Ik heb ze van rvs frezen andere kwaliteit en andere prijzen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
195
41
Volgens mij is er niet echt een andere manier. Wat wel kan is een latje van 20x20 achter tegen de zijdes van je kast zetten en daar het achterschot tegenaan schroeven. Je hebt dan een inliggend achterschot, ik doe dit vaak bij gootsteen kastjes.
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Volgens mij is er niet echt een andere manier. Wat wel kan is een latje van 20x20 achter tegen de zijdes van je kast zetten en daar het achterschot tegenaan schroeven. Je hebt dan een inliggend achterschot, ik doe dit vaak bij gootsteen kastjes.
Om mooi te zijn moet het achterschot dan wel exact op maat en haaks zijn. Maar dan zie je toch ook de schroeven?
 

jorisvh

Post veel
gaat prima met een gewoon (3,2mm) zaagblad.
  • 1x vooruit zagen met ~5mm latje tussen korpuszijde en langsgeleider.
  • latje weg.
  • 1x achteruit zagen met korpuszijde tegen langsgeleider. zo zaag je meelopend en breekt de melamine niet uit aan de binnenkant van de kast. (dit is zonder roltafel wel niet veilig, lijkt mij)
de 2mm die blijft staan valt er zo uit of je gaat even met een 8mm beitel door de groef.

recent heb ik er een groefzaag met vlakke tand van 8,3mm voor aangeschaft. daarmee zaag ik 1x achteruit. dat is natuurlijk nog sneller. stamblad is 5-6mm dus die past ook op zaagmachines die geen dado aankunnen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.