Kast voor frezen

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
En nog wel verniet ook! Ideaal.

(Hopelijk is de kwaliteit wel dusdanig dat de gaatjes mooi uitgelijnd en even groot zijn - toch eens een vrije namiddag binnenspringen in de Brico...)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb er een aantal liggen die ik nog nooit gebruikt heb. Alles lijkt wel mooi parallel te staan en even groot.

Wat wil je er precies mee aanvangen? Ik weet wel niet of de gaten volgens het 32mm systeem zijn uitgelijnd.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Wat wil je er precies mee aanvangen?
Een beetje volgens het volgende ~principe~ een werkblad met haakse gaten maken - voor mij moeten die gaten niet op 96mm (of whatever de groene standaard is) liggen: link

Gewoon plankje met drie (of vier) deuvels die haaks staan en passen op het pegboard, daar dan de boorstaander - of bovenfrees - op vastmaken, en klaar. Allez, 'klaar om repetitief te gaan boren'.

Die Scorpion is overigens wel serieus het baasje, als je ook zijn werk op garagejournal volgt: nog straffere link.

Jimbo
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Nog een paar detail foto's,

P1000152.jpg

Op deze plank sla ik de ringen op, gesorteerd op dikte

P1000151.jpg

@Jimbo, de kast heb ik op breedte gemaakt van de frezen, elk vak is 250mm breed, en ook om de bedrading niet te hoeven herdoen natuurlijk. Ze is wel gecentreerd in de breedte.
De kapex tafel is zo gemaakt om verschillende redenen, op deze manier kan ik zware stukken langs onder oplichten, plat op een tafel lukt dat niet makkelijk. En ik had toen ook een vierkant gatenboor die op diezelfde tafel stond, waarvan de voet even hoog was als mijn verhoging. Zo liep de tafel door in één vlak en diende het ook voor de gatenboor. Maar ik heb als project om die ganse kasten ook te vernieuwen en aanpassen aan mijn huidige werkwijze
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi filmpje, maar ik heb één bedenking opgemerkt.
De plexi zit in een groef waarvan de deurkader gelijmd is.
Normaal ga je ervan uit dat er niets gebeurt, maar stel dat er ergens wegens een onoplettendheid een gat in de plexi komt.
Hoe ga je dat vervangen?
Hier zou een sponning of slag de normale gang van zaken moeten zijn of volgens de regels van de kunst.

Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Knap gedaan Benchworks! Het ziet er echt goed uit!
Ik wou dat ik ook zo'n werkplaats en zo'n professioneel gereedschap had. :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mooi filmpje, maar ik heb één bedenking opgemerkt.
De plexi zit in een groef waarvan de deurkader gelijmd is.
Normaal ga je ervan uit dat er niets gebeurt, maar stel dat er ergens wegens een onoplettendheid een gat in de plexi komt.
Hoe ga je dat vervangen?
Hier zou een sponning of slag de normale gang van zaken moeten zijn of volgens de regels van de kunst.

Groetjes Sirjacobs Didier.

Ik wou het éénvoudig houden en vooral ook dun, bij glas had ik zeker een glaslat gebruikt, maar hier met het plexi van tegenwoordig dat is niet stuk meer te krijgen.
Ik zou het er eventueel uit kunnen krijgen door een groef te frezen in één van de zijdes, en daarna weer opvullen.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Net naar het filmpje gekeken.
Doordat het filmpje zo versneld is, lijkt het allemaal gevaarlijk. Zeker als je aant zagen zijt.
Supperkas wat je gemaakt heb. Alleen vind ik het spijtig dat je plexi hebt gebruikt in plaats van glas.
Als je nog maar naar plexi kijkt heb je er al krassen op.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hier moet het gemiddelde Woodworking publiek toch heel blij van worden. Het lijkt allemaal zo kinderlijk eenvoudig...

Prachtig gemaakt filmpje van een prachtig gemaakte kast in een werkelijk prachtig geoutilleerde werkplaats. Ik sluit nu mijn ogen en ga even dromen van zo'n werkplaats voor mijzelf... :rolleyes:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Net naar het filmpje gekeken.
Doordat het filmpje zo versneld is, lijkt het allemaal gevaarlijk. Zeker als je aant zagen zijt.
Supperkas wat je gemaakt heb. Alleen vind ik het spijtig dat je plexi hebt gebruikt in plaats van glas.
Als je nog maar naar plexi kijkt heb je er al krassen op.

Als ik het niet versnel dan is het 3-4 keer langer, ik probeer het altijd rond de 6-7 minuten te houden zonder al te veel te knippen.

tegenwoordig is plexi (of is het acrylaat dat ik heb?) niet meer zoals 10-15 jaren geleden, eens met de vod erover en je zag er niet meer door.
Nu is het moeilijk te onderscheiden van glas, voor binnenshuis had ik zeker glas genomen, maar in de werkplaats liever niet. Lijkt mij te gevaarlijk want op die plek zet ik vaak lange balken of planken in evenwicht tegen de bank wanneer ik aan het schaven of frezen ben. het gebeurt wel eens dat er één of de hele stapel omvalt bij een foute beweging.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Leuk filmpje! De camera die filmt vanop de roltafel geeft ook een leuk beeld.

Je merkt hier wel duidelijk het verschil tussen iemand die hobbymatig met hout werkt, en een professional. Veel knappe machines die vakkundig bediend worden, geen aarzelingen in de handelingen. Het voelt voor mij al direct meer aan als "werk" dan als "plezier" als ik er naar kijk. Waarmee ik trouwens helemaal niets negatiefs bedoel. Ik hou meer van het getwijfel en het zoeken naar de juiste manier om iets te doen. Het mislukken en opnieuw beginnen. Ik ben zelf werkzaam in de industrie waar alles perfect afgelijnd en efficiënt is, wat prutsen in de garage is dan ook een uitlaatklep voor mij.

Hier zie je duidelijk een vakman iets maken. Een mooie afweging in materialen in functie van het doel van de kast. Alles degelijk genoeg uitgevoerd om lange tijd mee te gaan. Efficiënt in elkaar zetten, zodanig dat niet alle tijd opgaat aan iets waar tenslotte geen geld voor binnenkomt. En ondertussen toch maar weer een mooie oefening in alle gebruikte technieken. Op en top professioneel.

Zo'n filmpjes wil ik best nog wel zien, een plezier om naar te kijken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dit filmpje kan zo door naar "how it's made" op Discovery.
Het is een mooi kastje geworden en het is lekker overzichtelijk opgeruimd.
Alleen ben ik geen fan van die gaatjes om planken op te hangen.
Zowel esthetisch als praktisch. Dan heb ik liever keeplatten.

Groeten, Raymond
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Maar met keeplatten mis je wel de essentiele functie van deze kast: het makkelijk kunnen uitnemen van een plankje met frees. Bij keeplatten moet je dat plankje steeds kantelen om het eruit te kunnen halen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik was de puntjes al aan het verbinden, een stekker (een rode weliswaar), pegboard achterwand ... hij gaat een stuk kerstverlichting recycleren en achter de kast plaatsen als kastverlichting :) Dat het niet gebeurt is zegt wel iets over de prijs van de frezen, ze waren (bijna) betaalbaar?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.