Kapschuur spanten

GruttePier

Nieuw lid
24 apr 2024
3
2
Friesland
Ik ben bezig met het verzamelen van materialen voor een zelf getekende kapschuur. Initieel was het idee om dakplaten te gaan gebruiken, veel van mijn ontwerp is kundig gekopieerd dus ook de hoh maten tesamen met de spantmaat 50x150, onbeschaafd dus.

Ik heb inmiddels het hout hier liggen (douglas), maar nu hebben we toch besloten om dakpannen te gaan gebruiken. Deze pannen wegen 40kg per m2 (vlakke mulden specifiek). Ik zit dus nu aan de 50x150 spanten vast. Helaas is er weinig te vinden over de constructieve opbouw van van deze daken dus zit het afkijken er niet meer in.

Met een hoh maat van 525mm komt het geheel verassend goed uit, echter heb ik geen idee of dit voldoende sterk uitkomt. Wel heb ik lopen spelen met tool van balkenschuif om een idee te krijgen, wat nog niet eens zo slecht lijkt icm belasting. Maar dit is voor platte daken.

Kan deze hoh maat dit effectief dragen of dien ik lager te gaan in hoh? Een ander idee was om enkele spanten dubbel uit te voeren indien noodzakelijk...


huis2.jpghuis1.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.