Kapschuur-achtige overkapping

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Hoi allemaal,

Na een tijdje (lees jaren) stilletjes meegelezen te hebben start ik nu eens een eigen draadje.

Na de afgelopen jaren ons huis opgeknapt te hebben zijn we nu bezig met het opknappen van de tuin. Twee jaar geleden heb ik al een houthok gemaakt (waarvan later evt. nog wat foto's) en vorig jaar heb ik de riolering en de bestrating vervangen. Alle 30x30 tegels zijn er uit en vervangen door gebroken oude waaltjes. Dit jaar zijn er 2 gazonnetjes aangelegd, flink wat planten geplant en speeltoestellen geplaatst voor mijn dochter.

Nu wordt het eindelijk tijd om te beginnen aan een overkapping achter in de tuin. Het ontwerp is gebaseerd op dat van een kapschuur. Als vloer ga ik oude waaltjes leggen en voor het houtwerk ga ik gebruik maken van douglas. In grote lijnen heb ik al wel een ontwerp staan. Op sommige punten kan ik echter nog wel input gebruiken en dat hoop ik hier te krijgen. Geinspireerd door de foto's en verhalen van o.a. Jelte en David ben ik van plan alle verbindingen uit te voeren als pen-gat verbindingen. Tijdens het maken van het houthok heb ik hier al flink mee kunnen oefenen, maar voor de overkapping wil ik het wel naar 'the next level' brengen.

Voor de staanders en liggers ben ik van plan 20x20 balken te gebruiken. De korbelen zijn nu nog als 20x20 getekend, maar die wil ik in 15x15 uitvoeren. Voor de sporen en de nokbalk ben ik nog aan het twijfelen. Suggesties? Als dakbedekking ga ik dakpannen gebruiken.

Voor de korte termijn wil ik vooral graag bepalen hoeveel staanders ik nodig heb, zodat ik de poertjes kan storten en de bestrating kan leggen. Daarna kan ik de overgebleven stenen afvoeren en hoeven wij na 3 jaar eindelijk niet meer naar allerlei bergen stenen te kijken ;) In de onderstaande afbeelding ik heb nu 8 staanders getekend, maar als ik het kan redden met alleen 4 staanders op de hoeken dan word ik daar erg vrolijk van. Wat denken jullie, is dat haalbaar? De tekening is een eerste schets, later zal ik ook alle verbindingen en details er in verwerken.

forum.jpg

Ik heb mij voorgenomen tijdens de bouw veel foto's te maken en die hier te plaatsen. Als iemand vragen, opmerkingen of tips heeft dan hoor ik dat graag!
 

tuoh

Oud hout
Nokbalk 75 x 200mm, sporen minimaal 45 x 140mm. Zo kan je wegkomen met vier staanders. Alhoewel ik zelf bij deze constructie zou opteren voor muurplaten, staanders en ankerbalken van 250 x 250mm.
Laat best ook ankerbalken en muurplaten NIET op dezelfde hoogte kruisen.
Ankerbalken 200mm lager plaatsen dan de bovenkant van de muurplaten, zo kan je beide met pen en gat verbinden met de staanders.
Voorzie de priemstijlen aan de bovenzijde van een inkeping gelijk aan de dikte van de nokbalk, en laat deze daar 3/4 van de hoogte inzakken, = 150mm.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Dank je wel! Het gaat nu eerst een tijdje stil zijn omdat ik eerst met poeren en bestrating bezig ga, maar het wordt zeker vervolgd!
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Een hele tijd geleden heb ik hier het nodige advies ingewonnen. Ondertussen zijn de betonnen poertjes gestort en opgemetseld. Het straatwerk is ook helemaal afgerond en alle andere werkzaamheden met betrekking tot het aanleggen van de tuin zijn klaar. Dat betekent dat ik eindelijk aan mijn overkapping kan gaan werken!

IMG_20190916_171729.jpg

IMG_20190930_144233.jpg

- - - Updated - - -



IMG_20191019_111851.jpg
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Ik heb in SolidWorks de eerder geplaatste schets aangepast en tot in detail uitgewerkt, inclusief alle verbindingen. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Heb ik ergens domme fouten gemaakt? Of kunnen er dingen beter / handiger? Ik hoor het graag!


Vanuit kosten overweging en beschikbaarheid (maar vooral het eerste) heb ik gekozen voor voornamelijk 20x20 balken en niet voor 25x25.


De grijze rand die getekend is zijn mijn poertjes en mijn muurtje (dat bestaat uit stoeptegels op de kant). De staanders worden op een m20 draadeinde gemonteerd. Deze draadeinden zullen ca. 20 cm in de staanders vallen. De staanders rusten dan op RVS plaatjes. Ik ben niet van plan om de staanders verticaal vast te zetten, ze rusten dus puur op zwaartekracht op de draadeinden.


De 10x10 balkjes die onderaan tussen de staanders lopen hebben alleen als doel om de gevel planken op te bevestigen. Hoe ik precies de spleet tussen de tegels en de gevel ga dichten weet ik op dit moment nog niet. Een bouwwerk als dit had eigenlijk gemetselde muurtjes verdiend, maar toch heb ik er voor gekozen het op deze manier op te lossen.


Ik heb er voor gekozen om mijn nok niet te schoren, maar om een kruis te plaatsen tussen de nok en de 'vliering balk'. Die vliering balk heb ik geplaatst om je raadt het al: een kleine vliering te kunnen maken voor bijvoorbeeld stoelkussen en dergelijke. Met het kruis poog ik de buigstijfheden van mijn nok en vliering balk te verbeteren. Zal dit werken? De verbinden worden vastgezet met toogpennen.


Ik heb de ankerbalken in hun geheel laten rusten op de staanders door inkepingen in de staanders te maken. Dit heb ik voor de korbelen niet gedaan, mede omdat ik dat bij Jelte ook niet zag. Is het beter dat alsnog te gaan doen? Ik vind het er op deze manier mooier uitzien namelijk.


Waar ik nog niet uit ben is hoe dik alle toogpennen moeten zijn. Op de foto's in Jelte's topic schat ik ze op ca. 2 cm doorsnede. Dat klopt wel redelijk toch?


Verder ben ik ook benieuwd naar jullie meningen over het bekleden van de gevel. Ik neig er nu naar om planken te gebruiken die door halfhout verbindingen op elkaar aansluiten. Deze planken plaats ik tussen de balken. Onder de muurplaten en ankerbalken ben ik van plan ze verticaal te laten lopen en daarboven wil ik ze horizontaal plaatsen. Mijn redenatie om geen potdeksel of rabat planken te gebruiken is dat het er aan de binnenkant er ook goed moet uit zien en dat ik dus ook enkele gevel vlakken vertical wil invullen. Deze planken denk ik ook als dakbeschot te gaan gebruiken.


Ik moet nog op zoek naar dakpannen, maar het zullen in ieder geval rode Tuile du Nord pannen worden. Ook wil ik er zinken dakgoten aan monteren.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Ik ben niet zo'n held in SolidWorks, dus een mooie exploded view of duidelijke schetsen krijg ik niet zo voor elkaar. Daarom hier een opsomming van enkele dimensies:

Van buitenkant staander naar buitenkant staander is de breedte (open zijde) 4170 mm en de diepte 3770 mm. Van de grond tot de bovenkant van de nok is 3070 mm.

- muurplaten 200 x 200 x 4570 mm
- ankerbalken 200 x 200 x 3540 mm
- staanders voor 200 x 200 x 2020 mm
- staanders achter 200 x 200 x 1120 mm
- priemstijlen 200 x 200 x 1920 mm

- nok 200 x 100 x 4570 mm
- vliering balk 200 x 100 x 3770 mm

- korbelen 150 x 150 x 900 (lange zijde)

- de gekruisde balken tussen nok en vliering zijn 75 x 75 mm
- vliering balkjes zijn 75 x 75 (er zullen 22 mm dikke planken op komen, de overspanning is ca 1200 mm)

- sporen achter 150 x 75 x 3100
- sporen voor 150 x 75 1900

- balkjes onderaan om gevelplanken op vast te zetten 100 x 100
 

tuoh

Oud hout
Mooi ontwerp, alle cruciale verbindingen zitten goed op deze manier.
Geen geklooi met halfhout en andere toestanden.

Heb wel twee opmerkingen:p
- de balken onderaan van 100x100 zijn te klein van sectie. eiken van die afmetingen kan, bij langere lengtes, serieus werken.
Eiken direct in grondcontact is ook geen goed idee. Zou er toch minimaal één laag stenen onderstoppen. Of de balken een 50mm boven de grond houden, met enkel in het midden nog een ondersteuning.

- bij de lage achtergevel zou ik nog een bijkomende korte staander voorzien tussen grondbalk en muurbalk.
Deze hoeft niet op een fundering te staan, maar plaats hem tussen beide horizontale balken. Schoren zijn hier ook niet nodig, die aan beide uiteinden zijn voldoende.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Dank je!

De hele constructie staat ca 20 cm boven de grond. Ik heb er voor gekozen om douglas te gebruiken, puur vanwege de kosten.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Kan ik de toogpennen van haardhout maken? Ik heb gedroogde eiken blokken, maar wel vol droogscheuren. Hoe erg is dat? En hoe dik moeten de pennen zijn? 2 cm?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.320
760
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Toogpennen zou ik zowiezo van echt droog hout maken, eventueel ze zelfs nadrogen na het maken - ze slaat ze er in tot ze klemmen, en als ze dan krimpen, dan ....

Haardhout lijkt me een prima bron.De bedoeling is dat de draad precies in de lengte loopt, dus ze haardhout splijten tot het ongeveer een toogpen is is de gemakkelijkste manier.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Ik ben ondertussen druk bezig, maar werd door mijn zwager op een mogelijk probleem gewezen. De ankerbalken die ik al op maat gemaakt heb steken niet door mijn staanders heen. De trekkrachten moeten dus worden opgevangen door een enkele toogpen van 28 mm (eiken). Gaat dit voldoende zijn? De pennen van de ankerbalk zijn 9 cm lang, ook daar maak ik me nu zorgen over (icm de 28 mm toogpen).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.139
435
Misschien snap ik het niet helemaal, maar waarom zou het helpen wanneer de pennen van de ankerbalken door steken? En hoeveel pen blijft er nog over na de toog nagel?
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Er blijft ca. 45 mm over.

Als ik de onderstaande link bekijk dan heb je met de doorstekende pennen ook nog wiggen die een deel van de krachten opvangen.

 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.139
435
Ik durf het niet te zeggen. Tuoh is al een tijdje afwezig op dit forum. Je kan het via PB proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.