Kantenfrees

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Af en dan wil ik een klein schuin of rond kantje aan iets maken, nu heb ik dan een Festool OF 1400 freesmachine, wat een prefect ding is, maar soms een beetje te lomp.
Nu las ik wel eens over een katsu hier op het forum, voor weinig geld heb je al zo'n ding, ook zag ik dat het een handzaam ding was.
Maar is dat ook zo, is het geld waard of is het goedkoop duurkoop verhaal?
Of kan ik beter naar een ander merk kijken?
Ik zag ook een Makita voor €102,-


Katsu

Makita
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik gebruik al 1,5 jaar een Katsu naar volle tevredenheid. Het enige wat me er niet aan bevalt is de schakelaar, dat is gewoon een wipschakelaartje, geen nullast of schuifschakelaar. Voor de rest voldoet hij prima aan de verwachting. Heb er een paar keer wat zwaarder werk mee gedaan, maar dan wordt hij snel warm, dus dat is iets om rekening mee te houden. Maar als kantenfreesje is hij echt goed
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Een kantfreesje die ik er even snel en makkelijk bij pakt is wat ik zoekt, echt zwaar werk gebruik ik de andere freesmachine voor. Meestal maak ik een schuin kantje, dus dat frees bitje zal er wel bijna altijd inblijven.
De Festool OF 1400 moet je met 2 handen doen en ik heb al eens gehad dat hij iets kantelde, in mijn optiek daar net te lomp voor.
Dat wip schakelaartje zal ook niet veel kosten, ergens moeten ze de machine goedkoop op houden.

Makita is ±2x zo duur, maar ik zag dat deze 530watt is, de Katsu is 710watt.
Makita komt met een groeffrees en een kopieer ring, maar heeft alleen een schacht van 6mm.
Katsu heeft 3 spantangen, 6, 8, 10mm en een variabele snelheid.
Makita heeft een transparant bodemplaat waar je doorheen kan kijken.
Katsu heeft een kunststof kapje voor stofafzuiging.

Als ik zo kijkt is de Katsu in het voordeel:
- goedkoper
- meer watt (kracht)
- 6, 8, 10 mm spannen
- variabele snelheid
- stof afzuig mogelijkheid
- extra setje koolborstels

De Makita:
- transparant bodemplaat
- groeffrees
- kopieer ring

Makita:
De transparant bodemplaat is voor mij niet een grote plus, ik twijfel of dat je er bij zo'n klein plaatje echt wat aan hebt.
Groeffrees, leuk, maar geen overwaarde voor mijn
Kopieer ring, die heb ik al een paar voor de Festool en ik ben opzoek naar een kantfrees.

Katsu:
De extra set koolborstels heb ik mijn vraagtekens bij, vreet de Katsu koolborstels?
Denk het niet, maar komt wel vreemd over of geeft een verkeert signaal af.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb bij mijn Bosch frees ook een setje koolborstels gekregen.. ik zou me er niet druk om maken. Daar gebruik je 'm niet vaak genoeg voor, neem ik aan.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Over die extra koolborstels maak ik me niet druk, ik had het nog niet eerder gezien.
Ik heb nog even een beetje rond gekeken, ik zag zelfs nog een goedkopere en nog een Metabo die tussen de Katsu en Makita in zit betreffende de prijs.
Maar ik heb de knop doorgehakt en ga zodadelijk de Katsu bestellen, maandag in huis staat er bij, mooi.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Dit is een lelijke eend/geitje wat ik zag via Google, met zwengel kon ik hem niet vinden.

Maar je had het over een lelijke eend in de gang, dus ik dacht Lelijke eend? met zwengel? in de gang?
Ik dacht gelijk aan zo'n auto, maar het zal wel wat anders zijn neem ik aan.
 

jorisvh

Post veel
de Makita 3711 is een kantenfrees pur sang, niet meer niet minder. om een paar mm af te ronden of een facet te geven is een 6mm schacht en 500W dan ook meer dan voldoende.

de Katsu kan je vergelijken met de Makita RT0702C (lees: het is er een schaamteloze kopie van).
die vind je vanaf 130-140€.
die kan je met extra voet als bovenfrees gebruiken en dan worden de 700W en 8mm schacht wel belangrijk.
1710662021167.jpeg

er is ook de Vevor kopie. die is nog iets goedkoper. geen ervaring mee. best mogelijk dat die van dezelfde band rolt.

als je naar klonen van de accu versies van de Makita (DRT50Z) gaat kijken wordt het helemaal een zootje. daar zijn op Ali en Banggood tig merknamen die komen en gaan met verwarrende specs (verschillende vermogens, al dan niet instelbaar toerental, ….)
Er was hier onlangs een draadje waaruit bleek dat iemand in Nederland zijn eigen Makita kloon merk had gelanceerd en die dingen uit China haalt gelabeld met zijn “merk”.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Als je de afbeeldingen naast elkaar gaat vergelijken, dan is de Katsu inderdaad een keiharde kopie met we heel kleine verschillen.
Dat dit zomaar kan is best bijzonder eigenlijk.
Wat betreft het vermogen voor afronden en schuinkantje heb je wel gelijk dat dit met gemak met 500 watt kan denk ik.
Maar goed, als ik een keertje iets wat stevigers moet doen, dan kan dit ook nog eventueel met de Katsu.
Als het goed is komt de bestelling morgen binnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.