Ben vorige week begonnen met het maken van een kamerscherm met het kumiko patroon "Futae kaku-shokkõ" erin verwerkt.
Het kamerscherm project zit al sinds ik mij met kumiko bezig houdt erg hoog!
Ben al tijden dubben wat voor patroon erin moet komen,. iets met een afbeelding, vierkant, ruit, zeshoek met mitsukude, moeilijk makkelijk ga maar door.
Uiteindelijk knoop doorgehakt en dit patroon gekozen.,
Dit patroon vind ik rustig overkomen en kan bijv. achter een bank staan want het is niet erg als er dan een stuk in het zicht eraf valt.
Gekozen voor 3 deurtjes en het patroon komt er dubbel in., vind het zonde als je aan een kant alleen papier ziet., meer werk (+6 extra schermen) maar ach ben nu toch al bezig!
Wat specificaties:
Deurtjes worden +/- 42cm breed en 190cm hoog
kumiko houtjes zijn 4mm x 10mm (linden)
frame wordt van eik.
hopelijk heb ik genoeg linden hout, heb onlangs 3 planken gehaald en al zo'n 110m op maat geschaafd xD
Futae Kaku-shokkõ :
Voor dit patroon moet ik twee houtjes zagen & schaven en dan het derde houtje die alles verbindt zit vast met beide kanten een jaguchi.(zie foto)
Ben begonnen met het zagen & maken van de zes jigumi's (basis)
Voor mijn eigen geruststelling heb ik er gister 1 volledig ingevuld om te checken of echt alles overal past.
Nu ik dat weet kan ik op voorhand alle onderdelen zagen en later in één beweging invullen.
Heb 2 emmers voor de onderdelen gepakt en die ga ik rustig an vol maken en dan zie ik wel hoe ver ik kom. (geen zin om alles te tellen.)
Alles wordt gemaakt met handgereedschap! ( behalve maat zagen van strips dat wou ik mezelf niet aan doen )
Denk maar aan een Dozuki zaagje, beiteltje en wat geduld.
Kumiko wordt al eeuwen met de hand gedaan.
Het is mijn "grootste" project tot nu toe en ben elke keer erg enthousiast als ik er weer mee verder kan!
Vandaar dat ik het ook alvast op het forum deel!
Hieronder nog wat foto's
^^ zo ongeveer
Hier ff elektrisch stroken zagen op 11mm en dan later op de lintzaag naar 5mm
ruim 110meter verder xD heb nog meer linden hout om te schaven maar dit moet voorlopig genoeg zijn.
eerste jigumi (ff met de tekening erbij zodat ik niks verkeerd leg)
3 jigumi's
2 onderdelen in een bakkie
Invullen met drup lijm
De 45 graden jaguchi
1 scherm af!!! Futae kaku-shokkõ
Nu deze twee emmers vullen en dan zien we het wel weer.
Bedankt voor het lezen!
Het kamerscherm project zit al sinds ik mij met kumiko bezig houdt erg hoog!
Ben al tijden dubben wat voor patroon erin moet komen,. iets met een afbeelding, vierkant, ruit, zeshoek met mitsukude, moeilijk makkelijk ga maar door.
Uiteindelijk knoop doorgehakt en dit patroon gekozen.,
Dit patroon vind ik rustig overkomen en kan bijv. achter een bank staan want het is niet erg als er dan een stuk in het zicht eraf valt.
Gekozen voor 3 deurtjes en het patroon komt er dubbel in., vind het zonde als je aan een kant alleen papier ziet., meer werk (+6 extra schermen) maar ach ben nu toch al bezig!
Wat specificaties:
Deurtjes worden +/- 42cm breed en 190cm hoog
kumiko houtjes zijn 4mm x 10mm (linden)
frame wordt van eik.
hopelijk heb ik genoeg linden hout, heb onlangs 3 planken gehaald en al zo'n 110m op maat geschaafd xD
Futae Kaku-shokkõ :
Voor dit patroon moet ik twee houtjes zagen & schaven en dan het derde houtje die alles verbindt zit vast met beide kanten een jaguchi.(zie foto)
Ben begonnen met het zagen & maken van de zes jigumi's (basis)
Voor mijn eigen geruststelling heb ik er gister 1 volledig ingevuld om te checken of echt alles overal past.
Nu ik dat weet kan ik op voorhand alle onderdelen zagen en later in één beweging invullen.
Heb 2 emmers voor de onderdelen gepakt en die ga ik rustig an vol maken en dan zie ik wel hoe ver ik kom. (geen zin om alles te tellen.)
Alles wordt gemaakt met handgereedschap! ( behalve maat zagen van strips dat wou ik mezelf niet aan doen )
Denk maar aan een Dozuki zaagje, beiteltje en wat geduld.
Kumiko wordt al eeuwen met de hand gedaan.
Het is mijn "grootste" project tot nu toe en ben elke keer erg enthousiast als ik er weer mee verder kan!
Vandaar dat ik het ook alvast op het forum deel!
Hieronder nog wat foto's
^^ zo ongeveer
Hier ff elektrisch stroken zagen op 11mm en dan later op de lintzaag naar 5mm
ruim 110meter verder xD heb nog meer linden hout om te schaven maar dit moet voorlopig genoeg zijn.
eerste jigumi (ff met de tekening erbij zodat ik niks verkeerd leg)
3 jigumi's
2 onderdelen in een bakkie
Invullen met drup lijm
De 45 graden jaguchi
1 scherm af!!! Futae kaku-shokkõ
Nu deze twee emmers vullen en dan zien we het wel weer.
Bedankt voor het lezen!