Nou, vooruit, dan toch maar mijn meest recente blunder. Echt stom!
Afgelopen week een bed aan het maken uit geschaafd vuren (jajaja, steigerhout, ook goed). Dat moest een lichtblauwe, verschoten, matte, poederachtige kleur krijgen, duidelijker gespecificeerd kon niet, voorbeeld er bij en alles. Dat kan, geen probleem, krijtverf is er goed voor. Wel duur. Alternatief bedacht, whitewash met kleurpigment er door! Testje, helemaal geweldig, ziet er echt trendy uit (let op, ik gebruik heel zorgvuldig niet het woord "mooi" hier
) Enfin, kleur laten goedkeuren en met de kwast opgebracht. Schitterbaar!
Maar. Echter. Doch.
Er moest wel nog een laagje of twee, drie lak overheen, ter bescherming. Dat doe ik meestal buiten, maar gezien het rotweer maar binnen gedaan deze keer. En binnen grijp ik automatisch naar watergedragen lak. Stom, want het pigment lost in die whitewash niet helemaal op..... In water wel..... Ik had dus een knalblauw bed met dieppaarse pikkeltjes.... Gelukkig had ik dat na één kant door, dus die eerst goed laten drogen. Zag er niet uit. Na een paar knetterende vloeken maar naar de bandschuurmachine gegrepen, het is niet anders...... Na veel geklungel ook weer de juiste kleur blauw teruggevonden (want dat is allemaal een kwestie van een beetje uitmikken bij mij en vooral niks opschrijven want ach, die verhoudingen zijn toch niet zo spannend.......
Geleerde lessen: voortaan pigment eerst oplossen in een beetje alcohol en dan die oplossing bij de whitewash gieten en geen watergedragen lak er over. En voortaan opschrijven in welke verhouding ik mijn papjes maak!
Groet, Rob.