Invloed Luchtvochtigheid Vuren hout

KrommeLat

Nieuw lid
10 jan 2024
1
0
Groningen
Hallo,

Ik begin mijn eerste project met hout. Ik wil een bed maken voor mijn dochter en heb alle hout momenteel in de schuur liggen. Het betreft 100% vuren geschaafd hout.

Nu is mijn schuur niet geïsoleerd. IJskoud momenteel en de luchtvochtigheid moet er zeer laag zijn. Wat gebeurt er met het hout zodra ik het bed in haar slaapkamer zet waar het warm(er) is en andere luchtvochtigheid?

Met andere woorden, kan ik beter het hout tijdelijl in huis opslaan tot het warmer is buiten en dan beginnen? Of zou het niet zoveel uitmaken dat ik het bed bouw met kille temperatuur en lage luchtvochtigheid, waarna het permanent onder hogere temperaturen moet leven?

Alvast bedankt,

Kromme Lat
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Nu is mijn schuur niet geïsoleerd. IJskoud momenteel en de luchtvochtigheid moet er zeer laag zijn.
Doordat het de afgelopen weken/maanden zoveel heeft geregend (maar überhaupt in de winterperiode) is de luchtvochtigheid in een ongeïsoleerde / onverwarmde schuur juist veel hoger dan binnen.
Op dit moment met deze vorst is de luchtvochtigheid tijdelijk wel even laag, maar de afgelopen maanden was het dus (buiten) juist erg vochtig, en dat wordt het opnieuw als de vorst weer weg is.
Binnen is in de winterperiode juist erg droog ivm de verwarming.

Hout zet uit en krimpt bij verandering van luchtvochtigheid. Dat is niet alleen bij vuren, maar bij alle houtsoorten, al is het wel zo dat de ene soort er wat gevoeliger voor is dan de andere.
En dat krimpen doet het hout trouwens vooral in de breedte, minder in de lengte van het hout.

Het beste kan je het hout een tijdje (enkele weken) laten acclimatiseren in een ruimte die qua temperatuur en luchtvochtigheid ongeveer gelijk is aan de ruimte waarin het meubel komt te staan. Zorg er wel voor dat het hout kan ventileren, dus latjes onder en tussen de planken leggen.
En dan bij het maken van het meubel het hout weer voor even naar de schuur halen, maar daar niet meer dan een dag ofzo laten liggen indien mogelijk. Ook niet als het meubel al in elkaar staat.
Of inderdaad wachten tot het duidelijk warmer is (15 graden ofzo), dat is ook wat lekkerder werken dan in een ijskoude schuur :D. Maar ook dan blijft het advies om het hout eerst binnen te laten acclimatiseren voor het verwerken.

Zou je het meubel nu maken met hout dat al even in je schuur ligt (=hoge luchtvochtigheid, dus ook een hoog vochtpercentage in het hout), dan gaat het drogen als het bed binnen wordt gezet. Drogen betekent krimpen, dus scheuren en kromtrekken van het hout als het die krimp niet kan opvangen.


Ik heb even hier wat hout gemeten wat ik her en der heb liggen; als voorbeeld beiden balkjes pallethout die hier al lang liggen. Een stuk wat al een jaar binnen in huis ligt (als onderstel van en bureau) zit op 10-12% houtvochtigheid; de voorraad palletbalkjes zowel in een dicht ongeïsoleerd schuurtje als onder een afdak uit de regen zitten tussen 15-20% vocht.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Bedenk wel dat 'het hout laten acclimatiseren' op de plaats waar het meubel uiteindelijk gaat komen, je er niet van kan weerhouden om de beweging van het hout op te vangen.
In de winter is de luchtvochtigheid namelijk (veel) lager dan in de zomer en zal het hout willen krimpen en in de zomer stijgt de luchtvochtigheid weer en zal het hout uitzetten. Deze beweging moet je opvangen in het ontwerp van de kast anders gaat het ergens zeker scheuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.