Ik ga een bootje bouwen!

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik heb een balk tegen een spant geschroefd. En dat heb ik daarna nog elf keer gedaan.

En toen begon een stapel hout opeens op een boot te lijken. ;)
Hij moet nog wat langer, en hij is ook nog niet helemaal waterdicht, maar als het over een paar weken weer zomer is dan gaat hij naar buiten en dan ga ik dat fixen.spantenopwerkbank.jpg
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Heerlijk, ik droom ook van het bouwen van een bootje.
Met de boot zelf varen boeit me niet, ik wil het gewoon bouwen... :D
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik heb de afgelopen dagen een klein mijlpaaltje bereikt: het eerste onderdeel dat daadwerkelijk deel gaat uitmaken van de boot is klaar. De binnen-voorsteven, opgebouwd uit vier 5mm dikke essen latten.
Waarin essen? Nou, ik vind essen gewoon mooi, en ik wilde eens wat anders dan mahonie. Volgens de theorie zou het mechanisch prima geschikt moeten zijn, en na even met Rick te hebben gebabbeld kwamen we samen en tot de conclusie dat ik het maar gewoon moest proberen. De hele boel komt in de epoxy te staan dus een iets mindere houdbaarheid van essen is waarschijnlijk ook geen probleem. Een bijkomende reden was dat ik nog een heel mooi stuk essen had staan waarmee ik direct kon beginnen. Dus heb ik op een avond de stoute schoenen aangetrokken en heb het blok hout door de lintzaag gegooid.
(Rick, als je dit leest: maak je niet ongerust, ik ben je niet vergeten, ik wilde eerst een testje doen om een indruk te krijgen hoeveel reserve-hout ik moet bestellen. :))

Allereest een mal gemaakt van een stevig stuk MDF, een stuk van de tekening en een paar stukken hout.
plaatje1.jpg

Eerst een keer droogoefenen. Dat valt mee, ik heb nog lijmklemmen over.
plaatje1a.jpg

Vervolgens de boel goed ingepakt in antiplakfolie
plaatje2.jpg

Alles bij elkaar gezocht, geen stress, alles onder controle.
plaatje3.jpg

Epoxy afgewongen en gemengd, iets verdikker toegevoegd om de omvermijdelijke spleetjes ook netjes dicht te krijgen, nog een keer goed mengen, even geen tijd voor foto's, waar is de roller gebleven, waar is het rolbakje, eerste latje insmeren, oeps, ik ben de handschoenen vergeten, handen wassen, handschoenen aan, waar is die roller gebleven, latje op zijn plek, tweede latje ingesmeerd, tweede latje op zijn plek, tweede latje verkeerd om dus weer van zijn plek, tweede latje omdraaien, tweede latje op zijn plek, derde latje ingesmeerd en op zijn plek, vierde latje ingesmeerd en op zijn plek, lijmklemmen, nog meer lijmklemmen, daar kiert het nog wat dus nog meer lijmklemmen, waar haal ik nog meer lijmklemmen vandaan, lijmklem van onder de werkbank gehaald (hoe komt hij daar?), lijmklem erbij, nog meer aandraaien, er moeten nog een paar klemmen in de kast liggen, ook die erbij, met een paar ferme meppen met de (vooraf ingepakte) hamer de latjes recht gemept, goed mikken om geen lijmklemmen te raken, klaar! :p
Even een moment om het zweet van het voorhoofd te wissen. Shit. Handschoenen nog aan. Handschoenen uit. Even een moment om het zweet en wat resten epoxy van het voorhoofd te wissen. En nu maar 24 uur wachten.
plaatje4.jpg

Goed. De volgende avond. Voorzichtig de lijmklemmem losgehaald. Nog eentje te gaan.
plaatje5.jpg

Die ook los, en jawel! hij blijft krom!
plaatje6.jpg

Ik kon het niet laten om dit even te proberen.
plaatje7.jpg
Het lijkt opeens weer op een boot. :)

Tenslotten nog even wat puntjes op de i. Eerst even de uitpuilende resten epoxy wegschaven,
plaatje8.jpg

en daarna de belangrijkste maten van (een andere, niet verknipte kopie van) de tekening op het hout overnemen.
plaatje9.jpg
Goed, uiteindelijk viel het dus allemaal nog wel mee. Door de stress raakte ik een beetje mijn gevoel voor tijd kwijt en had ik het gevoeld dat ik ieder moment met een pot uitgeharde epoxy in mijn handen kon staan. Achteraf bleek dat ik binnen een kwartier de boel ingeklemd had, en was die stress helemaal niet nodig geweest. En dat is toch ook weer een opstekertje voor de volgende keer. Nog drie van dit soort dingen te gaan. :cool:
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
En nu maar hopen dat je die pot epoxy in het water gedonderd hebt, anders kan je straks de blusboot bellen!

Gefeliciteerd met je mijlpaal, en als altijd: het was weer een genot om te lezen. ( en de foto's te bekijken natuurlijk!)
Ik zou zeggen: vooral dooooorrrgaaaaan!
 

aguvo

Nieuw lid
13 feb 2014
15
0
Ooit ooit ooit. Zoals al meerdere hier op het forum zou ik ook ooit wel eens een bootje willen bouwen. Leuk verslag, ga ik zeker volgen.
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Ik volg je project met interesse, en het eerste daadwerkelijke onderdeel van de boot is inderdaad een mijlpaal!
Het ziet er mooi uit, ik zou me over Essen ook geen zorgen maken, zeker niet als je het in de epoxy zet.
Mag ik een tip geven die ik zelf door het eerst fout te doen heb geleerd?

Ik zie namelijk dat je je gelamineerde delen tegen de binnenzijde van de mal (binnenbocht) klemt.
Als je dan buigingen moet maken die nog wat sterker zijn loop je de kans dat je latjes breken op de plek waar je de klem zet, omdat daar op één punt de kracht komt.
Als je de malblokjes zodanig zet dat je de latjes tegen de buitenkant van de ronding klemt, dan is dit risico veel minder, omdat je latjes over de gehele ronding egaal worden aangedrukt.
Je kunt dan vanaf het begin klem voor klem aanspannen, tot je het einde van je te lamineren onderdeel hebt bereikt.
Succes!
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Hallo Ad
Leuk project!

Ik ben zelf met een iets grotere bezig op bijna dezelfde manier.
20131218_224359.jpg

(Ik ben ondertussen al een stuk verder )

Ik ga je zeker volgen.

Goed idee van die boorschaaf trouwens in een andere post van je. Ik deed het nu met een bovenfrees en met een beitel.

Even een kleine tip:
Ik las dat je hem in de tuin ging maken maar met deze temperaturen is dat niet zo slim.
Zelfs met een speciale harder voor je epoxy moet je toch wel boven de 5 graden blijven anders hard het niet uit.

Succes verder.

Gr Ernst
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
een iets grotere
Nou ja, formeel klopt het wel, ze kunnen natuurlijk nog veel en veel groter. :D

Even snel een kleine update.
Er is niet zo heel veel te melden.De hulpspanten zijn klaar en staan te wachten om aan het werk te gaan en de binnen-voorsteven is gelamineerd, blijft heel netjes in model en ligt naast de spanten te wachten op wat er te gebeuren staat. Dat was ongeveer de situatie na mijn laatste update en dat is ook precies de situatie zoals hij nu is. De tussenliggende tijd is vooral besteed aan kijken, lezen, nadenken en dingetjes uitproberen.

Eén van de aanleidingen van dat nadenken was het lezen van de opmerking van Maarten_A. Het malletje dat ik had gemaakt werkte, maar daarmee was het dan ook wel gezegd. Het was ook meer bedoeld als experiment en ik was eigenlijk best wel verrast met het prima resultaat. Maar voor de rest van de onderdelen ga ik toch maar 'echte' mallen maken. En dan natuurlijk netjes buitenlang inklemmen. Dus daar ben ik nu een beetje over aan het piekeren. Ik heb al een paar mogelijkheden gevonden dus dat gaat goedkomen.

Een ander piekerpuntje is inderdaad het buiten werken. Het masterplan is de verschillende onderdelen zoveel mogelijk in mijn werkplaats maken en als het straks mooi weer is de boel buiten in elkaar zetten. En als ik ervan uitga dat het drie maanden droog blijft en niet te hard gaat waaien, dan is dat een prima plan. Maar omdat de realiteit soms niet voor rede vatbaar is wil ik toch iets regelen voor het moment dat plannen in het water beginnen te vallen. Ik wil natuurlijk gewoon een mooie ruime loods achter mijn huis bouwen, maar omdat ik in een huurhuisje woon met een toch best wel kritische huiseigenaar in een best wel kritische gemeente, en ook de financien niet onbeperkt zijn, lijkt het me verstandig nog even naar wat alternatieven te kijken.
Nu heb ik er een paar gevonden, en mijn favoriet op dit moment is: ik bouw een pergola. Want dat mag.
Het wordt een mooie pergola. Een grote pergola. Een stevige pergola. Een pergola waaronder ik bij wijze van spreken in een gekke bui een boot zou kunnen bouwen. En pergola waarvan de buren zeggen 'tjonge, daar staat een pergola'. Zoiets dus. :)

Het is nog even afwachten wat het precies gaat worden, ik zie wel.
 

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Hi Ad, ik zie dat jij ook met een boot begonnen bent, maar het is nu al een tijdje stil! Gestopt?
Tip voor de volgende keer. Binnen en buiten boeg tegelijk lamineren met plastic ertussen. Dan past het altijd!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Nee, niet gestopt. Gelukkig niet :)
Het gaat alleen erg, erg langzaam. Een beetje met opzet, een beetje gedwongen.

Met opzet omdat ik voor dit project gewoon alle tijd wil nemen. Het is mijn projectje, het wordt mijn bootje en ik wil het gewoon doen op een manier waar ik me lekker bij voel. Geen baas die over mijn schouder kijkt en uurtjes staat te turven, geen deadlines, geen zaken afraffelen omdat de volgende klus staat te wachten. Gewoon alle tijd nemen om ook eens een uitstapje te maken als de mogelijkheid zich aanbiedt.
Eén zo'n uitstapje: ik ben bezig mezelf te leren hoe je zeilen naait. Ik ga een zeilbootje maken. Dus dan moet ik ook de zeilen maken. Anders maak ik alleen een bootje, nietwaar? :)
DSC03874.jpg
Linksonder toch ook nog weer een stukje houtbewerking: een robber gemaakt van een mooi stukje zwolle-palissander. Dat vind ik zo leuk aan die uitstapjes, twee maanden geleden wist ik niet eens wat een robber was, nu heb ik er ééntje gemaakt. :)

Het gaat gedwongen langzaam omdat ik nog geen goede plek heb om mijn jacht in elkaar te zetten. Het schip wordt 5 meter lang, de werkplaats is een voormalige slaapkamer van net 3 meter lang. Dus dat wringt. Ik zou de muur naar de badkamer eruit kunnen breken, maar tja. Huurhuisje, huisbazen die beren op de weg zien, noem maar op. Ik heb mijn best gedaan maar dat gaat'm niet worden. Dus moet de bouw in de tuin gebeuren. Gelukkig zit daar nu weer schot in. Toen ik begon zag mijn tuin er zo uit:
DSC01228.jpg
Nu ben ik zover.
DSC03871.jpg
(inderdaad, het gras moet nodig weer gemaaid,)

Onder al dit houtwerk span ik een zeiltje om het meeste weer buiten te houden, en dan maar zien waar het schip strandt. Links en rechts hoor ik bezorgde geluiden, maar och, er worden al duizenden jaren schepen gewoon in de open lucht gebouwd dus zo'n zeiltje is eigenlijk een luxe. En daarnaast, je mag toch verwachten dat een boot tegen een beetje water kan, dacht ik zo.
 

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Ach ja een bootje bouwen kost nu eenmaal veel tijd. Ik ben ook nog maar 8 jaar bezig en het einde is nog niet in zicht. En dat met een minimum van 1000 uur per jaar. Ik zeg al twee jaar nog twee jaar te gaan, en dat moet ik nog maar even volhouden.
Maar je moet het gevoel kennen als de boot uiteindelijk te water gaat, dan maakt het niet uit hoe klein of groot. Het is een prestatie!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ad wat kan je met een robber doen?
Robber is een verbastering van het engelse 'Rubber' oftewel 'wrijver'.
Zeildoek is vaak erg stug en het kan lastig zijn er een mooie strakke vouw in te krijgen. Dus ga je er een paar keer stevig met de robber overheen, dan blijft de vouw wel zitten. Het is een extreem low-tech gereedschapje, de uitdaging zit hem erin dat je soms best kracht moet zetten en hij daarom goed in de hand moet liggen om blaren en andere ellende te voorkomen. Dus snijden, vijlen en schuren tot hij perfect is. Dat proces is nog gaande. :)

Ad, pas je wel op dat je niet om die palen heen bouwt? Of zaag je die na de bouw bij de grond af en worden dat de masten?
Goed plan! voorsteven, achtersteven en twee masten. Daar had ik eerder aan moeten denken. Dit kon wel eens een revolutie in de scheepsbouw betekenen. :)
Maar voorlopig blijf ik nog even bij mijn oude plan. Tussen palen en schutting zit ruim drie meter, bootje wordt iets van 80cm dus dat moet gaan lukken.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
De hoogste tijd voor weer een update. Het is vakantie dus er gebeurt weer iets.

Vorig jaar heb ik mijn tuin voorbereid, dus dit is het moment om het bouwframe neer te zetten.
Gewoon een ladderframe op poten. Daar bovenop komen de hulpspanten en daaromheen wordt dan (met de kiel naar boven, op de kop dus) de romp gevouwen.
Ik ben begonnen met het maken van twee liggers van vijf meter lang. Zo recht mogelijk.

DSC04035.jpg

Toen die klaar waren moest ik ze natuurlijk ook even uitproberen. Dit ziet er prima uit zo!

DSC04044.jpg

...tot er een windvlaagje langskwam. Het is de bedoeling dat dit een zeilbootje wordt dus er zijn nog wat structurele aanpassingen nodig. :)

DSC04048.jpg

Ik ben begonnen met het tijdelijk, maar wel haaks, vastzetten van de poten aan beide liggers. Dit alles voorzien van het nodige schoorwerk en nog wat extra hout om de boel tijdens al deze toestanden in model te houden.
Op de plaats van de poten heb ik een rij gaten in mijn gazon te gegraven, heb daar de poten in laten zakken, de boel zo goed mogelijk waterpas gezet, vijf (of zes) maal gecontroleerd of de ligger nog echt recht was, en vervolgens de gaten weer netjes dichtgegooid en aangestampt. Deze constructie gaat zo geen jaren mee, maar hopelijk is dat ook niet nodig.

DSC04120.jpg

Vier laddertreden exact even lang afgezaagd en deze gebruikt om de andere ligger plus poten exact op de juiste plek ook in de grond te krijgen

DSC04127.jpg

en vervolgens controleren of de boel nog een beetje waterpas staat.

DSC04128.jpg

Niet dus. :(

Maar niet getreurd, er is weinig dat met met wat sjorren, schoppen en schelden niet te verbeteren valt.

DSC04130.jpg

Niet perfect, maar voorlopig goed genoeg.

Dit heb ik een paar dagen laten staan om te zien of er nog beweging in zat. Waar ik woon willen dingen nog wel eens verzakken. Maar blijkbaar had ik genoeg gestampt, alles bleef prima op hoogte.
Dus konden de liggers weer los om nu opnieuw, maar dan exact waterpas, weer vastgezet te worden. Daarvoor gebruik ik mijn "extreme-high-tech-zero-error-long-distance-leveling-system", oftewel 10 meter tuinslang.

DSC04133.jpg

DSC04134.jpg

En daar staat hij dan. Ik ben er een paar keer omheen gelopen, dat past prima zo.

DSC04136.jpg

Nog snel even proberen, een paar spanten en de voorsteven (denk ik). Ja, dat gaat hem wel worden, lijkt me. :)

DSC04137.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Mooi project! Dat met die tuinslang wordt zelfs het bedrijf waar ik werk nog regelmatig gebruikt... Soms moet je namelijk flexibel kunnen zijn :)
Dus niet te sarcastisch over High tech ;)
Nogmaals mooi project, blijf ik mooi volgen (vanuit mijn luie stoel...)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mooi om te zien hoe je zaken aanpakt, iedereen doet dat weer op zijn eigen manier en daar leert iedereen weer van. Ik ben ook bevangen door het bootjesvirus, waarschijnlijk gaat er hier ook een op stapel in het najaar. Mijn polyester kano begin langzaam maar zeker de geest te geven en is aan vervanging toe, ik heb de ruimte om te bouwen en het enige probleem wordt tijd. Maar goed, ik heb geen haast.

Mooi model trouwens, waar heb je de tekeningen gekocht?

Succes verder!!

Groets, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.