Iepen hout geschikt voor snijplank?

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ik heb nog wat restanten inlands iepenhout staan.
Nu lijkt het me leuk om daar een snijplank van te maken met kopshout.

Nu kan ik nergens vinden of dit met iepen een goed idee is qua absorberend vermogen en eventuele toxiciteit van het hout.

Nu weet ik dat iepen niet de beste geur heeft voor een snijplank, maar het lijkt me een mooi materiaal om mee te oefenen aangezien ik nog niet eerder een snijplank heb gemaakt.

Kan iemand mij hier verder bij helpen?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ja, dat kan. Ik heb een poosje geleden een snijplank van langshout iepen gemaakt voor een familielid. Het is niet het hardste hout, maar het kan prima. De geur viel ook mee, zeker nadat ik het geolied had met druivenpitolie.
Ik heb destijds gezocht of het geschikt was en heb enkel bevestiging gevonden, geen negatieve reacties wat betreft toxiciteit of absorptie.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ik heb ooit zelfs een snijplank van eiken gemaakt. Iedereen verklaarde me voor gek maar het beestje doet nog steeds trouwe dienst!! Één keer in de vaatwasser om het looizuur er uit te krijgen en sindsdien doet hij het prima!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.