Hulp met frezen

tony23

Nieuw lid
24 nov 2023
3
0
Amsterdam
Hi allemaal, ik ben leerling houtbewerking en vroeg me af of er iemand is die me zou kunnen helpen met het volgende (mijn leraar geeft er geen antwoord op). Ik zou graag deze twee patronen willen infrezen in een mdf plaat. Welke freesbits moet ik hiervoor gebruiken en hebben jullie nog wat algemene tips voor mij? Alvast super bedankt. Gr. Toon 1700844229600.png1700844250792.png
 

tony23

Nieuw lid
24 nov 2023
3
0
Amsterdam
De platen zijn standaard mdf platen. Breedte van de ribbels is 12mm en van de golven 25mm.

Freesbank is een zelf gemaakte werktafel met een makita bovenfrees
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Hoi @tony23 ,

Je bent zelf met dit project bezig, dus je weet ook waar je naar kijkt. Wij niet.
" het mooie van standaarden is dat je er uit zoveel kan kiezen"
Termen zoals 'standaard', 'groot' , 'klein', 'redelijk veel' worden door iedereen anders uitgelegd en ervaren.
Dus om verwarring te voorkomen gewoon de maten opgeven, dan is het voor iedereen duidelijk. Zoals @chevy66 ook al aangeeft.
Hoe dik is het materiaal?
Dit ga je niet voor elkaar krijgen op een freestafel, hoogstens op een cnc machine.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Op een freestafel met een incra ls systeem kom je een heel eind. Maar een hele plaat is wel een hele grote uitdaging. Bij een 90 cm zit ik kwa diepte aan mijn max en breeder dan een 80 moet ik gaan verstellen en dan is het de vraag hou je de naukeurigheid.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
De freesbits zijn wel genoemd, algemene tip (eigenlijk algemeen voor houtbewerking): maak een proefopstelling met een kleine stuk mdf en bedenk en verbeter je methode op deze manier. Bekijk steeds:
Is dit veilig
Kan ik dit herhalen
Is dit maatvast, kan er iets verschuiven
Kan ik dit alleen
etc.
'schaaf' net zolang aan je methode tot je het gevoel hebt dat het goed moet komen, en dan ga je ervoor.

In dit geval kan ik met voorstellen dat de plaat op een werkbank ligt en dat je er met de bovenfrees overheen loopt. Je moet dus iets bedenken waardoor je de bovenfrees steeds dezelfde maat kan verplaatsen en geleiden.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht

Is wel echt een flinke jongen.. om de bewerking op een hele plaat uit te voeren kom je denk ik al snel uit op een grote freesmachine met een 12mm of 1/2" spantang en gemonteerd op of tegen een liniaal of rechte balk. Gaat lastig worden om het zuiver te doen.

Ik ben erg benieuwd naar de toepassing.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoe je het allemaal gaat doen hangt vooral van het volume af. Als je een pak platen van dit profiel wil gaan voorzien, zou ik een CNC frezer opzoeken. Is het eenmalig een plaat of een stuk daarvan, is het ook op te lossen met een bovenfrees en een slimme geleiding. Dat van boven af door de frees te bewegen, op een manier zoals je ook grote platen ruw hout vlak freest, of een grote plaat hout waar je de frees onder monteert en de plaat overheen schuift. Zo'n plaat mdf gaat niet zo snel aan de wandel.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.