Hulp gezocht onderhoud Scheppach van dikte bank.

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
17
5
Oost-Souburg
Hi Allemaal,

Al een tijd lees ik mee op het forum, bedankt voor alle info. Maar nu heb ik hulp nodig en hoop het zo te vinden. Ik weet niet of je je ergens moet voorstellen maar dan hoor ik het graag.

In het kort, ik ben bezig met een renovatie van een camper. Veel houtrot en dus veel zagen en nieuwe passtukken maken. Hiervoor heb ik een scheppach solo mh0 gekocht. Maar de bladen moeten verwisseld worden en (groot?) onderhoud kan geen kwaad. Maar ik heb er geen ervaring mee en weinig tijd. Ik zoek iemand die dit voor mij wilt doen, tegen betaling. Ik woon in Oost-Souburg, provincie Zeeland. Wellicht nog meer zeeuwen hier?

Alvast bedankt.

Groeten,

Floran
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.264
312
Heelsum
Hi Allemaal,

Al een tijd lees ik mee op het forum, bedankt voor alle info. Maar nu heb ik hulp nodig en hoop het zo te vinden. Ik weet niet of je je ergens moet voorstellen maar dan hoor ik het graag.

In het kort, ik ben bezig met een renovatie van een camper. Veel houtrot en dus veel zagen en nieuwe passtukken maken. Hiervoor heb ik een scheppach solo mh0 gekocht. Maar de bladen moeten verwisseld worden en (groot?) onderhoud kan geen kwaad. Maar ik heb er geen ervaring mee en weinig tijd. Ik zoek iemand die dit voor mij wilt doen, tegen betaling. Ik woon in Oost-Souburg, provincie Zeeland. Wellicht nog mee zeeuwen hier?

Alvast bedankt.

Groeten,

Floran
meer Zee-meeuwen dan mee-Zeeuwen denk ik :D

Op zich is onderhoud goed te doen aan zon ding, er valt niet heel veel aan te onderhouden over het algemeen.
Heb je een foto van hoe de machine er nu uit ziet.

En dan wat details van de lopende delen zoals het kettingsysteem onder de tafel Enzo.
 

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
17
5
Oost-Souburg
meer Zee-meeuwen dan mee-Zeeuwen denk ik :D

Op zich is onderhoud goed te doen aan zon ding, er valt niet heel veel aan te onderhouden over het algemeen.
Heb je een foto van hoe de machine er nu uit ziet.

En dan wat details van de lopende delen zoals het kettingsysteem onder de tafel Enzo.
Ik heb hem uit elkaar gehaald, ziet er niet slecht uit denk ik. Riempje en messen moeten wel vervangen worden.

En het stelplateau van de van dikte bank zit helemaal niet recht onder het mes. Ik denk dat ik de kettingspanner moet loshalen en zo kan ik het plateau afstellen.
 

Bijlagen

  • IMG_20240503_114312.jpg
    IMG_20240503_114312.jpg
    58,3 KB · Weergaven: 40
  • IMG_20240503_114253.jpg
    IMG_20240503_114253.jpg
    63,3 KB · Weergaven: 29
  • IMG_20240503_114232.jpg
    IMG_20240503_114232.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 33

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.264
312
Heelsum
het ziet er allemaal niet heel beroerd uit volgens mij.
Messen vervangen stelt überhaupt niks voor.

Rest zou ik gewoon eens goed schoonmaken en smeren en dan zou je al een heel eind moeten zijn,

Ik zou voorzichtig zijn met al te enthousiast zaken demonteren, je hebt ze er niet altijd zomaar weer terug op., zeker niet als je dit voor het eerst doet. en laten doen is al snel zo duur dat het niet meer verantwoord is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spaander

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
17
5
Oost-Souburg
Bedankt voor de reactie, vandaag even bezig geweest maar het stel plateau zit echt scheef en ik krijg dit niet gesteld. Het lijkt erop dat de ketting er dan af moet, wat niet lukt met alleen de ketting spannerlos zetten. Iemand een idee? Hier zie je het op de foto:
 

Bijlagen

  • IMG_20240506_150425.jpg
    IMG_20240506_150425.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 29

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.643
Spanner los, ketting delen door de sluitschakel te verwijderen. Blad naar beneden draaien met de losse spindels tot hij vlak staat en de ketting weer monteren.
 

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
17
5
Oost-Souburg
wat bedoel je met draait steeds?
Zie foto's, ik kan hem als hij uitstaan terug draaien, maar na 1 minuten aan schiet hij weer in deze stand.

Ik kan alleen die v snaar nergens vinden alleen dat kleine riempje.
 

Bijlagen

  • IMG-20240506-WA0003.jpg
    IMG-20240506-WA0003.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 23
  • IMG-20240506-WA0001.jpg
    IMG-20240506-WA0001.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 22

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
Bij de 5e foto is het net of er een draai in zit.
Spannen van een v-snaar houd ik altijd aan, ongeveer een cm in kunnen drukken zonder al teveel kracht te zetten
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
29
21
Kapellen (Antwerpen)
Een V-riem die zichzelf draait heeft een interne beschadiging, dat gebeurt wel vaker als zo een riem een langere tijd aangespannen ongebruikt blijft. Het rubber verduurt trouwens sowieso op termijn, dus vervangen is geen slecht idee.

Span de V-riem niet te veel aan (de tips hiervoor zijn uitstekend), want dan krijg je te veel spanning op de lagers en gaan die versneld slijten.
 

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
17
5
Oost-Souburg
3d
Een V-riem die zichzelf draait heeft een interne beschadiging, dat gebeurt wel vaker als zo een riem een langere tijd aangespannen ongebruikt blijft. Het rubber verduurt trouwens sowieso op termijn, dus vervangen is geen slecht idee.

Span de V-riem niet te veel aan (de tips hiervoor zijn uitstekend), want dan krijg je te veel spanning op de lagers en gaan die versneld slijten.
Na het spannen liep alles beter maar na een lange tijd draaien verspringt hij toch weer. Dus ik zal een nieuwe bestellen ik kan alleen nergens vinden welke ik moet hebben deze is zo oud kan je niks van lezen.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
390
326
's-Hertogenbosch
3d

Na het spannen liep alles beter maar na een lange tijd draaien verspringt hij toch weer. Dus ik zal een nieuwe bestellen ik kan alleen nergens vinden welke ik moet hebben deze is zo oud kan je niks van lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RDR2950

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.