Hulp gevraagd bij keuze afwerking

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi allemaal
al enige tijd ben ik me aan het inlezen over de verschillende vormen van afwerking
maar ik kom er maar niet uit
vroeger gebruikte ik altijd lijnzaadolie
maar nu ik aan het draaien ben vind ik de olie te veel het hout geelig kleuren
dus nu ben ik opzoek naar liefst een olie die het hout niet verkleurd
of iets anders wat makkelijk aan te brengen is liefst niet te duur
En dan ook nog de nerf of tekening in het hout goed duidelijk maken
ja ik weet het best veel om te willen lol
In eerste instantie wil ik vooral kleine dingen uitproberen hierbij een foto dat geeft een idee welke tekening ik echt mooie wil krijgen ongeveer de helft is geschuurd tor korrel 600 andere helft tot 1200
Alvast bedankt voor het meedenken
mvg tom image.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.877
923
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Olie (of andere afwerking die in het hout trekt - en dat is toch wat je wilt) die het hout niet verkleurt bestaat niet. Zelfs een kompleet kleurloze vloeistof die zelf geen licht absorbeert gaat het hout donkerder doen maken - kijk maar wat water met het uiterlijk van het houtoppervlak doet. Het is een simpel natuurkundig verschijnsel, waarbij de verstrooiing van licht vanaf het oppervlak van het hout duidelijk verandert als het 'nat' is.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik heb nog nooit met shellawax gewerkt, terwijl ik Sjaak Bos toch regelmatig tegenkom! Ik zal hem eens aan zijn jas trekken... :)

Lijnolie verkleurt het hout inderdaad gelig en als je het buiten gebruikt en het onderhoud te lang uitstelt wordt het zwart. Als je dat niet wil neem dan een product gebaseerd op Tungolie. Ik heb de afgelopen jaren ook veel geëxperimenteerd met olie en dit is wat me het beste is bevallen. Verbeterde houtolie van deCokerije. Als het intenser met voedsel in aanraking komt (snijplanken b.v.) zou ik rauwe tungolie gebruiken. Maar deze heeft een uithardingstijd van één a twee weken... Eventueel verdunnen met Terpentijn, terpetine werkt niet....

http://dehoutdraaierij.nl/product/verbeterde-houtolie-2/

Je krijgt er een omslagboor en boren bij! :)

Voor dit soort klein werk heb ik ook een tijd frictionpolish gebruikt. Geeft een mooi resultaat, is hoger in glans, minder geschikt voor gebruiksvoorwerpen, ongeschikt voor voedsel...

https://www.baptist.nl/zoeken/friction+polish/1
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.877
923
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Shellawax is een mengsel van schellak (voedselveilig - er worden bijvoorbeeld dragee-coatings van gemaakt) en plantaardige wassen - ik ga er even van uit dat die ook voedselveilig zijn. Verder zit er wat oplosmiddel in, voornamelijk alcohol. Dat verdampt allemaal, zeker als je het als friction polish aanbrengt.

Lijnolie verkleurt het hout inderdaad gelig en als je het buiten gebruikt en het onderhoud te lang uitstelt wordt het zwart.
Maar hout dat je buiten gebruikt en te lang niet onderhoudt wordt altijd zwart... Tenzij je het volpompt met conserveermiddelen.

Als je dat niet wil neem dan een product gebaseerd op Tungolie.
Zie boven. Ook met tungolie wordt hout buiten uiteindelijk zwart tenzij je het regelmatig behandelt. En ook een tungoliebehandeling heeft invloed op de kleur/donkerte van het hout.

Ook ik experimenteer met afwerkingen. Ik maak dan ook mijn eigen meubelolie - uitgaande van een goede kwaliteit lijnolie (van de molen Passiebloem in Zwolle). Ben daar erg tevreden over.

Als het intenser met voedsel in aanraking komt (snijplanken b.v.) zou ik rauwe tungolie gebruiken.
Persoonlijk gebruik ik voor snijplanken walnootolie. Is in ieder geval voedselveilig. Tungolie is feitelijk ongeschikt voor consumptie.

Eventueel verdunnen met Terpentijn, terpetine werkt niet....
Die begrijp ik niet - terpentine is een normaal oplosmiddel (een petroleumether type) waar plantaardige oliën, zo ook tungolie, prima in oplossen en waarmee je een olie dus goed kunt verdunnen. Dat terpentijn om bepaalde redenen te prefereren valt boven terpentine kan ik inkomen - het doet (enigszins) mee aan de uitharding van de olie, en is 'duurzamer' dan terpentine. Aan de andere kant is het zeker zo toxisch als terpentine, met name voor de toepasser die in de dampen staat.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt voor het meedenken allemaal
shellawax ga ik zeker uitproberen
maar aangezien ik al een deel af heb en niet meer in de draaibank kan spannen
ga ik Ronald toch maar eens moeten opzoeken
En Henkverhaar
Je hebt helemaal gelijk het gaat altijd verkleuren
ik wil gewoon het hout mooi tot zijn recht laten komen

mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.