Hulp gevraagd bij Caviahok

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Na enkele jaren zijn we overstag gegaan; de kinderen hebben 2 cavia's gekregen. Ze staan nu nog op de grond in redelijke kooi in de woonkamer. Maar ik wil graag een meer open hok voor de cavia's maken, op zo'n 50cm boven de grond. En omdat ze niet alle ruimte op de grond krijgen, maar ik ze wel nog wat meer gun, maak ik er nog een 2e, minder diepe, verdieping op.
Ik wat vragen over de constructie en ik ben benieuwd naar algemeen advies voor mijn plan, dat ik tot zover heb.

Mijn schets ziet er nu zo uit (nog niet geheel afgerond):
1713692077950.png

De diepte zal 80cm worden, waarschijnlijk wordt het nog een paar cm breder (de breedte die nu op de tekening is weggevallen is 121,5cm, is zit de denken aan 130 of 135cm). De hoogte van het onderste deel is ook nog niet definitief. Het geheel maak ik van 18mm spaanplaat dat ik ruim over heb nadat ik een kast uit elkaar heb gehaald. Het 'open' gedeelte aan de voorkant en op de verdieping zal worden afgewerkt met (25/30cm hoog, 3 of 4 mm dik )plexiglas in een profiel. Cavia's springen niet, dus dat kan veilig. Het trapje heeft wel een reling nodig, want het zijn geen helden :).
De afstand tussen de staanders heb ik op deze afstand gezet zodat er kalax bakken tussen passen. Als de totale breedte toeneemt, gaat dat er veel ruimte tussen ontstaan. Dus ik denk dat ik 2 vakken reserveer voor iets van kallax bakken. De overige ruimte reserveer ik voor 2 lades boven elkaar.
Het geheel komt op burostoel-wielen (met rem uiteraard) te staan, zodat de boel in de bijkeuken schoongemaakt kan worden als dat nodig is.
Het geheel komt in de woonkamer te staan, dus ik wil dat het een beetje netjes uitziet en dat de verbindingen zo min mogelijk zichtbaar. Hier en daar zullen wat randen met kantenband afgewerkt moeten worden.
Idealiter gebruik ik geen lijm voor de verbindingen, zodat het geheel ook weer demontabel is en kan worden meegenomen door een volgende eigenaar tzt.

Bij mijn constructie heb ik een aantal vragen:
-Ik vermoed dat naast de 4 staanders die van de voorkant naar de achterkant gaan, daar ook nog een staander haaks moet op komen staan die voor stijfheid van de constructie zorgt. Klopt dat? Mijn idee was om het open te houden zodat er aan de achterkant die kallax bakken kunnen staan voor materiaal dat niet vaak nodig is. De staander die dwars op de rest staat, zou ik natuurlijk ook in het midden van de constructie kunnen zetten en zodoende aan beide kanten de ruimte kunnen benutten.

-ik wil de staanders verbinden op bodemplaten met minifix en deuvels. Hier lees ik wisselende ervaringen met deze verbindingen hobbymatig toepassen. Is er iemand die daar zijn licht op kan laten schijnen? Ik ben van plan om een mal er voor aan te schaffen. Ik vermoed dat ik per staander in het onderste deel 3 stuks en boven 3 stuks nodig heb, als minimum. Klinkt dat plausibel?

-Het spaanplaat dat ik over heb is maximaal 43cm breed. de 2 platen die de bodem vormen wil ik ook maken van deze stukken. Mijn idee is om 2 stukken 40cm breed op maat te zagen en te verbinden met tafelverbinders. Is dit een solide oplossing in bovenstaande constructie? (De naad van de bovenste plaat mag geen vocht absorberen, de randen wil insmeren met siliconenkit voordat ik de boel aan elkaar maak met de tafelverbinders).

Gaandeweg merk ik dat toch nog een aardig aantal vragen heb. Ik hoop dat ik het duidelijk heb opgeschreven. Graag hoor ik jullie antwoorden of advies.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
Mijn ervaring met een deuvel minifix mal is niet negatief op zich, maar vond t omslachtig. Je kan best de mal vastklemmen want een boor in spaanplaat wilt een andere weg volgen. De onderkant zou ik gewoon met schroeven vastzetten.

Het volgende is mijn 2 cent (en zeker niet meer met men beperkte ervaring):
Misschien alles tussen de zijkanten bouwen zoals je bij een kast doet? Op die manier trek je niet aan de schroeven als je het optilt. En als je de zijkant uit een stuk maakt wordt het iets stabieler. Wel even rekening houden met dikte van kantenband of best de verticale delen ertussen op maat zagen na een testpassing.
De achterkant enkel voor de verdiepingen lijkt me een beetje wankele onderkant te maken.
Voor het verbinding zou ik met deuvels en lijm werken, omwille van de bewoners zou ik het bij D3 houden. De tafelverbinder zijn niet echt nodig volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
Tussen dat t van een kast komt en kantenband trok ik de conclusie dat t melamine meubelplaat is.

Best gewoon de naden achteraf afkitten dan zodat er geen vocht tussen kan. Hoewel ik niet weet hoe graag zo'n cavia aan alles knabbelt of dat silicone goed hecht op melamine.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
zuigt die vocht op ?
Geplastificeerd spaanplaat, uit de lokale bouwmarkt. De zaagranden kunnen een boel vocht opzuigen. De grootste kans daarop is de bodem, die uit 2 delen zal bestaan. Ik voorkomen dat daar vocht tussen gaat zitten, want dat is dan het begin van het einde... Nu zal het met 2 plassende cavia's niet zo'n vaart lopen, in combinatie met goede bodembedekking. Maar het is natuurlijk ontzettend zonde van m'n tijd en geld als er vocht in de plaat komt.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
zelf zou ik het geheel in kunststof maken
betonplex als compromis
melamineplaat zie ik helaas zo door de urine opzwellen
katten kan je naar een kattenbak leiden
cavia's ?
tsja, die melamineplaat heb ik nu eenmaal over. Het schijnt dat je cavia's een soort van zindelijk kan krijgen, maar geen garanties.
Er komt een (speciale) vochtabsorberende fleecebodembedekker op, met daarop extra fleecestukjes op de stukken waar meer geplast wordt. De bodem, melaminespaanplaat, wordt hooguit vochtig. Bij een goede verschoningsdiscipline door de eigenaar van de cavia's uiteraard.
En als die fleece om wat voor reden niks wordt, dan is het idee weer kranten met daarop houtkrullen of hennep.

Klinkt dat nog steeds als een idee dat niet lang kan standhouden?
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Mijn ervaring met een deuvel minifix mal is niet negatief op zich, maar vond t omslachtig. Je kan best de mal vastklemmen want een boor in spaanplaat wilt een andere weg volgen. De onderkant zou ik gewoon met schroeven vastzetten.

ok. dank voor de toelichting, ik neem het mee in m'n overweging.

Het volgende is mijn 2 cent (en zeker niet meer met men beperkte ervaring):
Misschien alles tussen de zijkanten bouwen zoals je bij een kast doet? Op die manier trek je niet aan de schroeven als je het optilt. En als je de zijkant uit een stuk maakt wordt het iets stabieler. Wel even rekening houden met dikte van kantenband of best de verticale delen ertussen op maat zagen na een testpassing.
De achterkant enkel voor de verdiepingen lijkt me een beetje wankele onderkant te maken.
Voor het verbinding zou ik met deuvels en lijm werken, omwille van de bewoners zou ik het bij D3 houden. De tafelverbinder zijn niet echt nodig volgens mij.
Als een kast bouwen kan ook inderdaad, dan maakt het ook direct een stuk stijver. Alleen, de platen zijn 40 cm breed, om de diepte van 80cm te moet ik er dan iets voor zetten in plaats van er op zetten. Esthetisch vind ik dat minder mooi dan wat ik nu heb ontworpen, hoewel ik dat ook geen schoonheidsprijs waard vind.

Is D3 zoveel beter dan D2? Of had je eerder D4 in gedachte?
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
D1 tot D3 is normaal altijd PVA en dus "voedselveilig" D3 kan tegen vochtige ruimtes, de lijmsterkte zal wel gelijk zijn. D4 is voor buiten gebruik en meestal PU-lijm die niet voedselveilig is, er bestaat ook D4 PVA lijm bij sommige merken, RectaVit 223 ultra. Zelf gebruik ik altijd D3 of D4 in functie van welke fles open is.

D2 is voor af- en toe vochtig, dus als je dat hebt staan zou ik t gewoon gebruiken.

Als je propere en rechte zaagkanten hebt en de uitlijning is goed zie je de naad waarschijnlijk nauwelijks? Maak eerst de bodemplaat en kijk hoe dat bevalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.