Hulp gevraag bij reparatie DeWalt 1600s radiaalzaag

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Mijn machines hebben geen van allen een spouwmes.
ja, dat had je eerder verteld, dat je het zonder spouwmessen doet, misschien hoeft het ook niet. Er kwam hier laatst een kennis die dit soort machines onderhoud en hij beweerde dat het heel gevaarlijk was zonder spouwmes en dan begin je weer te twijfelen...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Voor afkorten en plaatmateriaal langs zagen, zou ik me er niet te druk over maken. Maar je zou als je er wel een wil, een bevestiging aan je huidige kap kunnen maken. Het spouwmes zelf kan je simpel uit een oud zaagblad flexen.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Hallo Chevy
Ik heb weer een vraag... Uit een krachtstroommotor komen 6 aders: 2 witte; 1 bruine, 1 zwarte, 1 grijze en een groen/gele. Deze aders wil ik rechtstreeks op de aders van een 4 aderig kabel met de kleuren bruin, zwart, blauw en geel/groen aansluiten.

Kan dat? Zo ja, wat doe ik met de witte aders?

Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-12 om 19.03.29_b22fe8b2.jpg
 

jorisvh

Post veel
de 2 witte zijn wellicht voor thermische beveiliging.
normaal is het contact tussen beide gesloten, als de motor te warm wordt gaat het open (je kan evt weerstand tussen beide meten om te checken of het klopt).
als je deze thermische beveiliging in serie zet met de houdspanning van de spoel van een nullastschakelaar wordt de motor automatisch uitgeschakeld als die te warm wordt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
waar komt deze motor van af? Waarom kan je in de nieuwe situatie de draden niet gebruiken, zoals jorisvh al aanraadde?
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
de 2 witte zijn wellicht voor thermische beveiliging.
normaal is het contact tussen beide gesloten, als de motor te warm wordt gaat het open (je kan evt weerstand tussen beide meten om te checken of het klopt).
als je deze thermische beveiliging in serie zet met de houdspanning van de spoel van een nullastschakelaar wordt de motor automatisch uitgeschakeld als die te warm wordt.
Hallo Joris, dit is te ingewikkeld voor mij helaas. De witte draden gaan naar de bestaande schakelaar volgens mij. Omdat de afzuiginstallatie op zolder staat heb ik beneden aan de radiaalzaag een lastscheider bevestigd die zowel zaag als afzuiginstallatie inschakelt. Ik moet nu de 4 aderige kabel van de lastscheider rechtstreeks op de aders van de motor van de afzuig aansluiten anders moet ik nog naar boven lopen om de afzuig aan te zetten..|

Kun je vertellen welke kleur aders ik van de 4 aderige kabel op welke kleuren van de aders van de motor ik moet aansluiten
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
waar komt deze motor van af? Waarom kan je in de nieuwe situatie de draden niet gebruiken, zoals jorisvh al aanraadde?
De motor is van de afzuiginstallatie van de inmiddels jouw bekende radiaalzaag. Ik heb deze afzuig inmiddels op zolder staan. De witte draden gaan naar de bestaande schakelaar van de afzuig volgens mij. Omdat de afzuiginstallatie op zolder staat heb ik beneden aan de radiaalzaag een lastscheider bevestigd die zowel zaag als afzuiginstallatie inschakelt. Ik moet nu de 4 aderige kabel van de lastscheider rechtstreeks op de aders van de motor van de afzuig aansluiten anders moet ik nog naar boven lopen om de afzuig aan te zetten..|
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je kan je stofzuiger toch gewoon met een losse aan en uit knop op afstand bedienen ? Gewoon in het stuurstroomcircuit. Dan blijft de motorbeveiliging ook gewoon werken. Ik heb in mijn werkplaats thuis, die smal maar 15meter lang is, gewoon bij meerdere machines een start en stop knop zitten. Die zitten allemaal op een door geluste 3 aderige kabel. Zo hoef ik niet steeds naar het begin van de werkplaats te lopen om de afzuiger aan te zetten.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Je kan je stofzuiger toch gewoon met een losse aan en uit knop op afstand bedienen ? Gewoon in het stuurstroomcircuit. Dan blijft de motorbeveiliging ook gewoon werken. Ik heb in mijn werkplaats thuis, die smal maar 15meter lang is, gewoon bij meerdere machines een start en stop knop zitten. Die zitten allemaal op een door geluste 3 aderige kabel. Zo hoef ik niet steeds naar het begin van de werkplaats te lopen om de afzuiger aan te zetten.
Volgens mij begrijpen we elkaar niet....

De oude situatie:
Naast mijn radiaalzaag stond de afzuiginstallatie. Ik schakelde de zaag in en apart daarvan schakelde ik de afzuig aan.

Nieuwe situatie:
Ik heb een nieuwe schuur gebouwd. De afzuiginstallatie staat nu op de zolder om ruimte te besparen en vanwege het lawaai.
Als ik nu, net als in de oude situatie, de afzuiger apart zou moeten inschakelen betekent dat dat ik elke keer naar boven zou moeten lopen om de afzuiger aan te zetten.
Ik heb nu een schakelaar (lastscheider) onder het zaagblad gemaakt waarvan het de bedoeling is dat ik zowel de zaag als afzuiginstallatie in 1 beweging tegelijkertijd aanzet.

Deze schakelaar wordt gevoed door een krachtstroomkabel en vanuit de schakelaar lopen twee 4-aderige kabels. 1 naar de zaag en een andere naar de afzuiginstallatie boven. Zie foto. Om dit werkend te krijgen moet ik de bestaande afzuigschakelaar, die oorspronkelijk bij de afzuiger hoorde, verwijderen en moet ik mijn 4-aderige kabel, die uit de schakelaar (lastscheider) naar boven direct op de aders van de motor van de afzuiginstallatie aansluiten.

De aders die uit de motor van de afzuiger komen zijn: 2 witte; 1 bruine; 1 zwarte; 1 grijze en 1 geelgroene. De 4 aders van de stroomtoevoerkabel vanuit de lastscheider beneden naar de afzuiger boven hebben de kleuren: bruin; zwart; blauw en groengeel.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik deze 4 aderige stroomtoevoerkabel aansluiten op de 6 aders van de afzuigmotor.

Liefst een antwoord zoiets als (als dat mogelijk is natuurlijk....): de 2 witte aders van de afzuigmotor aan de blauwe ader van de stroomtoevoerkabel en de zwarte ader van de afzuigmotor aan de zwarte ader van de stroomtoevoerkabel etc.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Je kan je stofzuiger toch gewoon met een losse aan en uit knop op afstand bedienen ? Gewoon in het stuurstroomcircuit. Dan blijft de motorbeveiliging ook gewoon werken. Ik heb in mijn werkplaats thuis, die smal maar 15meter lang is, gewoon bij meerdere machines een start en stop knop zitten. Die zitten allemaal op een door geluste 3 aderige kabel. Zo hoef ik niet steeds naar het begin van de werkplaats te lopen om de afzuiger aan te zetten.
als ik je goed begrijp wil je de schakelaar die bij de afzuiginstallatie hoort laten zitten en dan ergens de nieuwe 4 aderige stroomtoevoerkabel aansluiten. Dat is misschien nog beter maar hoe doe ik dat?

Opmerking: wanneer de afzuiger aanstaat en ik trek de stekker er beneden uit dan stopt de afzuiginstallatie. Echter wanneer ik de stekker er beneden weer in stop dan gaat de afzuiger NIET aan. Ik moet dan naar boven lopen om alsnog op de groene knop van de schakelaar te drukken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je zaag moet toch in ster driehoek aanlopen? Die groen en rode knop, die je nu boven op dat kastje zitten van je afzuiger, daar kan je er nog honderd aan vast knopen. Je krijgt dan vanuit dat kastje een drie aderig kabeltje , waar je beneden in plaats van die kast die je nu hebt , een doosje met ook weer een groene en rode knop krijgt. Op die manier blijven alle beveiligingen gewoon werken.
 

jorisvh

Post veel
Kun je vertellen welke kleur aders ik van de 4 aderige kabel op welke kleuren van de aders van de motor ik moet aansluiten
de motor van de afzuiging heeft enkel 3 fasedraden (en aarding) nodig.
aan de motorkant zullen dat bruin/zwart/grijs (en geel/groen) zijn.
aan de lastscheider kant zijn dat wellicht bruin/zwart/blauw (en geel/groen), maar als je die zelf aangesloten hebt weet je dat hopelijk zeker. (dit is overigens niet helemaal conform want blauw is in principe voorbehouden voor de neuter.)
ik zou beginnen met bruin-bruin | zwart-zwart | grijs-blauw | geel/groen-geel/groen te verbinden. de 2 witte gebruik je niet.
het is mogelijk dat de impeller dan de verkeerde kant opdraait. dat is bij een afzuiging iets moeilijker vast te stellen dan bij een zaag of frees. de afzuiger zal niet plots beginnen blazen ipv zuigen :) maar zal wel een heel stuk minder zuigen omdat de schoepgeometrie alles behalve ideaal is.
als dat zo is, wissel je 2 fasedraden om en dan draait die de goeie kant op.
 

jorisvh

Post veel
ik zou de nullastschakelaar van de afzuiger naast de zaag installeren en gebruiken om beide machines te schakelen. dat kan natuurlijk enkel als die geschikt is voor de stroom van beide machines samen maar heeft dan wel wat voordelen:
  1. je heb weer een goedgekeurde noodstop (aan een knop zoals de lastscheider draaien wordt niet aanvaard als noodstop) - tenminste als de nullastschakelaar een noodstop functie heeft maar dat is bij de afzuigers die ik gezien heb het geval
  2. je hebt opnieuw een nullast functie, maw als je groep er uit gaat en je legt die weer aan gaan de machines niet weer aan. voor de afzuiging is dat misschien geen groot risico maar voor een zaag kan dat best gevaarlijk zijn.
  3. je hebt opnieuw thermische beveiliging van de afzuiging. dit is misschien niet zo belangrijk maar moest die totaal overbodig zijn zouden ze wel een motor zonder gekozen hebben. bvb als de impeller geblokkeerd raakt door een brokstuk, brandt je motor wellicht door zonder thermische beveiliging.
als je ook 3 wil moet je wel met 6 aders naar de zolder omdat je dan de 2 witte ook moet verlengen. als je dat niet ziet zitten kan je van de nullastschakelaar met 2 keer 4 aders naar elke machine (zoals je nu van plan was uit de lastscheider).

weet je eigenlijk of het überhaupt lukt om beide machines samen in te schakelen? de groep krijgt dan de som van de aansloopstromen te verwerken. zeker met in NL gebruikelijke B-karakteristiek groepen gaat die er mogelijk uit.
als dat een probleem blijkt, kan je een evt B-automaat door een C- vervangen.
als dat niet helpt wordt het manueel 1 voor 1 inschakelen.
of een inschakelautomaat met tijdsvertraging aanschaffen en ertussen zetten.

aanvulling:
ik lees nu in de post van chevy dat je zaag in ster/driehoek moet aanlopen. dan heb je toch sowieso meerdere bewegingen nodig om beide machines op te starten?
driehoek -> ster, beide machines opstarten, ster ->driehoek, beide machines uitschakelen, ...
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Hallo Chevy, Joris,

Ik heb moeite om jullie uitleg te begrijpen o_O. Ik denk dat jullie mijn kennis van elektra overschatten.

Ik begrijp volgens mij jouw verhaal over de aders aansluiten wel Joris. Ik zie wel een nadeel: de thermische beveiliging werkt niet meer. Ik snap eigenlijk de functie van een thermische beveiliging bij een afzuiginstallatie niet. Deze kan toch niet overbelast raken? Tenzij er een stuk hout in de schoepen komt. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik hoop dat ik hem op jouw simpele wijze kan aansluiten en de thermische beveiliging kan verwijderen....

Als jullie van mening zijn dat de thermische beveiliging kan blijven dan zou ik volgens mij de originele schakelaar intact kunnen laten en de gisteravond aangelegde 4 aderige kabel dusdanig kunnen aansluiten dat WEL de thermische beveiliging intact blijft maar dat de nullastschakelaar GEEN functie meer heeft. Als je me dat dan zo kan uitleggen als je hebt gedaan met de kleuren van de aders moet me dat lukken.

Wat betreft de extra handeling: de originele schakelaar op de radiaalzaag blijft in de voluit stand staan. Door het inschakelen van de lastscheider gaat de radiaalzaag dus voluit lopen en de afzuiger gaat ook aan. Ik denk en hoop dat mijn installatie daarmee overweg kan.

Bedankt voor jullie tijd.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
excuus Joris ik lees net je mening over de thermobeveiliging. ik denk dat ik dat een aanvaardbaar risico vind.

Vinden jullie het goed dat ik de afzuiger volgens de aderkleur instructie van Joris ga aansluiten? Ik houd jullie op de hoogte of mijn installatie het voluit aanzetten van de zaag en afzuig aan kan.
 

jorisvh

Post veel
akkoord dat de thermische beveiliging niet zo belangrijk is. met de afzuiger op zolder is de kans heel klein dat er een groot brokstuk tot daar geraakt.
ik heb die bij mezelf ook niet aangesloten om gelijkaardige reden (er zit een cycloon voor).

die thermische beveiliging behouden met het opzet dat je van beneden aan/uit schakelt en met 4 aders is naar boven gaat is niet geheel onmogelijk maar vereist wel dat je aan het knutselen gaat met het relais van de nullastschakelaar en dat lijkt me niet de prioriteit.

ik zou proberen aansluiten met de kleuren zoals hierboven. als je weet dat de 3 draden uit je kast scheiden inderdaad de fase draden zijn en als de draden aan de motor de normale kleuren hebben moet dat de juiste manier zijn.

als het met de stroom niet lukt is de simpelste oplossing zoiets er tussen te zetten:
zal de stofafzuiging automatisch opstarten enkele sec na de zaag en blijft enkele sec nadraaien.
 

Victor1

Actieve deelnemer
11 jul 2022
114
5
opende
Hallo Chevy, Joris, een update.

Ik heb de aders 4 aderige kabel volgens uitleg johan aan de aders uit de motor afzuiging bevestigd. De 2 witte heb ik geisoleerd loos gelaten. De hele nullastschakelaar heb ik gedemonteerd. Alles werkt nu naar volle tevredenheid. Ik kan echter niet in de driehoek opstarten. De automaat valt dan uit. Naast het inschakelen van de lastscheider moet ik dus ook bij de schakelaar van de zaag nog een handeling verrichten. Dit vind ik niet erg.

Hartelijk dank voor het meedenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.