hulp bij nieuwe chuck

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hans Ik heb al heel wat jaren met de Oneway chucks gewerkt, Ik heb er nu 5 in het gebruik, (Ik ben een beetje lui om de bekken te verwisselen ;)).

In mijn opinie is er geen betere chuck voor hout draaien, Ik gebruik beiden, de Stronghold en de Talon chucks.

Ik heb voor de Oneway gekozen omdat ze de geribbelde patent bekken hebben, als je op de foto kijkt dan kon je zien wat problemen er zijn met de normale bekken (smooth/glad), namelijk dat ze niet goed houden als je niet een precieze maat hebt waar de bekken aan of in passen, zo je bent gebonden aan altijd dezelfde maat te moeten gebruiken, ook als dat niet uit komt, en waneer je een groen hout schaal draait en die krimpt van het drogen, dan heb je een te smalle tenon of recess.

Zo ja een zwaluw staart bek houd juist als goed, maar alleen als hij precies past.

Chuck jaw differences.jpg

Ik heb honderden schalen en andere voorwerpen gedraaid, in alle maten, en maak er een recess in of tenon aan die passend is voor de maat van schaal, niet voor de maat bek, en de gepatenteerde bekken houden het solide, wat heel voornaam is vooral met mijn grotere maten die buitenboord gedraaid worden waar Ik ook geen losse kop heb voor support.

Ik begin mijn grotere ruwe houten blokken altijd aan een face plate, en na het draaien van de buitenste vorm gaat hij aan de chuck.
Normaal houd ik mijn beitel niet zoals in de linker foto, dat was alleen voor het maken van die foto, recht is de normale manier.
Cycamore bowl.jpg Black Cherry bowl.jpg

Ook gebruik ik de Jumbo jaws, Ik heb 3 maten, de Mega Jumbo heb Ik het langs en is al heel veel keren gebruikt, Ik heb er ook extensies voor gemaakt zodat Ik er ook grotere stukken in vast kan zetten, het meeste word het gebruikt om gedroogde voor gedraaide schalen opnieuw te draaien en je kunt er allerlei vormen in vast klemmen zoals je ziet.
Ik heb ook extra sets rubber knoppen zodat Ik het hoger kan pakken wat soms beter uitkomt.
3 bowl bottom.jpg

Have fun and take care
Leo Van Der Loo
 
Laatst bewerkt:

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Bedankt voor de reactie.

al is die wel het tegen overgesteld van de rest.
het filmpje gaf inderdaad wel aan dat bekken met ribbels goede grip hadden maar dat je moest opletten met de ribbels tenopzichte van het hout.
zie filmpje en de test met het papier.

ik had al besloten dat het een stronghold chuck wordt. en de kleinere bekken worden zeker met ribbels.
Kan natuurlijk altijd nog bekken bij kopen.

weet iemand trouwens of de bekken uitwisselbaar zijn van de talon en stronghold.

mvgr hans
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bedankt voor de reactie.

al is die wel het tegen overgesteld van de rest.
het filmpje gaf inderdaad wel aan dat bekken met ribbels goede grip hadden maar dat je moest opletten met de ribbels tenopzichte van het hout.
zie filmpje en de test met het papier.

ik had al besloten dat het een stronghold chuck wordt. en de kleinere bekken worden zeker met ribbels.
Kan natuurlijk altijd nog bekken bij kopen.

weet iemand trouwens of de bekken uitwisselbaar zijn van de talon en stronghold.

mvgr hans

Nee de bekken van de Talon passen niet op de Stronghold chuck, omdat de stronghold een veel grotere chuck is met grotere sliders.

De bekken van de Talon passen wel op de Oneway chuck, dat is de smallere chuck bedient met twee pinnen

Oh ja dat filmpje is niet voor een Oneway chuck met de Oneway bekken, en heeft geen toepassing op de Oneway, de bekken in het filmpje zijn net zoals de zwaluwstaart bekken met ribbels er in, helemaal niet hetzelfde als de Oneway bekken die dan ook gepatenteerd zijn.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.