HSB opbouw

Sand3r

Nieuw lid
25 aug 2023
6
1
Rekkem
Hallo,

Ik ben aan het kijken om zelf een tuinhuis/bijgebouw te plaatsen in HSB. Echter twijfel ik nog over de opbouw. Ik zou starten met een laag kimblokken van 15 hoog met om de meter een draadstang. Mijn HSB wordt hier dan met een diba tussen op vastgemaakt.

Zouden jullie de constructie direct op de draadstangen plaatsen?

Of zouden jullie eerst nog een onderregel plaatsen die je perfect waterpas kan zetten en dan hierop dan de constructie zoals op de fotos hieronder?
 

Bijlagen

  • IMG_2174.jpeg
    IMG_2174.jpeg
    435,2 KB · Weergaven: 101
  • IMG_2146.jpeg
    IMG_2146.jpeg
    134,7 KB · Weergaven: 100
  • Leuk
Waarderingen: kruim.g

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik zou meteen opbouwen op de draadstangen.
Wanneer je die onderregel waterpas kunt stellen, kun je dat toch ook met je constructie mbv uitvulplaten.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
hangt er vanaf hoe je het bouwen aan wilt pakken.
als je met schotten gaat werken is het handig om deze gewoon vast te kunnen schroeven op een houten regel.
zonder eerst de gaten te gaan boren voor de draadeinde.

als je ter plaatsen de wand opbouwt is die regel op de foto gewoon je onderregel.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Zitten die draadstangen vast in het metselwerk of worden die ingeboord? Op de voorbeeldfoto lijken ze in een soort smalle betonband te zitten. Met zulke grote gaten en zeker als je spanhulzen gebruikt zullen de smalle beton banden barsten.

Pak in zon geval slagpluggen dan los je twee problemen ineens op.

Eventueel voordeel van een systeem met twee regels is dat je de onderste (die in contact staat met het beton en dus met vocht) in hardhout kunt uitvoeren.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik neem aan dat die draadstangen vanuit de fundering komen.
zo niet dan kan je inderdaad net zo goed slagpluggen gebruiken die draadstangen hebben dan veel meer capaciteit dan het bandje kan leveren.
 

Sand3r

Nieuw lid
25 aug 2023
6
1
Rekkem
Zitten die draadstangen vast in het metselwerk of worden die ingeboord? Op de voorbeeldfoto lijken ze in een soort smalle betonband te zitten. Met zulke grote gaten en zeker als je spanhulzen gebruikt zullen de smalle beton banden barsten.

Pak in zon geval slagpluggen dan los je twee problemen ineens op.

Eventueel voordeel van een systeem met twee regels is dat je de onderste (die in contact staat met het beton en dus met vocht) in hardhout kunt uitvoeren.
De draadstangen zou ik inderdaad chemisch verankeren in de fundering en door de kimblokken boren. Hardhout is evt een optie, maar ik twijfel of dit na x-aantal jaar toch niet zou gaan rotten. Ik denk dat Kimblokken de betere optie zijn..
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
De draadstangen zou ik inderdaad chemisch verankeren in de fundering en door de kimblokken boren. Hardhout is evt een optie, maar ik twijfel of dit na x-aantal jaar toch niet zou gaan rotten. Ik denk dat Kimblokken de betere optie zijn..
Ik bedoel natuurlijk ook monteren op de kimblokken niet op de fundering zelf.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Kimblokken zijn onhandig als je een goed isolerende schil wilt maken. Je krijgt dan een forse koudebrug en het is veel lastiger monteren dan een houten onderregel. Een lichte regel is veel makkelijker stellen dan een heel element.
Het kan, maar wel even goed overwegen wat belangrijk is
 

Sand3r

Nieuw lid
25 aug 2023
6
1
Rekkem
Kimblokken zijn onhandig als je een goed isolerende schil wilt maken. Je krijgt dan een forse koudebrug en het is veel lastiger monteren dan een houten onderregel. Een lichte regel is veel makkelijker stellen dan een heel element.
Het kan, maar wel even goed overwegen wat belangrijk is
Koude is minder belangrijk denk ik. Is gewoon een tuinhuis met overkapping en tuinmuur. DPC ging ik sowieso doen. Houten onderregel direct op beton monteren (met dpc) ben ik minder fan van, ben bang dat de onderste regel nat gaat komen en met verloop van tijd gaat rotten..

Ik denk ook dat een enkele onderregel makkelijker gaat te stellen zijn dan een volledig element. Hang je het element dan gewoon met schroeven vast aan de onderregel?
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Zolang je tuinhuis niet te lasg staat en je een goed onderdetail maakt is een (hard)houten onderregel geen probleem. Ik ben uiteraard ook geen fan van hout onder maaiveld.

Je kunt gewoon schroeven op de onderregel die je dan wel stevig moet verankeren aan de vloer/fundering
 
  • Leuk
Waarderingen: Sand3r

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.