Houtzagerij Athanor is gestart (slaapverwekkend)

A

Athanor

Guest
Olijfstam verzagen

Gisteren het stammetje van de Olijfboom verzaagd. Nu nog alles goed insmeren met verdunde houtlijm en dan de tijd nemen om te zien hoe het droogt. Het binnenwerk was toch behoorlijk aangestast zoals je kunt zien. Heeft echter ook wel weer wat door de fraaie structuren die je dan ziet.

Fons

IMG_1517.jpg


IMG_1519.jpg


IMG_1520.jpg


IMG_1523.jpg


IMG_1526.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
HOOOO.....STOP.......Ik voel me verplicht om je te waarschuwen voordat je begint met deze akelige stukken hout.....Er is grote kans op verslaving door het werken met dergelijke bijzondere houtsoorten. Het is daarom beter dat ik de stukken kom ophalen om je voor deze verslaving te behoeden....:D

Gaaf !! Ik zie inderdaad wel mogelijkheden met die tips van Jan !
 
A

Athanor

Guest
Nog wat resten taxus verzaagd

Tijdens mijn bezoek aan de hovenier afgelopen herfst heb ik een aantal taxusstammetjes meegenomen. Deze zijn al behoorlijk gedroogd, hebben in een droge sloot gelegen volgens een van de mannen. Ik zag wel dat er wat weer in geslopen was, maar vond het toch wel de moeite waard om ze eens te verzagen. Gelijk ook maar een paar filmpjes van gemaakt, omdat de roep daarom steeds luider wordt (of niet Rendew?;)) Het eerste filmpje is wat lang geworden, daarom de tweede maar geprobeerd wat in te korten en versnellen. Ook nog wat foto's toegevoegd, o.a. een stammetje dat Tsuga zou moeten zijn. De bast bloedde behoorlijk rood tijdens het zagen. Het hout is behoorlijk zwaar. Ik heb ook nog de rest van het boompje liggen, daarmee weet ik nog even niet wat ik er mee zal gaan doen..... Overigens moet je bij dit werk niet bang zijn voor wat krassen op je mooie gladde zaagtafelblad vanwege zand dat uit de bast valt; zoals je op de laatste foto's misschien kunt zien:(

Fons



image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Nou dat is wel even nieuw voor me..... Maar ik geloof dat het gelukt is, moest het filmpje wel opnieuw als publiek laden en de link wijzigen. Kijk nog maar eens even.


Fons
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Het blijft leuk zelf planken zagen.

Wat mij opvalt in het filmpje is het geluid wat de lintzaag maakt. Zeer herkenbaar want dat doet mijn lintzaag ook. Ik zie echter ook wel eens filmpjes waarbij je dat hoge snerpende geluid niet hebt.. Had gedacht dat het wellicht bij duurdere zagen cq duurdere geleiding weg zou zijn, maar dat is blijkbaar niet zo. (gezien je fraaie felder :D)
Weet iemand wat het precies is en is het op te lossen?
 
A

Athanor

Guest
Oogt het gevaarlijk dan? :confused: ik heb het idee alles onder controle te hebben. De tweede helft van het filmpje is wel versneld, dus in werkelijkheid gaat het verzetten van mijn handen zoals in het begin van de opname. Als ik het niet meer vertrouw gebruik ik de duwstok. Op zich is de lintzaag wel een veilige machine, het hout kan niet wegschieten zoals bij een cirkelzaag, tenzij je hem gebruikt als Sam Maloof. Die wist echt wel hoe het hout onder controle te houden, maar heeft nooit verteld van zijn blunders geloof ik;)

Als je nog tips hebt, hoor ik ze graag, een mens ontwikkelt soms zo zijn blinde vlekken in leven en werken......


Fons
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Vooropgesteld heb ik geen lintzaag en heb er misschien maar 1 of 2 keer mee gewerkt. Toch dacht ik te zien (Taxus zagen 2) dat je wel heel dicht langs de zaag af ging met de mouw van je trui, dit kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn door de camerahoek.
 
A

Athanor

Guest
Aha! Dat bedoel je, nou ik zal er eens op letten als ik weer aan het zagen ben. Ben zelf ook wel benieuwd. Weet overigens niet of de lintzaag daar woest op zal inhappen..... Misschien moet ik eens een test doen zoals Matthias Wandel heeft gedaan met de cirkelzaag.


Fons
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Die zaagt hij kapot, naar binnen trekken moet je natuurlijk altijd oppassen, maar is bij een snaar veel gevaarlijker.
 
A

Athanor

Guest
Zagen zagen zagen ...........

De houtzagerij voor één klant is nog steeds in bedrijf! Weer een beukenstammetje verzaagd dat twee winters onder de haag heeft liggen slapen. Daarna nog een mooie toegift van mijn hovenier gezaagd: Duindoorn.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.