Houtverbinding in lades

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dag,

Ik heb mij voorgenomen om een bureau inclusief lades volledig van solide hout te maken, gewoon... omdat het kan en me een goede leerervaring lijkt.

Nu wil ik ladegeleiders van Blum gebruiken, omdat ik deze in het verleden al vaker heb gebruikt en ze eigenlijk wel fijn vindt. De vorige keer had ik inliggende lades gemaakt en daarna een vals front erop geschroefd, simpel en effectief. Maar in dit geval wil ik de frontjes onderdeel maken van de inliggende lades zelf. De uitdaging hier zit het in het feit dat de ladezijkanten maximaal 16mm breed zijn, maar dat de maatvoering aangeeft dat de binnenzijde van de lade 21mm van de zijkant van de corpus af moet zitten. Zie onderstaande 16 in de rechterzijde en 21 in de linkerzijde van het plaatje. In andere woorden, een kier van 5mm aan elke zijde en dat vind ik net teveel.

Hier mijn vraag: welke houtverbinding zouden jullie aanraden om de front te verbinden met de zijkanten wetende dat deze ongeveer 3 mm van de rand af moet zitten?

1707588139389.png

1707587782561.png
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Het kan met een pockethole schroef, deuvel, lamello, domino. Maar als ik je een beetje aanvoel zoek je een leerzame uitdaging. Dan zou je voor een schuif zwaluwstaart kunnen gaan.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Het kan met een pockethole schroef, deuvel, lamello, domino. Maar als ik je een beetje aanvoel zoek je een leerzame uitdaging. Dan zou je voor een schuif zwaluwstaart kunnen gaan.
Ja, klinkt leuk! Maar als deze zo dicht bij de rand zit, loop ik dan niet het risico dat het hout aan de zijkant afbreekt? Er zit dan maar ongeveer 5mm aan hout naast de schuif.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ja, goed punt, welke houtsoort wil je gaan gebruiken? Verder kun je spelen met de diepte van de groef/lengte van de zwaluwstaart om breek te voorkomen. Pen en gat verbinding zou ook nog kunnen.
 
Laatst bewerkt:

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Je kan ook langs weerszijden van het ladefront een sponning frezen/zagen en hierin de ladezijkanten lijmen. je kan deze verbinding dan eventueel verder versterken dmv deuvels (die je dan vanaf de buitenkant in het ladefront lijmt).
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je kan ook langs weerszijden van het ladefront een sponning frezen/zagen en hierin de ladezijkanten lijmen. je kan deze verbinding dan eventueel verder versterken dmv deuvels (die je dan vanaf de buitenkant in het ladefront lijmt).
Of een verdekte zwaluwstaart.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik denk dat - gezien de dikte van het hout en de plaatsing aan de zijde - veelal op lijm aan moet gaan komen, mogelijk met deuvel/lamello om er iets meer lijmoppervlak aan te geven. Mits ik het bij hout wil houden in de verbinding.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.