Houtsoort erfenisje?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
We hebben een pasr tafeltjes als erfenisje gehad van een overleden vriendin, waarvan er nu één een tweede leven gaat krijgen.
Er werd gezegd dat het een eiken tafeltje was, maar na grof afschuren van de lakellende blijkt het behoorlijk hard en kalkrijk hout te zijn en zeker geen eiken.
Tropisch hout is normaal niet helemaal mijn expertise, dus weet iemand welke houtsoort het is?

Tweede foto even testje gedaan met was tbv kleur.
 

Bijlagen

  • IMG-20230725-WA0014.jpg
    IMG-20230725-WA0014.jpg
    124,3 KB · Weergaven: 105
  • IMG-20230725-WA0015.jpg
    IMG-20230725-WA0015.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 106

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat was ook 1 van de voornaamste kandidaten die ik had gevonden. Ik heb het echter nooit verwerkt.
Wat zijn jouw ervaringen, want dit schuurt niet echt fijn? En niet echt veel geur, klopt dat?
Ik heb ook niet echt veel geur gemerkt, maar na het schaven en schuren vond ik het wel redelijk (niet extreem) vettig. Het word vooral heel veel blanker/geler na schaven maar kleurt over de komende weken/maanden langzaam steeds donkerder, de vensterbank die ik ermee gemaakt heb is nu, 2 maanden verder, prachtig bruin gekleurd.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Nee, de kopse kanten schuur ik niet, ik zaag er een stukje af rondom, want het is wel erg rustiek allemaal zoals het nu is. De kromming krijg ik er niet uit, maar ik kan iig de randen wat netter maken en de ergste afwijkingen er daarmee afzagen.
Zal er na zagen wel een plaatje van schieten.
Onderzijde is trouwens gedisselt of anderszins behakt, dat is echt niet in NL gebeurd....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.