Een MB Vario is natuurlijk geen boot, om even met die inkopper te beginnen; Mogelijk past het onderwerp toch het beste in deze categorie gezien de overgang van metaal op hout, weer en wind bestendigheid en torsie krachten plus impact van hobbels (ipv golven).
Ik zag dit filmpje en de vraag is: hoe worden minimale eisen voor een dragende constructie als deze bepaald wanneer je alles van hout zou willen bouwen. Vroeger waren er genoeg houten opbouwen op trucks te zien, maar tegenwoordig bijna niet meer. Hooguit pipowagens en schaftketen, of niche caravans.
Hoe bepaal je de minimale vereisten van de dragende constructie:
Ik begrijp dat het een niet voor de hand liggend idee en vraagstuk is en de uitvoering veel verder gaat dan de basisconstructie vraag die ik nu stel. Hopelijk zijn er wat interessante inzichten/ervaringen (of linkjes met info/soortgelijke projecten) die gedeeld kunnen worden.
Ik zag dit filmpje en de vraag is: hoe worden minimale eisen voor een dragende constructie als deze bepaald wanneer je alles van hout zou willen bouwen. Vroeger waren er genoeg houten opbouwen op trucks te zien, maar tegenwoordig bijna niet meer. Hooguit pipowagens en schaftketen, of niche caravans.
Hoe bepaal je de minimale vereisten van de dragende constructie:
- Houtkeuze: denk aan kracht vs gewicht, maar ook doorbuigen en impact van schokken (zou dit ook met massief hout kunnen bijvoorbeeld ipv gelaagd hout zoals getoond in het filmpje)?
- Wat is de beste afstand tussen de balken en waarom?
- Zijn er ook voorbeelden waar iemand toevallig van weet dat dit misschien al eerder gedaan is?
Ik begrijp dat het een niet voor de hand liggend idee en vraagstuk is en de uitvoering veel verder gaat dan de basisconstructie vraag die ik nu stel. Hopelijk zijn er wat interessante inzichten/ervaringen (of linkjes met info/soortgelijke projecten) die gedeeld kunnen worden.