Hout voor een Werk / Eettafel

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Door vrienden ben ik gevraagd mee te denken over een werk / eettafel voor buiten onder de overkapping / serre.

Qua stijl zou het moeten passen bij de tafeltjes die ze nu al hebben:

1685356950933.png

En het moet dusdanig te behandelen zijn dat ze het ook af kunnen nemen.

Iemand tips voor welke houtsoort hier geschikt voor is en op welke manier we het dan zouden kunnen behandelen?

Thanks!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als het niet in de zon en de regen staat, kan je als je het hout goed in een DD lak zet, eigenlijk elke houtsoort gebruiken. Maar mensen willen vaak de onbehandelde hout look. En dat gaat alleen prima, als je accepteert dat er vlekken in komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Teakhout en dan zo te zien borstelen voor dezelfde uitstraling.
Teak hoef je ook niet te behandelen en kun je goed afdoen, goed teak is daarintegen wel prijzig 🤔
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Wel als je het met Skylt behandelt. Ik heb een aanrecht van essen met 3 lagen Skylt, ziet er totaal onbehandeld uit en heeft na 2 jaar vrijwel geen vlekken. Ik heb het wel 2 weken laten doorharden voor gebruik (kranten erop).
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Volgens mij is skylt ook een 2 componenten polyurethaan lak. Maar dan erg mat. Poets je het vaak, dan gaat het weer glimmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Volgens mij is skylt ook een 2 componenten polyurethaan lak. Maar dan erg mat. Poets je het vaak, dan gaat het weer glimmen.
Skylt is er tegenwoordig ook in een 1-komponents versie. Heb zelf ervaring met het (al langer bestaande) Polyvine (ook 1-k) voor binnen (camper) en die bevalt prima. Is overigens feitelijk parketlak. Geen idee og het ook geschikt is voor buiten.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Dit lijkt thermisch gemodificeerd loofhout, essen allicht. Als je hout buiten glad wil houden moet er een goede 2k lak op. Olietafels drogen toch langzaam uit en dan gaat de nerf meer open staan. Zeker voor een bureau niet lekker. Skylt is mooi voor je vloer maar echt niet voldoende voor buiten. Jachtlak, goede blanke alkyd houtlak moet prima gaan. Zorg inje ontwerp voor genoeg ruimte tot beweging en afwatering. Een houtverbreding is killing, daar blijft vocht op staan en krijg je spijt van.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Teakhout en dan zo te zien borstelen voor dezelfde uitstraling.
Teak hoef je ook niet te behandelen en kun je goed afdoen, goed teak is daarintegen wel prijzig 🤔
Markplaats staat voor met teak. Enkel de meubels nog machineren ;-) Collega van mij hergebruikt op die manier teak.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Oud teakhout kom je wel tegen op marktplaats. Veel jaren 30 voordeuren waren van teakhout. Ook oude gevel reclameborden van winkels werden van teak gemaakt. Het mooie hout wordt vooral opgekocht door mensen die boten restaureren. Meubels uit de jaren 60 hebben vaak teakhouten onderdelen, zo als poten, maar de rest is fineer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.