Holle balken voor binnen maken

hrietveld

Nieuw lid
1 mei 2014
14
0
Ik wil van eikenhouten planken een imitatie eikenhouten moederbalk maken in een schuur. Dat kan door planken in verstek te lijmen maar er is ook een zgn 45 graden verstekfrees in de handel: Deze: 1700056886355.png
Iemand ervaring met zo'n frees? Kun je hier strakke verstekken mee maken?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
De frezen die je bij Ali koopt zijn niet nauwkeurig genoeg.
Zit te veel speling in de verbindingen.
Als je dat wilt zal je een gerenommeerd merk moeten kopen.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik heb zo'n frees van Felder voor in mijn freestafel (asgat 30 mm). Werkt super strak stevig en een heel mooi resultaat. Aanrader...
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Deze link werkt wél:

 
  • Leuk
Waarderingen: StephanS

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb deze frees ook van ali.
werkt perfect maar het afstellen is een precies werkje.
Het makkelijkst is een zaagtafel of invalzaag en dan op 46° zagen zodat ze goed aansluiten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Als je geen grote investering wilt doen in een dergelijke frees, is het mss een optie om met een veer als versterking te werken. Het voorbereidende werk kan helemaal met een zaagtafel en het resultaat is heel sterk; in elke geval sterk genoeg.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Bij mij in huis zitten sierbalken met een profiel aan de hoeken. De opbouw is vrij simpel en robuust waarbij je alleen de verticale plank een profiel geeft en het geheel met een simpele lijm verbinding in elkaar zet:

1700316407710.png

Een dergelijk profiel moet natuurlijk wel je smaak zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Zo een verstekfrees luistert heel nauw. Een beetje meer of minder druk op de bovenfrees geeft een afwijking. Eigenlijk heb je een aanvoerapparaat nodig om een mooi resultaat te bereiken.
Gewoon mooi onder 45° zagen en in de hoek een lat lijmen. Of tussenschotten zetten. Hoe eenvoudiger de bewerkingen, hoe minder er mis kan lopen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik vind een kleine sponning handig voor het samenstellen
dat kan met en zonder duivejager

1700321675922.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.