Hoe slijp ik videos

kodama

Actieve deelnemer
Seek, Het is moeilijk om niet te zeggen onmogelijk om dat te beoordelen van een foto. Het lijkt dat het vroeghout niet echt weerspiegeld. Dit is nu net de moeilijkheid om diezelfde hoogglans over heel het oppervlakte te krijgen ook het zachte vroeghout. Ik kan me vergissen maar het lijkt alsof het vroeghout nog niet echt fijn geschaafd is omdat het licht duidelijk anders weerspiegeld wordt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, je kan best gelijk hebben Kodama. Als ik het nog eens nodig heb zal ik uitkijken naar een fijnere steen, of zoiets als 0.5um diamant op een suikeresdoorn plankje, zoals dat artikel in finewoodworking aangeeft.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb veel dingen geprobeerd maar ik merk dat de Tormek voor mij een perfecte uitkomst is. Erg veel doe ik niet met handgereedschap....dus slijp ik ook niet veel. Handmatig slijpen was een bijzonder lastige leercurve vandaar mijn overstap naar de machine. Gemak dient de mens......

Ik vind het mooi om te lezen hoe een ieder op zoek is naar de steeds scherpere sneden...ik volg dit onderwerp dan ook met veel plezier...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Voelen is zoveel makkelijker bij een zoetschaaf! Ten eerste is het makkelijker te voelen dan te zien. En ten tweede heb je de schaaf dan in de makkelijkste houding om met de hammer te tikken. Probeer het eens zou ik zeggen.

Bij een voorloper met wijd open bek is kijken weer makkelijker.
Ik krijg toch rillingen als ik je met je vingers over die beitel zie gaan.
Ik heb toevallig vandaag ook enkele beitels gewet, maar er is toch weer bloed gevloeid...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Er is geen ruimte om je te snijden. Hoogstens schaaf je wat oude dode huidcellen weg. Met een beitel heb ik me ook vaak gesneden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Met het volume op max kon ik je toch wel redelijk volgen. Geluid opnemen met de telefoon blijft lastig natuurlijk. Ik gebruik liever tekst, die ik er met Windows live movie maker makkelijk er bij kan zitten. Het feit dat ik stotter speelt daar ook een rol bij natuurlijk ;)

Begreep ik het goed dat je afwet op een paar graden steiler dan de slijphoek? Dat doe ik meestal ook. Je hebt daar trouwens wel een goede beitel te pakken die zo snel te vlakken is op de spiegelkant. Al die oude troep die ik gewoonlijk opknap heeft heel wat meer werk nodig.

Ik vind het heel belangrijk dat je een snelle en efficiente slijpmethode voor jezelf ontwikkelt. Slijpen doe je zo vaak, en is zo belangrijk, dat je nooit aarzeling moet voelen om het te doen zodra het nodig is. Niet voortmodderen met een botte beitel omdat je slijpstenen even niet te vinden zijn, of omdat je methode een half uur duurt of zo.

Aan dit draadje heb ik zelf trouwens wel een nieuwe uitdaging overgehouden. Die western red ceder van Kodama vraagt om een nog scherpere snede dan wat ik nu maken kan (en die prima is voor heel veel houtsoorten). Dus ik denk dat ik me maar eens in stroppen of in diamanten of zo ga verdiepen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.077
1.711
Terkaple
www.woodworking.nl
Leuke filmpjes Roeland! In het filmpje van Caspar komt ook het werkstuk van Kodama zijn groepssessie voorbij, ook erg fraai! Het artikel van Joop was ook verhelderend, ik kende deze niet. Op FWW staat ook nog een filmpje van deze dame. Mijnheer Gochnour heeft een paar jaar geleden allerlei waterstenen getest op O1 en A2 stalen beitels. Het staat als aanhangsel in deze post.
Het is allemaal machtig interessant en ik denk met mijn Paul Sellers methode een redelijk scherpe beitel af te leveren, als ik dan Caspar hoor over strijken en Kodama over het schaven van red cedar en de jap in het filmpje een prachtig glanzend oppervlak zie maken, dan denk ik dat het slijpen nog wel een paar stapjes verder kan de Sellers methode. Als je tenminste hetzelfde resultaat na streeft natuurlijk. Ik vraag me ook af of dat met A2 staal wel lukt, O1 schijnt een fijnere structuur te hebben, wat je dan ook nodig ben om een super snaarstrakke vouw te maken. Fascinerend.
O.a. Lee Valley verkoopt schuurpapier met diamant er op, dat wordt in de industrie gebruikt om de uiteinden van glasvezel voor optische verbindingen te polijsten en ook de lees/schrijf kopjes in harde schijven. Chris Schwarz heeft er al eens over geschreven en was tevreden over de sneiheid en de standtijd van het spul. Is waarschijnlijk een betere optie dan de diamant pasta. Ook maar weer eens naar japanse schaven gekeken, vanwege de beitels. Dick verkoopt er die aardig aan de prijs zijn, met beitelhoeken van 40 en 45 graden, voor gewoon en hardhout.

jaap
 

Bijlagen

  • test waterstenen cg.pdf
    756,5 KB · Weergaven: 45

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Met het volume op max kon ik je toch wel redelijk volgen. Geluid opnemen met de telefoon blijft lastig natuurlijk. Ik gebruik liever tekst, die ik er met Windows live movie maker makkelijk er bij kan zitten. Het feit dat ik stotter speelt daar ook een rol bij natuurlijk ;)

Begreep ik het goed dat je afwet op een paar graden steiler dan de slijphoek? Dat doe ik meestal ook. Je hebt daar trouwens wel een goede beitel te pakken die zo snel te vlakken is op de spiegelkant. Al die oude troep die ik gewoonlijk opknap heeft heel wat meer werk nodig.

Ik vind het heel belangrijk dat je een snelle en efficiente slijpmethode voor jezelf ontwikkelt. Slijpen doe je zo vaak, en is zo belangrijk, dat je nooit aarzeling moet voelen om het te doen zodra het nodig is. Niet voortmodderen met een botte beitel omdat je slijpstenen even niet te vinden zijn, of omdat je methode een half uur duurt of zo.

Aan dit draadje heb ik zelf trouwens wel een nieuwe uitdaging overgehouden. Die western red ceder van Kodama vraagt om een nog scherpere snede dan wat ik nu maken kan (en die prima is voor heel veel houtsoorten). Dus ik denk dat ik me maar eens in stroppen of in diamanten of zo ga verdiepen.

Seek; Inderdaad ik wet af tussen de 1 a 2 graden afhankelijk van de gewenste scherpte en standtijd.
Je kan nu al een scherpere snede maken, investeer in een goede wit blauwe Arkansas als de steen half doorzichtig/licht door laat heb je een goede te pakken! De gritt/korrel van een goede Arkansas ligt tussen de 6000 en 16.000.
Slijpen tot korrel 5000/6000 is voldoende zelfs bij een steen van 2000 gritt kun je een scherpe snede bekomen, de scherpste snede krijg je in de laatste fase namelijk het afwetten, dit is niet anders als microscopisch slijpen aan de snede, net zo iets al het aanbrengen van een back bevel. Zo bespaar je jezelf een hele hoop tijd (ik hoop dat bovenstaande duidelijk genoeg is) Met de juiste Arkansas kun je dus de scherpste snede maken deze steen bepaald namelijk de eind scherpte.

Roeland
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mijn wetsteen is een 8000 Naniwa superstone. Zou op zich al heel goed moeten zijn. Maar die WRC plankjes krijg ik toch niet echt spiegelglad. Niet dat ik dat op dit moment nodig heb. Over het resultaat op noten, esdoorn, eiken etc ben ik meer dan tevreden.

Lastig met die Arkansas stenen vind ik dat het moeilijk te zien is wat je nou precies koopt. Sigma heeft een 13000 steen die nog net betaalbaar is en heel goed schijnt te zijn. Als ik weer eens wat geld heb, toch eens bekijken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.077
1.711
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn wetsteen is een 8000 Naniwa superstone. Zou op zich al heel goed moeten zijn. Maar die WRC plankjes krijg ik toch niet echt spiegelglad. Niet dat ik dat op dit moment nodig heb. Over het resultaat op noten, esdoorn, eiken etc ben ik meer dan tevreden.

Lastig met die Arkansas stenen vind ik dat het moeilijk te zien is wat je nou precies koopt. Sigma heeft een 13000 steen die nog net betaalbaar is en heel goed schijnt te zijn. Als ik weer eens wat geld heb, toch eens bekijken.

Ik neem aan Seek dat je eerst de achterkant gevlakt en gepolijst hebt met dezelfde naniwa? Hier kan de rulertrick van Charlesworth ook zeer behulpzaam zijn (met een stalen liniaaltje op de steen de achterkant nog een keer afweten, de beitel maakt zo een hele flauwe hoek). Een zuiver snede krijg je alleen door beide kanten superfijn te slijpen. Zoals je misschien gelezen hebt, ben ik door hetzelfde plankje getriggerd. Heel interessant, waarbij je je ook nog af kunt vragen of elke staalsoort zich zo fijn laat slijpen natuurlijk. Het zal niet helemaal zonder reden zijn dat die bijzondere japanse schaven een beitel hebben van minimaal enkele honderden euro's..... denk ik.

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het hangt niet alleen van de staalsoort af maar ook van de warmtebehandeling die hij heeft gehad. Wat je wilt hebben zijn extreem kleine keiharde kristalletjes die redelijk goed aan elkaar vastzitten. De kristalgrootte bepaalt namelijk de minimale ruwheid van je snede. Doe je warmtebehandeling verkeerd of gebruik de verkeerde compositie en je krijgt zachte kristallen, grote blokken, bros metaal of een combinatie daarvan. Daarmee kan je nooit een fijne snede maken die enige tijd stand houdt.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Seek, je kunt een Arkansas niet ongezien kopen de steen moet je voelen en uit proberen, en ook bedoel ik met het wetten:
IN DE HAND UIT DE HAND
Op een stationaire banksteen kun je niet afwetten dit gebeurt altijd in de hand

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Roeland, dat moet je me even uitleggen. Wat gebeurd er voor speciaals als je de steen in je hand houdt, in tegenstelling tot de steen op de tafel?

Jaap: Uiteraard (!) heb ik de beitel aan beide kanten geslepen en gewet op dezelfde 8000 steen. Hij spiegelt mooi. Maar het is maar een simpele Nooitgedagt, van een eurootje of 5.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.