Hoe rechte steektrap/opstapje maken van 23 cm hoog?

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ik had graag een opstapje/trapje gemaakt omdat m'n garage wat lager ligt dan m'n living; nu moet ik altijd de mensen waarschuwen voor het niveauverschil en om ajb niet op mijn waterleidingen te stappen. Na wat snuisteren op dit forum, begrijp ik uit deze post, dat ik een trapboom moet maken door op de juiste hellingshoek gleuven in te frezen waarin de trappen komen.

Dit is de situatie:

1706698773631.jpeg

  • Uit welk hout maak ik dit best? De boom is best 22 cm of breder voor esthetische redenen. Waarop moet ik mikken voor de dikte van de trede bij hardhout?
  • Hoe bereken ik de hellingshoek om die uit te frezen? Van de garagevloer tot bovenaan het opstapje van de deur is 23 cm. Als ik de trap ook 23 cm diep maak, dan heb ik 45°, en kan ik wellicht uitfrezen in 45°, juist?
1706696589646.png
  • Wellicht heb ik aan één trede voldoende met optrede 12 cm. Da's wat stijl, maar OK voor deze uitvoering, me dunkt. Ik begrijp dat het aantal aantredes het aantal optredes zijn minus 1 en dus 0 bij mij, wat logisch is.
  • Wat is een wel? Het deeltje van de trede die uitsteekt uit de trapboom? Als ik een diepte boom heb van 22 cm, hoeveel moet de diepte van de trede dan zijn mét wel?
  • Bovenaan en onderaan kan ik dan de planken ook in 45° inkorten, toch?
  • Ik denk geen stootbord te maken maar een dunne MDF plank van 6mm achteraan de trap te bevestigen voor het uitzicht.
  • Is het voldoende de trap bovenaan, aan beide zijden, in te schroeven in de muur, om die stabiel te zetten?
 

Bijlagen

  • 1706696775657.png
    1706696775657.png
    133,4 KB · Weergaven: 6

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Zit er een dorpel onder je deur? Want een trap wordt het niet. Je krijgt eigenlijk een bordesje. Ik zou hem 200 diep en 200 hoog maken. Het blijft een compromis.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Ik zou het bokje net zo hoog maken als de vloer . En hem aan de muur vastmaken onder de trede, zodat de bevestiging uit het zicht zit. Dat kan mooi boven je leidingen. Stuk multiplex op de muur met twee flinke schroeven en het opstapje daar op vast maken met bedhaken. Dan zit het goed vast, maar kan je hem ook makkelijk weghalen door hem op te tillen. Voor de leidingen kan je gewoon een uitsparing in de poten zagen. Als je vloer soms nat wordt, kan je het bokje op kunststof pootjes zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

PietervL

Nieuw lid
25 jan 2024
11
1
NB
Hebben jij en je gasten moeiten met de hoogte van de afstap nu?
En sluit de deur tegen de dorpel of loopt de dorpel door onder de deur?
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Hoe schrijf je een hoek af van pakweg 40° op een plankje (om die schuine boom te bekomen)? Welk instrument gebruikt men daarvoor? Ik dacht een zweihaak maar dat neemt een bestaande hoek over van een werkstuk. In het middelbaar hadden we een geodriehoekje maar jullie hebben vast wat beters. Is het een winkelhaak dan?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Een winkelhaak is voor een haakse hoek, van 90 graden.
Ik heb vaak een geodriehoek gebruikt voor zoiets.
En je kunt ook iets tekenen op de computer en uitprinten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Je hebt toch helemaal geen trapboom nodig? Een klein opstapje van 23cm is redelijk normaal. Als je hier 2 tredes van maakt van 11.5cm worden het struikeltredes.

Als je de buizen wil beschermen zou je een opstap voor de deur kunnen maken die even hoog is als de vloer. Een trapboom is hiervoor onnodig.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
719
Zuid West Drenthe
Meestal kies je bij een trap voor een op-aantrede combi.
Makkelijkste is om deze af te tekenen op bijvoorbeeld een plaat hout.
Vervolgens is het dan makkelijk om alles daarvan over te nemen, dus ook de schuinte door gebruik van een zweihaak.
Je kiest dan dus niet voor een schuinte, maar voor een op-aantrede combi.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Driehoekberekenen.nl

maak een van de hoeken 40 en de andere kant 90. Willekeurige maat voor de basis (100 is makkelijk) en presto.
ik kom tot 100 vlak en 83,9 hoog.
(dat is dus een ratio/verhouding….)
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Meestal kies je bij een trap voor een op-aantrede combi.
Makkelijkste is om deze af te tekenen op bijvoorbeeld een plaat hout.
Vervolgens is het dan makkelijk om alles daarvan over te nemen, dus ook de schuinte door gebruik van een zweihaak.
Je kiest dan dus niet voor een schuinte, maar voor een op-aantrede combi.
Dank je. Ik begrijp precies wat je bedoelt. Dit ga ik proberen. En als dat ding lelijk is, hebben we toch maar wat geoefend, want de appetijt lijkt hier klein voor dit projectje.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Op- en aantrede is niet anders dan de vertaling van de ratio naar praktische maten. Voor 40 graden en een trede van 25 cm diep wordt de optrede dan [25/100 x 83,9 =] afgerond 21 cm. Vanuit die maat kun je dus gaan middelen om op de totale hoogte uit te komen, met een beperkte marge natuurlijk omdat de hoek anders te veel gaat afwijken. En dan kun je de aantrede nog aanpassen om weer op 40 graden uit te komen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dit is geen trap, dit is een opstapje zoals al eerder staat genoemd. Gewoon een doosje timmeren waar je op kunt stappen en klaar.

Los dat het hier niet van toepassing is, is de trapformule voor een goed lopende trap 2x optrede + 1x aantrede = 600-630mm. Gebaseerd op een normale paslengte zodat je geen struikeltrap krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.