Hoe met 20° schaven, advies?

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Ik ben me wat in aan het lezen op een aantal houtsoorten die ik deze week aan ga schaffen voor wat kleine projecten.
Nu viel het me op dat er bij, bijv. Padoek en Movingui hout geadviseerd wordt om in een 20° te schaven omdat anders de vezels overeind staan. Ik heb er echter niet precies beeld bij wat men hiermee bedoeld. Hebben jullie een idee?

Heeft dit met de nerf te maken en hoe schaaf je dan op 20°? Lijkt me lastig in te stellen op een vlak van dikte bank.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Bijvoorbeeld deze:
En

Onder het kopje bewerking. Staat duidelijk snijhoek.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Bij de vlak en van dikte banken die ik ken kan je geen hoek instellen (snijhoek) Misschien die Japanse schaafbanken waar het mes langs het hout gaat maar die ken ik alleen van een plaatje.
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Zou men hier de hoek bedoelen waar de beitel op geslepen moet worden ?

Ik zou me hier niet al te veel zorgen over maken, wanneer je gereedschap scherp is kun je m.i padoek prima schaven met de ‘gewone’ hoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Helder.
Het staat er overigens ook duidelijk bij Movingui hout dat je dit ivm de vezels op een snijhoek van 20° moet berwerken. Vraag me af hoe ze dat voor zich zien.

Daarnaast las ik nog wat opmerkelijks over Movingui hout, dat er tot 1.3% kiezel in kan zitten. Wat wordt er dan met kiezel bedoeld? Zouden dat daadwerkelijke kiezelstenen zijn of is het een eufemisme voor iets anders in het hout? Iemand toevallig ervaring met het werken met Movingui (schijnt veel in de gitaarbouw gebruikt te worden ).
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Daarnaast las ik nog wat opmerkelijks over Movingui hout, dat er tot 1.3% kiezel in kan zitten. Wat wordt er dan met kiezel bedoeld? Zouden dat daadwerkelijke kiezelstenen zijn of is het een eufemisme voor iets anders in het hout? Iemand toevallig ervaring met het werken met Movingui (schijnt veel in de gitaarbouw gebruikt te worden )
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Kiezel of zoals ik het ken als kiezelzuur is silicium, na zuurstof het meest voorkomende element op aarde.
Ja dat zit dus in heel veel zaken en geeft stevigheid. Zit er iets meer in dan is dat niet fijn voor onze verspanende gereedschappen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.