Hoe een tekening te plaatsen op een rugleuning

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik wil binnenkort beginnen aan een klein tekentafeltje met stoeltje voor de jongste peuter van onze familie. Mijn vrouw heeft het als verjaardagskado bedacht en ik mag het maken. :)

Op de rugleuning wil ik de volgende tekening (of vergelijkbaar, maar dan eenvoudiger) zetten. Ik vraag me alleen af wat de handigste techniek is. Ik denk aan graveren of frezen, maar ik heb zoiets nog nooit gedaan.


1704805088568.jpeg

Heeft iemand daar ervaring mee die me tips kan geven?
Maakt de houtkeuze nog veel uit?

Bedankt
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Is die rugleuning vlak of gewelfd?

Om de tekening op het hout te krijgen ben ik benieuwd of toner transfer werkt, ik heb dat wel eens gedaan om printlayouts op printplaat materiaal te krijgen om het te etsen, en ook wel voor graphics op aluminium. Maar of dat op hout werkt weet ik niet (helemaal als het gebogen is).
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Is die rugleuning vlak of gewelfd?

Om de tekening op het hout te krijgen ben ik benieuwd of toner transfer werkt, ik heb dat wel eens gedaan om printlayouts op printplaat materiaal te krijgen om het te etsen, en ook wel voor graphics op aluminium. Maar of dat op hout werkt weet ik niet (helemaal als het gebogen is).

Ik denk dat de leuning gewoon vlak wordt.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Misschien is het vloeken in de kerk zoals dat heet, maar kan je er een sticker van laten maken.
Of de tekening overnemen met carbonpapier, als je dat nog ergens kan vinden, en dan met een pyrografie pen de lijnen branden.
 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Als alle lijnen even dik zijn: printen en met een v-vormige guts de lijnen uitsnijden? Wood By Wright op YouTube voorziet veel van zijn projecten op die manier van een eenvoudige decoratie.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Een mooie techniek is het stoeltje eerst met lijnolieverf of melkverf een mooie kleur te geven en dan de tekening eruit te 'krassen' (graveren/snijden dus) waardoor het hout weer bloot komt te liggen. Chris S. doet iets dergelijks, zie:



Om de tekening op de leuning te zetten kun je 'ponsen' (dwz op een print de lijnen voorzien van gaatjes met een naald en dan dat als stencil gebruiken om krijt of grafiet op het hout te tamponneren) of carbonpapier gebruiken.

Melkverf en lijnolieverf zijn non-toxic, dus heel geschikt voor kinderen.

AANVULLING: Ah, ik zie dat er al een dergelijke suggestie geplaatst werd toen ik dit aan het uitzoeken was. Great minds, toch?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
546
130
Een heel andere techniek is het printen van de tekening en deze dan met mod podge aanbrengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.