Valt een eland ook onder rund? Ik denk dat ik eerder een dijbeen van een eland vind dan een slager
Maar serieus: is een dijbeen het stuk met de grootste dichtheid, of specifiek van een rund?
Wat ik heb begrepen, dit is weliswaar internetwijsheid, maar runderbeen is harder als varkensbeen en het dijbeen is iig 1 van de hardste delen van het beendergestel, het heeft dan ook nogal wat te dragen, is bij viervoeters ook het zwaarst belast en moet daarom dichter zijn. En in de regel, hoe dichter, hoe witter het been..
Elanden zijn herten en volgens mij behoren herten tot de runderenfamilie
Tjonge, dat was echt nog nooit bij me opgekomen... Heb je dit proces ook vastgelegd op de foto?
Nee helaas..
Rizz, ik kom even terug op het uitkoken.
Ieder jaar is hier iun de buurt een 'messe' m.b.t. het wildlife.
Vorig jaar stond er een man die skelletten reproduceerde voor musea enzo. ( notabene een ex-nederlander)
Over hem stond een artikel in een blaadje en daarin stond dat het slechtste wat je kon doen met beenderen is uitkoken. Ik weet alleen niet meer wat nou de ellende was.
Hoeft niet van toepassing te zijn voor een topkam, een skelet reproduceren is wat anders natuurlijk.
Ik heb heel Noorwegen doorgegoogled maar kan het niet terug vinden.
Toen ik in NL ging zoeken vond ik al snel dit: http://www.traditie.nl/tradities_26.html?action=tradition&id=151
Hierin staat dat het been minder sterk wordt. Dat zou betekenen dat de snaren eerder invreten op de topkam.
Ah, da's een mooi stukje wijsheid.. Ik heb bijna een tuin, dan kan ik 's wat proberen.. Ik vergat trouwens nog een stap. Om al het vet uit been te krijgen, dient het ook nog een paar weken in de wasbenzine te staan. Je merkt het snel genoeg als er nog vet in zit, dan zitten er nog een soort van doorschijnende vlekken in.
Helaas heb ik geen stuk been om het zadel van te maken, aangezien ik een foutje gemaakt had en de zadelsleuf dikker is als normaal. Niet zo erg, maar om een stuk been van die langte, maar vooral met die dikte te vinden, is vrij lastig. Heb het gevonden op ebay en ik hoop dat het snel binnen is!
Volgende week issie af namelijk!! (mits het zadel binnen is natuurlijk..)
Heb ik nog wel een vraag: De gaten in de brug moeten iets verzonken worden, maar ik heb de ervaring met verzinkboren (iig die ik heb) dat de gaten niet altijd perfect rond worden.. Iemand een tip hoe dit het beste te doen?
Laatst bewerkt: