Goed, vandaag hier maar weer eens wat aan gedaan.
3 jaar geleden, toen ik met deze cursus begon, zijn er een aantal zaken geweest die ik anders gedaan heb, op aanraden van de leraar. Hij is een bouwer van klassieke gitaren en heeft daar ook alles voor in huis. Maarrrr, ik bouw een steelstring en daar zijn een aantal zaken fundamenteel anders aan. Toch heb ik, groen als ik was, een aantal concessies moeten doen tav de bouwwijze, die me nu een beetje in de kont bijten. Maar, niets dat niet opgelost kan worden, dus we komen er wel!
Allereerst wordt een bovenblad van een steelstringgitaar met een radius gebouwd over het gehele blad (28 voet). Het bovenblad van een klassieke gitaar op een solera en daar zit de bolling alleen vanaf het klankgat naar de kont. Ik heb mijn bovenblad ook op een solera gebouwd. Als je dan toch je hals onder een hoek zet, zoals bij een steelstring hoort, om de hals de bolling van het blad te kunnen laten volgen, heb je een probleem als je de toets erop wilt lijmen en als je de halspen wilt plaatsen. Want, het bovenblad is immers vlak aan die kant. Ook past de halspen niet meer want die loopt onder het bovenblad door om 'm door het klankgat te kunnen verstellen.
Goed, eerst het probleem van de halspen dan maar. Ik had dit kunnen opvangen bij de bouw van de hals door de sleuf richting de body dieper te frezen. Niet gedaan. Nu maar even gebruik gemaakt van de functie van de halspen (een bepaalde holling in te hals krijgen voor de afstelling van de gitaar) door 'm met wat kracht in de sleuf geduwd en met een pasgemaakt esdoorn latje vast te zetten. Dit is erg goed gelukt en zometeen wordt de toets er ook nog opgelijmd, dus die komt niet meer van z'n plek. Esthetisch niet het mooiste, maar hier zie je zometeen helemaal niets meer van.
Daarnaast heb ik het bovenblad, waar deze aan de hals aansluit wat schuiner geschuurd om de toets te kunnen ontvangen. Nu moet alsnog de toets daar toch iets hol gelijmd worden, maar dat geeft niet echt, aangezien ik toch niet speel op de frets boven de kast. Wordt wel wat lastiger met het vlakken van de frets zometeen, maar dat zien we dan wel weer.
Ook de 'vleugels' van de hals alvast afgezaagd, zodat ik, als de toets er opzit, meteen kan beginnen met vormen.
Het heeft alle kenmerken van een eerste bouw, waar je een hoop van leert. Alles is op te lossen en het uiteindelijk resultaat is wat telt. Ik heb er nog steeds vertrouwen in dat het goed komt!