Gezocht: Goede tafelzaag

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
870
Ulvenhout
Nu ik de smaak te pakken heb merk ik dat ik een beetje vastloop met alleen een invalzaag en lineaal. Korte stukken zagen zou zo veel sneller en preciezer gaan met een nauwkeurige tafelzaag. Vereiste is dat hij precies kan zagen. Ik zit te denken aan een Dewalt of een Bosch blauw maar ook een goede oudere zaag zal ik niet direct afslaan mits deze ook op 45 graden kan zagen.
Ik speur dagelijks Marktplaats af, maar mocht er iemand iets vinden dat ik heb heb gemist, of wellicht stapt er iemand over op een groter model, laat het me maar weten.

Ik woon op een steenworp afstand van de Belgische grens, dus ook dat behoort tot de mogelijkheden.
 

J-P

Actieve deelnemer
4 jan 2020
27
1
zeeland
Hoi, ik heb een electra beckum PK250 tafelzaag, kan op 45 graden zagen. In goede werkende en komplete orde, 350 euro. Ik woon ook bij de Belgische grens, in Zeeuws Vlaanderen
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
870
Ulvenhout
Dank voor de reactie. Ik zie dat het een model is op krachtstroom. Dat zou betekenen dat ik eerst de elektrische installatie in de schuur zou moeten aanpassen. Ik houd het in gedachten, maar vooralsnog is dat niet ideaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: J-P

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Ze zijn er ook in 230V. Op MP staat er in ieder geval eentje. Nog wel wat aan de prijs vond ik. Alternatief zou je ook nog kunnen kijken naar een Metabo TK 1685 of 1688. Die heb ik zelf, met afneembare roltafel onderkast en werkbladextensie. Ik geloof ooit rond de 400€ voor betaald.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Dank voor de reactie. Ik zie dat het een model is op krachtstroom. Dat zou betekenen dat ik eerst de elektrische installatie in de schuur zou moeten aanpassen. Ik houd het in gedachten, maar vooralsnog is dat niet ideaal.
Als ik je een advies mag geven: leg kracht stroom aan. De machine mogelijkheden en kwaliteit ontploft dan zowat. Alle goede machines draaien er op en het aanbod is groot. Ik heb twee jaar gelden krachtstroom aangelegd, had het twintig jaar eerder moeten doen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
870
Ulvenhout
Ik snap heel goed de redenering. Maar ik, als beginnend houtbewerker, wil me niet meteen verliezen in allerhande dure aankopen en aanpassingen waarvan ik niet weet of dat nu handig is. Net het hele huis laten strippen en verbouwen en een goede machine op krachtstroom zal ook duurder zijn dan een mobiele tafelzaag?
Ik kan het geld dat er nog is maar 1 keer uitgeven...
 

tfro71

Nieuw lid
4 jan 2015
9
0
Wellicht een mafell tafelzaag als je voor het kleine werk en precisie gaat? Maar niet goedkoop, wel precies en mobiel.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
870
Ulvenhout
Is een Dewalt 744 iets? Lijkt me de voorloper van de 745. Hij heeft volgens mij al wel de goed instelbare geleider.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb zojuist de Dw7492 besteld. Levertijd pas in November.
Als ik 3 tips mag geven. Spaar even door tot je iets kunt kopen wat accuraat is, tweedehandse spullen kunnen nog steeds goed zijn, goedkoop is duurkoop. Ik ben ook begonnen met de goedkope spullen. Deze zijn leuk om te ontdekken of het houtbewerken wat voor je is maar over het algemeen behouden zij hun waarde totaal niet. Dus die tafelzaag van €150-200 die totaal niet precies is raak je aan de straatstenen niet kwijt. Je hebt dus een paar honderd euro geïnvesteerd maar je ergert je kapot. Dan kun je dus beter een duurder model kopen die recht zaagt. Is de hobby uiteindelijk niets voor je dan verkoop je hem weer, weliswaar met verlies van €200 maar je krijgt de machine zo verkocht.

Kijk maar eens hoeveel Dewalt of andere degelijke tafelzagen op marktplaats staan. Die zijn gewoon lastig te vinden. Als ze hier op het forum voorbij komen zijn ze ook zo weg. Daarom heb ik nu de knoop doorgehakt door een nieuwe te kopen.

Ik heb eerst gekeken naar de 7485 maar de zaaghoogte was niet toereikend want ik wil er ook een zaagslede voor maken. Dan moet je de dikte van de zaagslede er ook nog bij tellen dus kun je minder dik materiaal zagen.

Verder ben ik ook begonnen met een invalzaag en dergelijke maar ik heb toch gemerkt dat ik de mogelijkheid wilde hebben om echt goed haaks te kunnen zagen.

En de scheppach van de buurman heeft mij overtuigd om toch voor een degelijke te gaan....

Succes met je zoektocht! Neem niet te overhaast een beslissing.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdvill en MartijnEHV

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb een Metabo TS254 en die bevalt goed. Het is een eenvoudige machine maar met veel kracht en zaaghoogte. Voordat ik ben overgegaan met het kopen ervan heb ik veel reviews gelezen over andere types in die prijsklasse maar de Metabo was (toen) de enige waar ik geen of in verhouding weinig negatieve reviews over kon vinden.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.174
870
Ulvenhout
Dank allemaal voor de reacties tot nu toe. Ik heb besloten inderdaad niets overhaast te doen. Ik heb gereageerd op een Dewalt 744 incl onderstel, maar de verkoper wil er €500 voor hebben. Dat vind ik vrij veel voor een zaag van 10 jaar oud.
Metabo TS254M komt ook goed uit de testen, die is ook goed betaalbaar.

Ik wacht rustig af tot er iets goeds voorbij komt, tot die tijd kan ik ook prima uit de voeten met mijn Makita invalzaag. Het kost alleen iets meer tijd om alles te zagen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
kijk anders ook even naa de dewalt dwe7485, kost je ook 500 maar is wel nieuw en een goede zaag:


 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik ben toch benieuwd hoe een Inca Major zich verhoudt tot de DW7485/7492 en de Metabo TS254M. Ik heb nu een paar video's gezien en het valt me op dat bijvoorbeeld de DW geen spelingsvrije verstekgeleider heeft (en het ding is ultrakort) en ik zag net een Metabo video waar de hoogteverstelling van kapot was (bekend probleem) en tot mijn verbazing zag ik dat de tandwielen daarvan van plastic zijn. Ik noem nu twee negatieve dingen op van deze machines en daarmee doe ik beide zagen vast tekort. Ik heb (zeker ook bij de DW) bijzonder positieve, handige dingen gezien.

De Inca is geen heilige graal, zeker niet met zijn werkblad kanteling ipv zaag. Maar ik heb wel het idee dat het ding gebouwd is voor een eeuwigheid en erg nauwkeurig.

De Inca is natuurlijk tweedehands en de andere zijn nieuw, maar ze zitten wel zo'n beetje in dezelfde prijsklasse en dus interessant voor de beginnende houtwerker. Wat zijn jullie meningen hierover?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De Metabo TS254 heeft ook geen spelingsvrije verstekgeleider. Die van mij niet tenminste. Ik heb bij hedendaagse machines goedkoper dan €1000 eerlijk gezegd ook nog nooit een spelingsvrij model in handen gehad. Voor mij was dat ook niet belangrijk dus heb dat gewoon geaccepteerd. Als dat voor jouw wel een ding is kan dat een teleurstelling zijn.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Waarom niet een goede zaagslede maken? Lijkt me ook veel fijner werken dan een verstekgeleider.
Een zaagslede heeft in de regel een vaste hoek waaronder je zaagt, bijv 90 graad. Of je moet een verstelbare variant maken of meerdere versies op bijv 90 45 30 en 15 graad

een verstekgeleider is traploos.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.