Gewoon om van te dromen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Allerlei overwegingen, zorgen en (im)praktische zaken weerhouden mij er nog steeds van daadwerkelijk als ondernemer aan de slag te gaan met hout.

Maar als ik dat wel zou doen, droom ik er wel eens van om álles in stijl te doen, en die stijl is voor mij pre-WW2 apparatuur. De houtbewerkingsmachines heb ik al (op wat uitzonderingen na), maar hoe haal je in stijl je hout voorraad en lever je meubels af bij je klanten? Nou:


een TT versie met verstevigd frame kan naar de originele specificaties 1 ton meezeulen, best een hoop voor zo'n oude bak. Omdat er nog steeds maar 20pk uit dat motortje sijpelt heeft het ding 12 versnellingen om te zorgen dat je nog ergens kunt komen. Je moet dus geen gehaast leven lijden en eerlijk gezegd denk ik dat deze droom alleen realistisch is als je financieel al goed af bent en niet van het hout hoeft te leven (millionair of een riant pensioen..). Maar kijk nou hoe vet... hij heeft zelfs al de juiste kleuren voor mijn werkplaats!

Nu is dit een Amerikaanse auto, maar ik vind niet zo heel veel Europese equivalenten meer. Ik vond onlangs een Citroen pickup uit 1926 maar die heeft beduidend minder vermogen, lastcapaciteit, ruimte en naar mijn gevoel ook betrouwbaarheid, ondanks dat ze niet goedkoper zijn.

Punt twee is de aandrijving en uitstoot, ik denk dat ik er zelf op termijn voor zou kiezen zo'n ding om te bouwen naar elektrische aandrijving. Wel de lusten, niet de lasten, en veel beter voor het milieu.

Maar goed, ik deel dit dus even zodat mensen die hier ook fan van zijn even mee kunnen mijmeren :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Hed

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
18.000 pond, zegt ook wel wat, ik denk dat de liefhebbers zoals sommige van ons aan het uitsterven zijn, dan wordt hij nog goedkoper. Niet dat je moet wachten, maar als investering is het volgens mij niets. Vorige jaar op een car meeting in Den Haag een reguliere Ford T gezien, ontzettend leuk. Maar dat is een Ford Mustang GT nog meer. (Zeg iemand met een Tesla model 3 :rolleyes:)
 
  • Leuk
Waarderingen: cverkooyen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
18.000 pond, zegt ook wel wat, ik denk dat de liefhebbers zoals sommige van ons aan het uitsterven zijn, dan wordt hij nog goedkoper. Niet dat je moet wachten, maar als investering is het volgens mij niets. Vorige jaar op een car meeting in Den Haag een reguliere Ford T gezien, ontzettend leuk. Maar dat is een Ford Mustang GT nog meer. (Zeg iemand met een Tesla model 3 :rolleyes:)
Nee ik zie een oldtimer niet als een investering. Zelfde als met mijn machines - ik restaureer ze niet omdat ik hoop dat ik er (ooit) goed geld voor krijg, maar zodat ik er zo lang mogelijk mee kan spelen en hopelijk door kan geven aan mijn kids.

Ik rij als daily driver een Ioniq electric... best prettig rijden moet ik zeggen en heerlijk voordelig, luxe en ruim, maar het kan qua charme totaal niet tippen aan deze T-Ford. Ik zie mezelf hiermee wel langs de polder hobbelen naar de houthandel, zagerij en door het dorp.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Het mooie van die T-Fordjes is dat er nog best veel onderdelen voor te vinden zijn. Hetzij gebruikt danwel nieuwe, nagemaakte onderdelen.

Ik heb zelf als hobby auto een Peugeot 404 familiale uit 1969 (één jaar jonger dan ikzelf ben 😉)
Geweldig ding en mega veel ruimte!

Overigens zijn daar ook nog veel pick-up versies van te koop. Inclusief hydraulische laad/kiep bak. Genoeg power en begrijpbare techniek. Èn… ook daarvoor vrijwel alle onderdelen nog te koop!

Was dat maar waar voor mijn dagelijkse aut uit 2008 🤬
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Allemaal veel te nieuw. Hele toffe auto's, maar mijn hart ligt meer bij de periode 1900-1930. Toen waren de ontwikkelingen nog echt nieuw - tegenwoordig hebben we een goed beeld van wat er technisch gezien allemaal mogelijk moet zijn danwel in het verschiet ligt zodra 'de techniek zover is' maar vroeger kwamen ontwikkelingen zoals de auto als totale verrassing voor 'de mensen' en waren ze nog echt verwonderd. Uiteraard zwaar geromantiseerd - ik weet dat het leven van de gemiddelde burger/werklui in die tijd retezwaar en vaak geplaagd door armoe was, maar die machines waren echt indruk- en ontzagwekkend voor veel mensen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En super degelijk 😉
Ja ik denk dat dit voor een T-Ford wel degelijk gold voor de normen van destijds, maar niet meer tegenwoordig. Je moest best veel eigen onderhoud doen (garages waren er amper nog) en een motor reviseren na 30.000 kilometer was niet raar. Natuurlijk draait het allemaal met toleranties waar een frikandel tussen past en een de compressie van een tupperware doos dus met een hamer en wat sleutels kwam je een heel eind. Tel daar olielekkage bij op (heel normaal), remmen die tegenwoordig door een bakfiets voorbij gestreefd worden een aandrijflijn die bij het minste of geringste uit het spoor kon lopen... nee het was zeker een technologisch wonder maar we zijn nu heel wat anders gewend.

Dit soort auto's kan mijn inziens het best gepreserveerd worden door ze met behoud van originele kenmerken op elektriciteit te laten lopen, zeker als je er wat meer kilometers mee wil maken dan eens per jaar naar een beurs. Ik draai mijn lintzaag ook niet op een stoommachine of, joost verhoede, een draaispan met ezeltjes.

Maar goed, ik kan lekker lullen, ik heb geen T-Ford voor de deur staan helaas, en mijn EV staat momenteel bij de garage omdat er een software update nodig is op de SOS module die de neiging had de 12v batterij leeg te trekken :unsure: (niet alles is beter geworden in 100 jaar tijd).
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Hahah ja precies! Ik laatst een onderdeel nodig voor mijn C5 uit 2008. Nergens meer te vinden…
Maar: een handig hydrauliekbedrijf voor tractoren had het in een uurtje opgelost.
Zo zie je maar: oude technologie en moderne techniek kunnen elkaar versterken!

Succes met je droomwens (zoektocht)
👍🏻
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik heb een (bijna) oldtimer motor en raad bijna iedereen af om aan oldtimers te beginnen. 😆
Het rijdt op z’n vriendelijkst gezegd zwaar køt. Het frame tordeert, het remt nauwelijks, vering is niet bestaand of een springkasteel, starten is nooit een zekerheid, blijven rijden ook niet en uiteindelijk wordt het meer een pronkstuk dan een gebruiksvoorwerp.

Ook ik zit vaak te dromen van een oldtimer pickup maar ik weet wel dat ik hem nooit origineel zou laten. Je hebt het frame, het chassis en de motor. Eén van de drie mag je vervangen om hem nog steeds als oldtimer te laten registreren.

Mijn advies is om het motorblok te vervangen door iets moderns. Elektrisch is een goede optie. En dan vervolgens ook de vering en remmen te moderniseren. Dan kan het nog leuk zijn. In iedergeval geen wegenbelasting, geen APK verplichting en een super goedkope oldtimer verzekering.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
als elk lid van dit forum een eurootje doneert. Dan is de Ford van jou. Wel even een keer meenemen naar Open Dag Hout om te laten zien.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ik heb een (bijna) oldtimer motor en raad bijna iedereen af om aan oldtimers te beginnen. 😆
Het rijdt op z’n vriendelijkst gezegd zwaar køt. Het frame tordeert, het remt nauwelijks, vering is niet bestaand of een springkasteel, starten is nooit een zekerheid, blijven rijden ook niet en uiteindelijk wordt het meer een pronkstuk dan een gebruiksvoorwerp.

Ook ik zit vaak te dromen van een oldtimer pickup maar ik weet wel dat ik hem nooit origineel zou laten. Je hebt het frame, het chassis en de motor. Eén van de drie mag je vervangen om hem nog steeds als oldtimer te laten registreren.

Mijn advies is om het motorblok te vervangen door iets moderns. Elektrisch is een goede optie. En dan vervolgens ook de vering en remmen te moderniseren. Dan kan het nog leuk zijn. In iedergeval geen wegenbelasting, geen APK verplichting en een super goedkope oldtimer verzekering.
Nou mij ervaring met mijn oldtimer is toch heel wat positiever hoor!!
Als ik hem uit de stalling haal en ermee rondrijd voel ik me de koning te rijk.

En ja; natuurlijk heb je een hoop onderhoud en moet je af en toe wat roestplekken bijwerken (om nog maar te zwijgen van de ontsteking afstellen)
Maar het genot van in zo’n analoge wagen te rijden zonder allerlei meldingen op je boordcomputer, het zelf kunnen klussen aan zo’n beestje, het poetsen en de blikken die je krijgt van toeschouwers zijn mij goud waard!!

(En ja ik vervloek het ding ook regelmatig 😂)
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Mijn advies is om het motorblok te vervangen door iets moderns. Elektrisch is een goede optie. En dan vervolgens ook de vering en remmen te moderniseren. Dan kan het nog leuk zijn. In iedergeval geen wegenbelasting, geen APK verplichting en een super goedkope oldtimer verzekering.
M.a.w. wil je gewoon heel goedkoop elektrisch rijden 😅 Het geluid, de geur, versnelling na versnelling door de toeren heen lopen en de rijeigenschappen zijn net de dingen die oldtimers aantrekkelijk maken. Vervang die powerunit door een elektrische en je neemt ook meteen de ziel weg van zo'n ding.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
als elk lid van dit forum een eurootje doneert. Dan is de Ford van jou. Wel even een keer meenemen naar Open Dag Hout om te laten zien.
Ik zou als een kind zo blij zijn maar als elk lid een euro kan missen is dat geld beter besteed aan een extra open dag of als investering in het forum dan in mijn plezier :). Maar dat is wel een beetje het idee ja, een auto die past bij de tijdsgeest van mijn 'verzameling' juist om dus een blik te gunnen in hoe een eenmans houtzaak eruit gezien zou kunnen hebben in 1920. En stel je voor dat je een authentieke houten tafel of kast besteld hebt en die word dan in een fordje met houten laadbak afgeleverd... super ervaring toch, voor beide partijen. Ik zou het ding zeker inzetten op onze open dagen, super voor de sfeer en dan kan ik ook heel eenvoudig de machines meenemen die de tentoonstelling vormen.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Nou mij ervaring met mijn oldtimer is toch heel wat positiever hoor!!
Als ik hem uit de stalling haal en ermee rondrijd voel ik me de koning te rijk.

En ja; natuurlijk heb je een hoop onderhoud en moet je af en toe wat roestplekken bijwerken (om nog maar te zwijgen van de ontsteking afstellen)
Maar het genot van in zo’n analoge wagen te rijden zonder allerlei meldingen op je boordcomputer, het zelf kunnen klussen aan zo’n beestje, het poetsen en de blikken die je krijgt van toeschouwers zijn mij goud waard!!

(En ja ik vervloek het ding ook regelmatig 😂)
Wat voor moois heb je?

Haat en liefde liggen dicht bij elkaar. Elke lente weer de 6 carburateurs synchroniseren is een ramp.
Maar dat geluid bij 10.000 toeren….. 🥰

Vanaf seconde 30 volume op max:
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat voor moois heb je?

Haat en liefde liggen dicht bij elkaar. Elke lente weer de 6 carburateurs synchroniseren is een ramp.
Maar dat geluid bij 10.000 toeren….. 🥰

Vanaf seconde 30 volume op max:
Ik ken hem! Maar ik heb een paar jaar (en ruwweg 50k kilometers) op een Transalp uit 1988 doorgebracht (en door de jaren hartstikke mooi op punt gezet) en zelfs 2 carbs vond ik soms al een uitdaging vanwege de bijzondere V-twin configuratie, ze waren erg lastig mooi in sync te houden.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Die transalp is m’n maat die achter mij rijdt…
Het geluid is komt van mijn cbx 1000. Een 6 cilinder. 😎
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die transalp is m’n maat die achter mij rijdt…
Het geluid is komt van mijn cbx 1000. Een 6 cilinder. 😎
Ja, dat had ik door, superding is dat :) maar ik wilde maar zeggen, ik benijd je niet met 6 carbs omdat ik 2 al lastig vond. Mijn huidige is een supersaaie NC700X, maar dat is een klein beetje expres want het ding start en loopt altijd en is rete-eenvoudig met onderhoud. Die Transalp had echt veel meer aandacht nodig. Ook toen heb ik gekeken naar de haalbaarheid van een elektrische conversie maar die business case was er gewoon niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.