Geluid Dewalt 7492

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ga voor een machine met zo veel mogelijk gietijzer. Dat dempt trillingen veel beter dan blik of aluminium.
 

Vigier

Nieuw lid
13 jan 2024
13
4
Naarden
Qua oplossingen in de categorie zaagtafel zie ik alleen Axminster als mogelijk nieuw te kopen model in dit topic. Ik heb gisteravond een tijdje zitten zoeken, maar ik kon eigenlijk geen andere zaagtafel met inductiemotor vinden. Zijn er nog meer? Ook iets in de prijscategorie van de DWE7492? Want wellicht is er iets mis met mijn google skills, maar ik vind ze niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Het is al moeilijk om een gebruikte machine in die prijsklasse te vinden. Dingen beter maken kost nu eenmaal geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht

Qua oplossingen in de categorie zaagtafel zie ik alleen Axminster als mogelijk nieuw te kopen model in dit topic. Ik heb gisteravond een tijdje zitten zoeken, maar ik kon eigenlijk geen andere zaagtafel met inductiemotor vinden. Zijn er nog meer? Ook iets in de prijscategorie van de DWE7492? Want wellicht is er iets mis met mijn google skills, maar ik vind ze niet.
Ligt niet aan je googleskills, maar aan je budget zoals ik al eerder schreef. Stille motoren zijn voor de hogere prijsklassen.
Zoals Chevy schrijft, kwaliteit kost simpelweg geld....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Dat het hoge geluidsniveau enkel aan de gebruikte motor zou liggen is voor mij toch wel een simpele verklaring. Universeel motoren worden in alle machines met snoer gebruikt. Maar een boormachine, bovenfrees en zelfs een stevige handcirkelzaag maken bij lange niet zoveel lawaai als zo een Dewalt zaagtafel.
Gehoorbescherming is noodzakelijk, maar bij een onbelaste machine is het geluid zelfs niet te harden.
Trigger heeft in een andere topic wel aangegeven dat een ander zaagblad een wereld van verschil maakt.
Dat lijkt me dus wel het proberen waard. Voldoet het zaagblad niet, dan kan je het altijd terug sturen.
Een eenvoudige test is de machine laten lopen zonder zaagblad. Als het geluid gelijk veel minder is weet je welke weg je moet bewandelen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Hier een aardig filmpje, krijg je een idee

Inderdaad interessant filmpje.
Die Draper (onbekend merk voor mij) is fluisterstil. De Metabo is volgens de meting de lawaaierigste, maar afgaande op het geluid van het filmpje vind ik die beter meevallen dan de <Bosch of Milwaukee. Die snerpt niet zo vreselijk. Maar dat kan ook aan de opname liggen.
(Is Toolstation een internationale keten?)
 
Laatst bewerkt:

Torro

Actieve deelnemer
Inderdaad interessant filmpje.
Die Draper (onbekend merk voor mij) is fluisterstil. De Metabo is volgens de meting de lawaaierigste, maar afgaande op het geluid van het filmpje vind ik die beter meevallen dan de <Bosch of Milwaukee. Die snerpt niet zo vreselijk. Maar dat kan ook aan de opname liggen.
(Is Toolstation een internationale keten?)
Ga morgen toch eerst maar het zaagblad verwijderen en kijken wat dat oplevert
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Als ik zo op de explosietekening van zo'n ding kijk, dan heeft hij ook nog een tandwieloverbrenging. Als dat een beetje een rechte vertanding is, dan weet je waar dat jankgeluid vandaan komt.
 

Vigier

Nieuw lid
13 jan 2024
13
4
Naarden
Inderdaad interessant filmpje.
Die Draper (onbekend merk voor mij) is fluisterstil. De Metabo is volgens de meting de lawaaierigste, maar afgaande op het geluid van het filmpje vind ik die beter meevallen dan de <Bosch of Milwaukee. Die snerpt niet zo vreselijk. Maar dat kan ook aan de opname liggen.
(Is Toolstation een internationale keten?)
De toolstation link is een ander apparaat die veel meer herrie maakt, volgens de specs van de fabrikant zou die zelfs luidruchtiger zijn dan de DeWalt. De meting in het filmpje gaat om de Draper 82385 CTS200 met een 1100W motor en een 200mm blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Torro

Actieve deelnemer
Mogelijke oplossingen staan boven, het is aan jou om te kiezen....
Ik heb vanmiddag de het zaagblad uit de machine gehaald en vervolgens laten draaien
Van het verschil in geluidsniveau word ik niet blij.
Het liefst zou ik iets willen hebben wat aanzienlijk minder herrie maakt.

Ik zou daar best wat geld aan uit willen geven, Dewalt verkopen of inruilen tegen wat anders.
Inruilen zal hier moeilijk ofwel onmogelijk zijn denk ik.
Dus de beste optie zou zijn particulier verkopen en vervolgens ergens en nieuwe machine kopen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik heb vanmiddag de het zaagblad uit de machine gehaald en vervolgens laten draaien
Van het verschil in geluidsniveau word ik niet blij.
Het liefst zou ik iets willen hebben wat aanzienlijk minder herrie maakt.

Ik zou daar best wat geld aan uit willen geven, Dewalt verkopen of inruilen tegen wat anders.
Inruilen zal hier moeilijk ofwel onmogelijk zijn denk ik.
Dus de beste optie zou zijn particulier verkopen en vervolgens ergens en nieuwe machine kopen.
Ik zou eerst eens gaan luisteren bij anderen naar het verschil met andere machines. Dan weet je of het de moeite is.
Vaak is er wel iemand hier die wil meewerken.
Ik heb alleen de CS70 en die is voor mij prima en gebruikt voor redelijke prijzen te vinden.
 

Vigier

Nieuw lid
13 jan 2024
13
4
Naarden
Ik heb een tijdje geleden een softstart in de 7492 gebouwd en dat scheelt aardig wat. Toch heeft het me verder wel beziggehouden, en heb mezelf overgehaald naar Haarlem te gaan om die Axminsters in levenden lijve te aanschouwen en te beluisteren. En dat scheelt wel behoorlijk zeg! Dus ik geloof dat ik besloten heb toch een andere zaagtafel te kopen.
Moet alleen wel wachten, want in mijn huidige schuurtje kan ik geen dergelijke tafel kwijt. Maar gelukkig wordt er in juni een nieuwe schuur gebouwd :) Dus mocht er iemand tegen die tijd interesse hebben in een DWE7492 met nog geen uur op de klok...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.