Geluid Dewalt 7492

Torro

Actieve deelnemer
Bij de verkoop van mijn vorige woning zijn ook mijn machines verkocht.
Nu ik eenmaal in mijn nieuwe woning woon heb ik toch een kleine werkplaats kunnen realiseren van 5x3m.
Ik heb ook wat nieuwe kleine machines gekocht zoals een zaagmachine, vandikte en een lintzaag.
Het probleem waar ik nu mee zit is dat Dewalt zaagmachine 7492 erg veel herrie maakt.
Mijn vraag is kan ik daar iets aan doen of is er een goed of beter alternatief.
Gr
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Is inherent aan het type motor, je kan alleen een softstart erop zetten, maar dat helpt alleen tegen de aanloopsnelheid. Je gaat dit vinden bij elke zaag in die prijsklasse
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Heb een topic zien voorbijkomen dat mensen er softstart op zetten zodat het wat zoeter aanloopt. Maar als het gaat over geluid op snelheid denk ik niet dat je er veel aan kan doen/verbeteren. Geen ervaring met de Dewalt maar ik doe voor mijn Skil gewoon oorkleppen op een zaag maakt nu eenmaal lawaai, denk dat het eigen is aan dit formaat van zagen en de motortypes die daarvoor gebruikt worden
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Dat geluid is inherent aan dit soort motoren. Ik moet ook altijd gehoorbescherming dragen bij mijn 7492 i.c.m. Makita stofzuiger.
Met een inductiemotor ben je wat stiller uit, maar dan ben je nog niet van het gierende zaagblad af en je komt m.i. in een hogere prijsklasse.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
ik draag gehoorbescherming. Maar dat helpt nog tegen overlast naar anderen toe. Ik heb wel geprobeerd om te isoleren, maar dit maakt het apparaat niet veiliger. Dus als je een oplossing hebt, dan neem ik deze graag over.
 

Torro

Actieve deelnemer
Dat geluid is inherent aan dit soort motoren. Ik moet ook altijd gehoorbescherming dragen bij mijn 7492 i.c.m. Makita stofzuiger.
Met een inductiemotor ben je wat stiller uit, maar dan ben je nog niet van het gierende zaagblad af en je komt m.i. in een hogere prijsklasse.
Voorheen had ik een grotere zaagmachine van Scheppach en die maakte inderdaad dat gierende geluid van de zaag. Dat vond ik niet storend. Een veel grotere machine als nu kan ik niet plaatsen maar wil wel een oplossing.
Het zou dus een machine moeten zijn met een inductiemotoR?????
Heeft iemand een idee welke machine dat zou kunnen zijn?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
In dezelfde orde van grootte:


Of de grotere:

 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Dat geluid is inherent aan dit soort motoren.
Dit klopt, wanneer je de specs van diverse zagen bekijkt, deze Dewalt, Metabo TS254 Bosch GTS 10 XT, zie je dat deze allemaal hetzelfde geluidvermogen hebben, 105 dBA.
Een Festool TKS80 zit hier iets onder, 102 dBA.
Een inductiemotor levert aanzienlijk minder, Axminster AW 254 bijv. levert 94 dBA geluidvermogen. Een stuk stiller maar ook daar moet je nog steeds gehoorbescherming dragen. Wel is de aard van het geluid ook anders, minder snerpend dan bij de universeelmotoren.
Grote zware machines waarbij de motor dus rondom door veel massa is ingekapseld zullen stiller zijn maar m.i. nooit zo stil dat je geen gehoorbescherming meer nodig hebt.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Of een Inca Major, die bleek veel stiller dan mijn DW745. Ongeveer zelfde zaaghoogte, motorvermogen kun je naar wens aanpassen. Toegevoegde luxe t.o.v. de Dewalt: langgatboor. Alleen onder verstek schulpen is wat ingewikkelder.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Wat is nu precies het probleem van het geluidsniveau?
1 te luid voor jezelf
2 te luid voor de omgeving
3 te luid voor jou en je omgeving
4 je *denkt* te luid voor je omgeving
 

Torro

Actieve deelnemer
Ik vi
Wat is nu precies het probleem van het geluidsniveau?
1 te luid voor jezelf
2 te luid voor de omgeving
3 te luid voor jou en je omgeving
4 je *denkt* te luid voor je omgeving
Ik vind het geluidsniveau van de machine veel te hoog, zowel voor mijzelf als voor de omgeving. Tot voor 2 jaar had ik een Scheppach preciosa 3.0 en daarvan was het geluidsniveau alleszins acceptabel. Ik denk het huidige probleem niet op te kunnen lossen met een “stil zaagblad”.
Die Scheppach kan ik niet meer vinden, waarom weet ik niet.
Hoop toch op een oplossing.
 

Torro

Actieve deelnemer
Ik vi

Ik vind het geluidsniveau van de machine veel te hoog, zowel voor mijzelf als voor de omgeving. Tot voor 2 jaar had ik een Scheppach preciosa 3.0 en daarvan was het geluidsniveau alleszins acceptabel. Ik denk het huidige probleem niet op te kunnen lossen met een “stil zaagblad”.
Die Scheppach kan ik niet meer vinden, waarom weet ik niet.
Hoop toch op een oplossing.
Ten overvloede, bij de Scheppach machine droeg ik ook oorbescherming, lijkt me hoe dan ook geen overbodige luxe.
Ik vrees dat er een andere machine moet komen. Als dat zo zou zijn, welke dan!?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.