Gelijmde panelen net niet vlak

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik voeg de panelen altijd op mijn vandiktebank en gebruik bessey corpusklemmen. Toch zijn mijn paneeltjes net niet vlak.
Bv een zitting voor een krukje die dan een beetje wiebelt op de poten.
Heeft iemand nog tips om ze wel mooi vlak te krijgen?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Je stelt je paneel samen uit meerdere delen, je let op de jaarringen, nummer je dan de delen?
Wanneer je de zijkanten schaaft, schaaf je dan de even genummerde met bovenkant tegen de geleider en oneven met onderkant tegen de geleider; zo compenseer je voor eventuele afwijking in haaksheid geleider.
En bij het lijmen de klemmen beurtelings onder en boven ?
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Je stelt je paneel samen uit meerdere delen, je let op de jaarringen, nummer je dan de delen?
Wanneer je de zijkanten schaaft, schaaf je dan de even genummerde met bovenkant tegen de geleider en oneven met onderkant tegen de geleider; zo compenseer je voor eventuele afwijking in haaksheid geleider.
En bij het lijmen de klemmen beurtelings onder en boven ?
De huidige zitten is 35cm in het vierkant en daar heb ik geen klemmen op de bovenkant gezet.
Dit is de enige foto die ik gister toevallig gemaakt heb van het lijmen. Eigenlijk is dit de 2e poging. Ik had hem weer door gezaagd omdat ik het niet ok vond. :)

1708340394169.png
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
738
Enschede, Twente
Je stelt je paneel samen uit meerdere delen, je let op de jaarringen, nummer je dan de delen?
Wanneer je de zijkanten schaaft, schaaf je dan de even genummerde met bovenkant tegen de geleider en oneven met onderkant tegen de geleider; zo compenseer je voor eventuele afwijking in haaksheid geleider.
En bij het lijmen de klemmen beurtelings onder en boven ?
@elzenmaa Je was me voor! Dit is wat ook wel de "in & out" methode genoemd wordt. Of "onder & boven". Werkt ook als je de kanten 'schoon' zaagt op een zaagtafel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je de rode klemmen meer naar de rand zet en ze op 2 balkjes legt, dan kan je met de losse lijmklemmen en een balkje over het paneeltje, alles strak op het ijzer van de rode klemmen trekken. Die moet je dan niet zo strak aandraaien dat ze krom gaan staan.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Als je de rode klemmen meer naar de rand zet en ze op 2 balkjes legt, dan kan je met de losse lijmklemmen en een balkje over het paneeltje, alles strak op het ijzer van de rode klemmen trekken. Die moet je dan niet zo strak aandraaien dat ze krom gaan staan.
O dat klinkt als een goede tip die ik zeker uit ga proberen. Je legt op het ijzer dan geen extra balkjes om het paneel te beschermen tegen indrukken van het ijzer?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Alleen tape, zodat de klem schoon blijft. Als je het zo hard moet aandraaien dat je deuken krijgt, dan is je voorbewerking niet goed genoeg. Of je gebruikt te veel lijm.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Alleen tape, zodat de klem schoon blijft. Als je het zo hard moet aandraaien dat je deuken krijgt, dan is je voorbewerking niet goed genoeg. Of je gebruikt te veel lijm.
Ok daar zit wat in. Ik ga het proberen.
Ik ga ook nog eens kijken of ik zoiets niet beter kan maken voor mijn paneeltjes.

Bedankt voor de tips
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Blijf er bij dat waarschijnlijk je vlakken niet helemaal haaks zijn na het schaven.
Wanneer je met klemmen alles zo op spanning moet zetten om het vlak te houden trekt het toch krom wanneer je uit de klemmen haalt.
Die losse klemmen zijn alleen om er voor te zorgen dat je delen in lijn liggen en niet wisselen. En een 3e klem in het midden van boven helpt je ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Bedoel je dan, niet de klemmen rechtstreeks tegen het hout maar met een strip er tussen?
Ik bedoel boven en onder met dan extra set klemmen erop, zodat het dus niet kan uitbuiken. Schilderstape op je hoofdklemmen en die balkjes, beter wat tape weg te krassen/schuren dan dat je die balkjes eraan lijmt.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.