Geisoleerde dubbele deuren

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Ga binnenkort twee sets dubbele geisoleerde deuren maken voor mijn schuur. Ben nog niet helemaal uit het ontwerp, graag jullie mening en of tips.

Wil de deuren opbouwen uit okoume platen op een meranti frame, aan de buitenzijde worden ze bekleed met eiken halfhout rabat en er komt geisoleerd glas in. De afmetingen zijn per deurdeel circa 1400x2700. Standdeur wordt voorzien van grendels onder en boven, loopdeur van driepuntsluiting. Kies vanwege de prijs voor het zelf maken van de panelen.

Mijn vragen:
- Isolatie ventileren door aan onderzijde gaten te boren in meranti frame?
- PIR isolatie afgetaped op meranti frame, of beter andere dampopen isolatie?
- Door glas verdeling kan ik 3 verstelbare duimhengen kwijt, is dit afdoende?
- In lijn met de duimhengen komen klossen waarop het rabat wordt geschroefd
- Halfhout rabat ventileren?

Komt er dan zo uit te zien en alvast bedankt voor jullie hulp.
aanzicht deur.JPGdoorsnede deur.JPG
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kies vanwege de prijs voor het zelf maken van de panelen.
wat we zelf maken, maken we beter !
De afmetingen zijn circa 1400x2700
dus elke deur 700 x 2.700 ?
PIR isolatie afgetaped op meranti frame, of beter andere dampopen isolatie?
de isolatiewaarde van pir en pur is 1,5 x die van dampopen isolatie
vermits het hout van de deur zelf ademend is, zie ik geen reden om dampopen isolatie te plaatsen
Door glas verdeling kan ik 3 verstelbare duimhengen kwijt, is dit afdoende?
op zich wel
de meeste trek die de deur uitoefent, is bovenaan
de middelste heng zou dus hoger moeten
even met het glas schuiven ?
ofwel 2 kortere hengen hoger + naast het glas
de lengte van de hengen is minder belangrijk, vermits je dank zij de mpx een stijve struktuur hebt
Halfhout rabat ventileren?
je hebt reeds een spouw van 5 mm voorzien
op de mpx kan je een scherm plaatsen
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en thijss

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Ja niet alleen beter maar ook leuker om te doen.

Heb ze even ingemeten iedere deur wordt 1400x2480mm, per stel 2800x2480.

Wat zou er minimaal nodig zijn boven het glas om twee gehengen kwijt te kunnen? Nu zit de bovenste op 120, een tweede zou dan op circa 320 uit de bovenkant moeten om goed mee te werken? Dit komt slecht uit om dat de ramen ernaast in de gevel ook op deze hoogte zitten. Verwacht een gewicht per deur van circa 120kg.

Qua isolatie houdt ik het dan op PIR afgetaped, de schuur wordt alleen verwarmt als ik aan het werk ben maakt dat nog uit in jullie ervaring? En zijn er nog ventilatie gaten nodig, voor eventueel condens?

Het rabat niet ventileren is eenvoudiger, zijn maar een paar lange lengtes door de ramen. Risico?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
iedere deur wordt 1400x2480mm
in mijn belevenis is dit eerder een poort
Wat zou er minimaal nodig zijn boven het glas om twee gehengen kwijt te kunnen?
je mag ze zo dicht mogelijk bij mekaar zetten als uitvoerbaar is
de kennis om uit te rekenen hoeveel trek er op de bovenste komt, heb ik niet
maar de grootste krachten die je moet opvangen, zitten bovenaan
het is daar dat de deur de duimen uit trekt
bij de weg, over het kozijn schrijf je niet
Qua isolatie houdt ik het dan op PIR afgetaped
als je met afplakken op de kieren doelt, dan kan je die ook met schuim dichtspuiten
Het rabat niet ventileren is eenvoudiger, zijn maar een paar lange lengtes door de ramen. Risico?
wat bedoel je met 'lange lengtes door de ramen' ?
de rabatten van 2.480 ?
ivm regen en vocht gaat mijn aandacht vooral uit naar hoe je de ramen inwerkt + de neus onderaan de deuren
het rabat zou onderaan in verstek moeten + de neus moet tot op de ventilatielatten doorlopen
verstek is tegenwoordig 15°
trek in de onderkant van de neus een afdruipgroef
 

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Goede vragen, voor de oplossing rond het glas heb ik onderstaande. Zou het graag nog wat versimpelen, lijkt me vrij complex voor iets wat vaker voor moet komen. Ideeën?

detail raam.JPG

Wat betreft het kozijn, daarvoor heb ik een douglas balk van 160x60 gepland. Deze wordt gemonteerd op een stelkozijn van 38mm dik. Ben nog op zoek naar het maximale gewicht wat een duimgeheng kan dragen? Als een geheng aan de bovenzijde onvoldoende is, komen er denk ik scharnieren aan (met eventueel een nepgeheng).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
de bovenzijde van het glas trekt mijn aandacht
ik zou de overgang van hout naar glas schuin maken ipv recht en in 90°
een alternatief is om die overgang over de volledige breedte horizontaal door te trekken
dan heb je in de hoeken geen potentieel probleem

1653420707731.png

Ben nog op zoek naar het maximale gewicht wat een duimgeheng kan dragen?
die hengen kunnen een pak kilo's aan
de bevestiging van de duimen zie ik als het zwakste punt
je overweegt verstelbare duimhengen
scharnieren verwacht ik niet als verstelbaar
 

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Heb ze nog niet kant en klaar gezien maar zou dit een oplossing zijn voor de hengen? Zo kan er toch een dubbele duim aan de bovenzijde met behoud van het raam.

aanzicht.JPG
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ga binnenkort twee sets dubbele geisoleerde deuren maken voor mijn schuur. Ben nog niet helemaal uit het ontwerp, graag jullie mening en of tips.

Wil de deuren opbouwen uit okoume platen op een meranti frame, aan de buitenzijde worden ze bekleed met eiken halfhout rabat en er komt geisoleerd glas in. De afmetingen zijn per deurdeel circa 1400x2700. Standdeur wordt voorzien van grendels onder en boven, loopdeur van driepuntsluiting. Kies vanwege de prijs voor het zelf maken van de panelen.

Mijn vragen:
- Isolatie ventileren door aan onderzijde gaten te boren in meranti frame?
- PIR isolatie afgetaped op meranti frame, of beter andere dampopen isolatie?
- Door glas verdeling kan ik 3 verstelbare duimhengen kwijt, is dit afdoende?
- In lijn met de duimhengen komen klossen waarop het rabat wordt geschroefd
- Halfhout rabat ventileren?

Komt er dan zo uit te zien en alvast bedankt voor jullie hulp.
Bekijk bijlage 119490Bekijk bijlage 119491
Stop er Kooltherm in. Duurzamer en nog
beter isolerend.
 
  • Leuk
Waarderingen: thijss

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Goede vragen, voor de oplossing rond het glas heb ik onderstaande. Zou het graag nog wat versimpelen, lijkt me vrij complex voor iets wat vaker voor moet komen. Ideeën?

Bekijk bijlage 119564

Wat betreft het kozijn, daarvoor heb ik een douglas balk van 160x60 gepland. Deze wordt gemonteerd op een stelkozijn van 38mm dik. Ben nog op zoek naar het maximale gewicht wat een duimgeheng kan dragen? Als een geheng aan de bovenzijde onvoldoende is, komen er denk ik scharnieren aan (met eventueel een nepgeheng).
Waarom moet dat blokje hout rechtsboven bij het raam uitsteken? Is dat vanwege het zicht? Je zou het ook recht naar beneden door kunnen laten lopen en de afwerklatten tot die hoogte. En Douglas is niet het meest rechte en stabiele hout. Als je een kozijn er uit wilt maken, moet je zeker wel hout hebben wat al langer ligt en je moet het niet teveel moeten herzagen. Anders loop je een reëel risico dat je eindigt met een getordeerd kozijn.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
In mijn beleving zijn duimhengen hier minder geschikt simpel omdat er behoorlijk wat speling zit op die dingen. Prima voor een tuinpoort met redelijk wat speling rondom maar minder geschikt voor deuren die precies moeten sluiten.

Misschien dat dat opgelost is als ze verstelbaar zijn, die ken ik niet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
In mijn beleving zijn duimhengen hier minder geschikt simpel omdat er behoorlijk wat speling zit op die dingen. Prima voor een tuinpoort met redelijk wat speling rondom maar minder geschikt voor deuren die precies moeten sluiten.
Misschien dat dat opgelost is als ze verstelbaar zijn, die ken ik niet.
terechte bemerking
ik heb reeds verstelbare duimen geplaatst
om ze te verstellen moet je die 360° draaien
de mate van verstelling is volledig afhankelijk van de spoed
op een breedte van 1.400 geeft dat een hele hap
ik betwijfel dat dat met een 3-puntssluiting combineerbaar is
@thijss
schaf jou een verstelbare duim + ander gepland beslag aan & onderzoek de werking + het gebruiksgemak vooraleer je echt aan de slag slaat
die 3-puntssluiting zou ik pas kopen wanneer je over al de rest zekerheid hebt
het is een buitendeur - eigenlijk een poort - en die gaat werken
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
terechte bemerking
ik heb reeds verstelbare duimen geplaatst
om ze te verstellen moet je die 360° draaien
de mate van verstelling is volledig afhankelijk van de spoed
op een breedte van 1.400 geeft dat een hele hap
ik betwijfel dat dat met een 3-puntssluiting combineerbaar is
@thijss
schaf jou een verstelbare duim + ander gepland beslag aan & onderzoek de werking + het gebruiksgemak vooraleer je echt aan de slag slaat
die 3-puntssluiting zou ik pas kopen wanneer je over al de rest zekerheid hebt
het is een buitendeur - eigenlijk een poort - en die gaat werken
De schoot en haken van de driepuntssluiting gaan mogelijk te kort zijn.
 

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Dit zijn de verstelbare hengen die ik bedoel, twee varianten:

verstelbare scharnieren.JPG

Idee is de tweede optie te gebruiken; hiermee kun je niet in diepte verstellen, maar wel in de breedte van de deur en daarmee de sluitnaad. Het verstellen gaat best nauwkeurig, de spoed is inderdaad vrij grof echter door de moeren kun je "traploos" verstellen. Beide opties hebben 1 a 1,5mm speling op de duim (of het heng is zo aan te passen, beetje knijpen).

Wat is te verwachten aan werking en zijn er manieren dit te voorkomen?
De standdeur wordt voorzien van pennen onder en boven, kan daarnaast aan de hangzijde strak passende iets tapse dievenklauwen toepassen.
 

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Heeft even geduurd maar ben de deuren aan het maken. Nu toe aan de bekleding, twijfel tussen eiken en een thermowood ivm het gewicht. De deurpanelen worden voorzien van vullatjes, ca5mm hoh 400mm.

De voorkeur heeft onbehandeld eiken, kan aan gedroogd eiken ca10% komen.
- Wat zou de minimale dikte zijn, voldoet 14mm, bij 160mm breedte?
- Kan je hier aluminium beslag op zetten of moet dit RVS zijn ivm zwarte uitslag door tannines/looizuur?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.