Freeswisselassen

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Felder biedt voor diverse modellen de mogelijkheid om een wisselas--systeem in te bouwen. Wie heeft daar een mening over en/of ervaring mee?

Ik heb een Hammer met een spilfrees en die gebruik ik heel weinig. Athanor merkt daarover in deze trhead op dat hij nu zou kiezen voor een flinke freesmachine in een tafel. Iets wat ik ook overweeg (en wie niet?). Maar nu vraag ik mij af hoe goed je kunt werken met een wisselas in de Hammer (of Felder). Haal je de benodigde toerentallen voor kleine freesjes bijv?

Hannesen met het zware multi-instelsysteem is ook niet alles bedenk ik nu. Heeft iemand zelf een langsgeleiding of opzetstuk gebouwd?
(Voor gebruik van freeskoppen en freesplaatjes zou ik trouwens voor de veiligheid niet een relatief licht eigen opzetstuk gebruiken, maar dat terzijde.)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het hangt af wat je ermee wilt doen. Ik heb een KF700, waarbij ik het ombouwen naar zaag (die ik veel gebruik) vanuit het frezen irritant vind. Dat is de reden dat hij de verkoop ingaat.
Ik heb er een hoge snelheidsas bijgekocht, maar had voor dat geld beter een klein freestafeltje bij kunnen kopen, staat nieuw stof te happen...
Ik heb een losse Hammer freestafel die dan dus gewoon geïnstalleerd kan blijven. Vlak/vandikte en losse zaag maken de set dan compleet.
Een gewoon freestafeltje zou ik er voor klein werk nog best bij willen hebben, maar voor lijsten slaan, kozijnwerk etc. zou ik de stationaire frees niet willen missen, al was het maar voor het doorvoerapparaat.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@Emilio Ik denk dat jij niet (alleen) op hobby-nivau werkt. Met de KF7000 kun je goed uit de voeten met kleine frezen (zeg schacht 8 mm)? Je kunt de benodigde toerentallen halen?

Verder niemand met ervaringen?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
@Emilio Ik denk dat jij niet (alleen) op hobby-nivau werkt. Met de KF7000 kun je goed uit de voeten met kleine frezen (zeg schacht 8 mm)? Je kunt de benodigde toerentallen halen?

Verder niemand met ervaringen?
Hij haalt voor mij genoeg toeren bij de paar tests die ik ermee heb gedaan, maar de combi klopt niet ofzo. Ik zou voor klein werk echt een ander tafeltje aanraden, dat werkt gewoon prettiger en is volgens mij ook niet echt duurder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Hij haalt voor mij genoeg toeren bij de paar tests die ik ermee heb gedaan, maar de combi klopt niet ofzo. Ik zou voor klein werk echt een ander tafeltje aanraden, dat werkt gewoon prettiger en is volgens mij ook niet echt duurder.
Ik begrijp dit goed maar mijn werkplaats heeft een vervelende vorm waardoor ik op moet passen met plannen die ruimte kosten. Mijn gedachten gaan uit naar een aparte vvd + zaagtafel i.p.v. mijn huidige Hammer C31 Combi. Daarmee plemp ik, als het doorgaat, mijn werkplaatsje aardig vol. Er moet eigenlijk op enig moment nog een lintzaag bij.

Eerlijk gezegd zou ik het liefst een eigen tafeltje maken met een mooie freeslift en zware motor. Maar zoals gezegd, de beschikbare ruimte houdt mij aan het twijfelen. Dan denk ik, misschien toch een KF met hoge snelheidsas / wisselas van SCM, Hammer of Felder?

Jij hebt een KF700 maar ik ben benieuwd of er ook tevreden gebruikers zijn van de wisselas op bijv. een Hammer B3.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik begrijp dit goed maar mijn werkplaats heeft een vervelende vorm waardoor ik op moet passen met plannen die ruimte kosten. Mijn gedachten gaan uit naar een aparte vvd + zaagtafel i.p.v. mijn huidige Hammer C31 Combi. Daarmee plemp ik, als het doorgaat, mijn werkplaatsje aardig vol. Er moet eigenlijk op enig moment nog een lintzaag bij.

Eerlijk gezegd zou ik het liefst een eigen tafeltje maken met een mooie freeslift en zware motor. Maar zoals gezegd, de beschikbare ruimte houdt mij aan het twijfelen. Dan denk ik, misschien toch een KF met hoge snelheidsas / wisselas van SCM, Hammer of Felder?

Jij hebt een KF700 maar ik ben benieuwd of er ook tevreden gebruikers zijn van de wisselas op bijv. een Hammer B3.
Je moet doen wat goed voelt en wat past. De KF700 komt binnenkort te koop, dus mocht je volharden.... 😁
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb de wisselas indertijd er wel bij gekocht ( Felder CF 531) en gebruik het sporadisch. Daarnaast heb ik een ELU freestafeltje van iemand gekregen en die pak ik veel vaker. Met de ervaring tot nu denk ik dat ik prima zonder de wisselas had gekund. Uiteraard gebruik ik de (Felder) frees wel waar hij echt voor bedoeld is.
Zonder een apart freestafeltje zou ik meer onthand zijn. Even een foto van het www als voorbeeld bijgeplakt.
Ik heb er een Ferm freesje onder hangen, maar er zijn ook legio anderen die er onder passen.


1712213379200.jpeg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De voordelen zijn dat je een precieze hoogte(en schuinte)verstelling, perfect vlak werkblad en stugge langsgeleider hebt, en eventueel een aandrijver. Maar: de afzuiging gaat altijd minder goed zijn, toerental minder gunstig af te stellen, de roltafel staat altijd iets hoger dan het stalen blad afgesteld, je moet kleinere opvulringen gaan fabriceren, de langsgeleider gaan aanpassen voor kleine bits, etc.. Ik heb ook voor de keuze gestaan bij een B3 en KF700, maar heb telkens opnieuw gekozen voor een aparte freestafel. Nog geen enkel moment spijt van gehad.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Je moet doen wat goed voelt en wat past. De KF700 komt binnenkort te koop, dus mocht je volharden.... 😁
Leuk aangeboden. Ik was vandaag toevallig in de gelegenheid om bij Felder in Barneveld te kijken. Ik had de machines natuurlijk wel eerder gezien maar het verraste mij toch weer. Die 700 serie is veel te groot en zwaar voor mij.

Ik vind de freeskap op de Hammer al aan de looiige kant maar de grotere op een ..500 of ..700 zal mij mijn rug kosten denk ik. In ieder geval (voor wie dit leest) dat is nog wel iets om bij stil te staan.
Bij een combi zul je toch regelmatig met die kap moeten zeulen. Dat zal nog vaker gebeuren als je besluit om ook het kleinere freeswerk op de combi te doen.

@rinus en @Petrolhead. Het is wel duidelijk. Zo'n wisselas is niet het beste idee (voor mij).

Vorig jaar was ik bij @L.N. Hij heeft een SCM SC2 en een frees ingebouwd in de zaagtafel rechts van de zaag. Ik heb gezocht naar het draadje dat hij daarover heeft gemaakt op dit forum, maar ik vond het 1,2,3 niet.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik had tot voor kort een C3-31 en daarop was de freesas uitgerust met een wisselsysteem voor gewone freesjes. Die optie heb ik in praktijk niet erg veel gebruikt, maar dat had ik vooraf ook wel een beetje ingecalculeerd. Ik wilde het toentertijd toch hebben ivm de opties voor het onder een hoek verstellen van de as en het gebruik van een aanvoerautomaat. Die automaat is er echter pas gekomen op mijn nieuwe machine. Maar die paar keer dat ik het gebruikt heb heb ik er geen problemen mee ondervonden.

Ook op mijn nieuwe machine (KF500P) heb ik weer een snelwisselsysteem voor gewone freesjes als optie toegevoegd. Maar nu heb ik wel een aanvoerautomaat. Ik verwacht nog steeds niet dat ik die optie heel regelmatig zal gaan gebruiken, maar soms is het gebruik van een roltafel tijdens het frezen toch wel erg fijn. Vooral bij grote werkstukken of bij werkstukken die je liever wilt vastklemmen vanwege hun vorm. Dat die roltafel iets hoger afgesteld staat dan de tafel van de frees is nauwelijks te merken. Het gaat echt om een miniem verschil. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee ondervonden.

Maar als ik geen tafelfrees had voor de grote freeskoppen, dan zou ik deze optie niet per se willen kopen. Een gewone freestafel met een stevige freesmotor en een kleine IGM M3 aanvoerautomaat zouden dan waarschijnlijk mijn voorkeur krijgen. Als je graag de beschikking wilt hebben over een kantelbare as (dat kan soms echt erg handig zijn!), dan heeft Sautershop een paar interessante opties die voor het meeste werk echt goed genoeg zijn.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Als je graag de beschikking wilt hebben over een kantelbare as (dat kan soms echt erg handig zijn!), dan heeft Sautershop een paar interessante opties die voor het meeste werk echt goed genoeg zijn.
Ik heb daar al verlekkerd naar zitten kijken. De kosten lopen echter aardig op als je ook regelbaar toerental en een zware motor wilt (voor freesschachten van 12 mm). Anyway bij Sauter kun je mooi terecht.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik zie de post nu pas (kom niet vaak meer op het forum).

Ik ben tevreden gebruiker van een hogesnelheidsas op een kf 700. Het neemt echter niet weg dat een klein freestafeltje soms handig is.

Voordeel: superstabiele machine en geleidingen. Rolwagen bij grote werkstukken. Kantelbare as Heel fijne instelmogelijkheden. Heel goede stofafzuiging via de freeskap (veel hoger debiet dan op freestafeltje). Bovenfreesjes zijn goedkoper dan een freeskop voor de topie waar je ook MDF mee kan doen (lukt niet met wisselmessen), voor een profiel dat je niet vaak genoeg gebruikt om de aankoop van een freeskop te verantwoorden is dit soms echt een interessante oplossing.

Nadeel: ombouw, zware topkap.

Ik gebruik hem echt wel regelmatig en hij werkt goed. Werken op een combi wil zeggen dat je nauwkeurig moet plannen en rekening houden met de ombouw.... In dat kader is het altijd handig als dat kleine freestafeltje er nog ergens staat (het mag in deze situatie echt wel een héél kleintje zijn....).

Belangrijk verschil tussen de Felder en de Hammer is wel dat bij de Felder de hele as as met inbegrip van de poelies gewisseld wordt. De hogesnelheidsas heeft een aangepaste dunne poelie (noemen ze dat zo in Nederland? Flens waar de riem over loopt?) en maakt op die manier een toerental van 15000/min. Bij de Hammer wisselt enkel het bovendeel van de as, en stijgt je toerental niet: dit blijft het hoogste toerental van de klassieke top.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.