Forstnerboor zonder punt.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.165
868
Ulvenhout
Ik moet een paar scharnieren inboren, maar de dikte van de deur en de potdiepte van het scharnier liggen niet ver uit elkaar. Ik zoek daarom een 35mm forstnerboor zonder dat de centreerpunt uitsteekt. Dan zou het moeten lukken.
Anders zou ik andere scharnieren moeten kopen voor dunnen deuren en dat is ook niet goedkoop....

Heeft iemand daar een goede tip voor?

Lenen in de buurt van Breda zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Het laatste stukje boren met een weggooi forstnerbit van de supermarkt, nadat je het puntje er afgeslepen hebt?
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Mss kan je onder het scharnier een plaatje (kunstof?) leggen met epoxylijm om het deurtje wat op te dikken?
2 á 3 mm?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.165
868
Ulvenhout
Dat had ik al bedacht, maar dan sluiten de deuren niet meer mooi aangezien het opdekkende deuren zijn.....
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.165
868
Ulvenhout
Bij een inliggende deur zou dat werken. Bij een opliggende deur valt je deur op de wand. Als je daar een dikker plaatje inzet komt dat plaatje dus op de wand ipv de hele deur.
Behalve misschien als ik dat plaatje niet tot de rand laat komen maar iets terug laat vallen. Maar dan wordt niet het hele scharnier ondersteund.....
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.165
868
Ulvenhout
Nou, niet wat ik zie. Alle boren hebben een centreerpunt.
Ik ga maar eens een goedkope forstner kopen en dan met de slijper in de weer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
De zobo boren hebben een punt die verwisselbaar is. Die kan je er dus ook uitlaten. Ze hebben wel zijsnijders.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Handig, die kende ik nog niet. Bespaart me het gepruts met een grote frees in de kolomboor.

Bosch kent ze zelf blijkbaar ook niet, gezien de afbeelding op de verpakking :rolleyes:
Zoeken op typenummer levert een hoop afbeeldingen van boren mét punt.
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
95
22
Eindhoven
Op een reststukje plaatmateriaal het juiste gat boren, dit vastklemmen op je deurtje op de plaats waar het nieuwe gat moet komen.
Het reststukje alleen gebruiken als geleiding mal.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Handig, die kende ik nog niet. Bespaart me het gepruts met een grote frees in de kolomboor.

Bosch kent ze zelf blijkbaar ook niet, gezien de afbeelding op de verpakking :rolleyes:
Zoeken op typenummer levert een hoop afbeeldingen van boren mét punt.
zelfs bosch gebruikt in op de productpagina een foto met boorpunt, maar de tekening laat een vrijwel vlakke boor zien, ik denk dat je deze dus zonder punt krijgt, in elk geval niet met zo'n hele groote punt, ik weet alleen niet of je met 2 a 3 mm nog uitkomt, dan zul je even moeten zien of die ergen sbij een loake toolstation kunt bekijken (die hebben veel vestigingen), of een beetje ijzerhandel in je woonplaats.


in de links staat zelfs het woord "scharnieTgatboren" ;-)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
die kunje niet (makkelijk) gebruiken om een blind gat te maken.

Met een plugboor, of proppenboor zoals ik dat ding ken, maak je houten proppen om als deuvels te gebruiken.

topicstarter wil gaten boren zonder daarbij dóór zijn plank/deurtje heen te boren.

als je dat probeert met zo'n propboor dan moet je de prop nog losmaken als je die niet volledig losboort door bijvoorbeeld niet te diep te boren met een dieptestop.

Er is nog zo'n 2 a 3 mm materiaal over, dan moag je wel heel voorsixhtig die prop gaan verwijderen/losbreken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.