Formaatzaag advies

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Je kan de formaatzagen van robland niet vergelijken met de gecombineerde machines, en al zeker niet met de goedkopere reeksen. Hun formaatzagen zijn heel geliefd bij startende zelfstandigen, prijs - kwaliteit zijn ze zeer goed. Je vind ze ook vaak tweedehands (diezelfde startenden die dan overschakelen op een machine met gestuurde assen. De andere machines die je vernoemt zijn ook prima keuzes, de hammer misschien iets minder voor professioneel gebruik (geledeidingen van de rolwagen en het gebruikte profiel zijn een stuk minder). Altendorf heeft ook een goedkoper model, WA 8 denk ik dat het noemt.
De robland die hierboven getoond wordt kan je niet vergelijken met een felder uit de 500 reeks, die kan je eerder naast een uit de 900 reeks zetten.
Als budget ooit geen rol meer speelt: SCM, Altendorf, Martin...

Ik zou een en ander ook laten afhangen van de regio waar je woont en wat er daar verdeeld wordt door een bedrijf met een goede eigen technische dienst.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het ”goedkope” model (niets is goedkoop bij Altendorf) is de WA6 en die is er met 3 verschillende lengtes roltafel. De langste heeft 2500 mm zaaglengte. Bij Epper staat een nieuwe te koop voor €6995 excl. BTW.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Je kan de formaatzagen van robland niet vergelijken met de gecombineerde machines, en al zeker niet met de goedkopere reeksen. Hun formaatzagen zijn heel geliefd bij startende zelfstandigen, prijs - kwaliteit zijn ze zeer goed. Je vind ze ook vaak tweedehands (diezelfde startenden die dan overschakelen op een machine met gestuurde assen. De andere machines die je vernoemt zijn ook prima keuzes, de hammer misschien iets minder voor professioneel gebruik (geledeidingen van de rolwagen en het gebruikte profiel zijn een stuk minder). Altendorf heeft ook een goedkoper model, WA 8 denk ik dat het noemt.
De robland die hierboven getoond wordt kan je niet vergelijken met een felder uit de 500 reeks, die kan je eerder naast een uit de 900 reeks zetten.
Als budget ooit geen rol meer speelt: SCM, Altendorf, Martin...

Ik zou een en ander ook laten afhangen van de regio waar je woont en wat er daar verdeeld wordt door een bedrijf met een goede eigen technische dienst.
Ik ben toch wel benieuwd wat het exacte verschil is in geleiding van de rolwagen tussen enerzijds Hammer en anderzijds bv Martin. Van beiden staan filmpjes online, en beiden gebruiken kogels ingeklemd tussen twee profielen. Ik denk dat het verschil vooral in de nauwkeurigheid zit en achterliggend in het materiaal gebruik. Bij Martin past het heel exact en bij Hammer kan/moet het nagesteld worden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het ”goedkope” model (niets is goedkoop bij Altendorf) is de WA6 en die is er met 3 verschillende lengtes roltafel. De langste heeft 2500 mm zaaglengte. Bij Epper staat een nieuwe te koop voor €6995 excl. BTW.
zeker voor een altendorf is dit een koopje
tenzij ze zich nu ook op de lagere marktsegmenten gooien
over de vermelde lengte heb ik twijfels
er staat niet of dit de nuttige lengte voor de zaag is
en wanneer er een voorritser op zit, zou dit ook voor de voorritser moeten zijn
1649184898675.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Volgens mij zit het verschil niet alleen in de precisie van de onderdelen, maar ook het gebruikte rolmateriaal. Bij Felder X-roll zijn dat geen kogels, maar cilinders. Altendorf heeft iets wat ze “dumbbell rollers” noemen. Martin heeft een systeem waarbij de strips waar de rollers over gaan permanent van olie worden voorzien, waardoor er geen stof komt en ze met kleinere toleranties kunnen werken. Hierdoor zou het rollen beter gaan.

zeker voor een altendorf is dit een koopje
tenzij ze zich nu ook op de lagere marktsegmenten gooien
over de vermelde lengte heb ik twijfels
er staat niet of dit de nuttige lengte voor de zaag is
en wanneer er een voorritser op zit, zou dit ook voor de voorritser moeten zijn
Bekijk bijlage 117490
Volgens de PDF uit mijn vorige post is de lengte van de roltafel 2600mm en kun je daar 2500mm mee zagen. Het maakt daarbij niet uit of je een voorritser gebruikt of niet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
744
Enschede, Twente
Ik ben toch wel benieuwd wat het exacte verschil is in geleiding van de rolwagen tussen enerzijds Hammer en anderzijds bv Martin. Van beiden staan filmpjes online, en beiden gebruiken kogels ingeklemd tussen twee profielen. Ik denk dat het verschil vooral in de nauwkeurigheid zit en achterliggend in het materiaal gebruik. Bij Martin past het heel exact en bij Hammer kan/moet het nagesteld worden.
Ja, als je dat filmpje van Martin ziet, krijg je echt wel de indruk van topkwaliteit. Ik vind trouwens de branding ook erg fraai... : )
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben toch wel benieuwd wat het exacte verschil is in geleiding van de rolwagen tussen enerzijds Hammer en anderzijds bv Martin. Van beiden staan filmpjes online, en beiden gebruiken kogels ingeklemd tussen twee profielen. Ik denk dat het verschil vooral in de nauwkeurigheid zit en achterliggend in het materiaal gebruik. Bij Martin past het heel exact en bij Hammer kan/moet het nagesteld worden.
ik denk dat je het verschil tussen een hammer en een martin mag vergelijken met het verschil tussen een dacia en een mercedes
niet dat ik dacia een slecht produkt vind
een hammer evenmin
maar het prijsverschil zal wel verantwoord zijn + het kwaliteitsverschil uitgebalanceerd
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Leuk filmpje ( in het Duits) over de productie van een Martin paneelzaag.

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Die groene waar ze in het museum tegen aan staan te leunen, zou mijn eerste keuze zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgens de PDF uit mijn vorige post is de lengte van de roltafel 2600mm en kun je daar 2500mm mee zagen. Het maakt daarbij niet uit of je een voorritser gebruikt of niet.
op de verwijzing naar die pdf had ik niet geklikt
wel op de verwijzing naar epper
daar staat 'tafellengte 2.600'
'zaaglengte' lees ik niet
1649200976727.png

in de pdf zie ik het onderstaande
dat kan de lage prijs verklaren
bij het kiezen van mijn combi in 2015 zei de landelijke felderverdeler dat hammer uit china kwam
in ieder geval waren de hammers voor mij te klein
zelfs van de 5-reeks zei de verdeler dat het een halve chinees was
of was het zijn bedoeling om mij naar de 'zuiver' europese 7-reeks over te doen stappen


1649200003436.png

kun je daar 2500 mm mee zagen. Het maakt daarbij niet uit of je een voorritser gebruikt of niet.
ik heb ervaren dat de voorritser wel mee kan spelen
toen ik in 2015 naar de werkelijke zaaglengte van de 5-reeks van felder peilde, antwoordde de verdeler mij dat dit zonder het gebruik van de voorritser was
maw er zat wel een voorritser op - standaard of optie, doet er niet toe - maar de zaaglengte die felder aangaf, was vanaf de hoofdzaag gemeten, waarbij de voorritser neergelaten moest zijn
uit de pdf kan ik niet afleiden of de zaaglengte van de WA6 tot aan de hoofdzaag of de voorritser is
dus uit te zoeken . . . tenzij jij andere ervaringen hebt

1649200688959.png
 

Bijlagen

  • 1649200612951.png
    1649200612951.png
    13,8 KB · Weergaven: 4

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
De WA6, WA8 en nu de nieuwe F25 worden in China gemaakt. De (veel) duurdere versies komen uit Duitsland.

De WA6 2600 kan 2500mm zagen INCL. de voorritser. Ik heb een WA6 2600 staan, dus ik heb het net even gecontroleerd.

Fijne zaagmachine, maar het ontbreken van een fijn instelling op de langsgeleider vind ik (ondertussen) toch echt wel een ernstig gemis.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Fijne zaagmachine, maar het ontbreken van een fijn instelling op de langsgeleider vind ik (ondertussen) toch echt wel een ernstig gemis.
Ben benieuwd in welke gevallen je die ernstig mist? Bij een zaag met toch wel een dijk van een roltafel met aanbouw.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Omdat ik zaag ook gebruik om te schulpen. Ook bij lange, smalle stroken plaatmateriaal gebruik ik de langsgeleider en niet de roltafel. Tijdens een projectje gaat er wel eens wat mis en moet je een plank/lat opnieuw zagen en om dan weer exact de juiste maat in te stellen, is wel een dingetje. Misschien maak ik gewoon te veel fouten ;-)

Maar het gemis van de fijninstelling, de wat onhandigere sta positie tijdens het schulpen bij een formaatzaag, en de noodzaak om soms de (dwars)aanslag te verwijderen bij schulpen, zorgen er wel voor dat ik mijn oude tafelzaag nog steeds niet weg wil doen.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Met schulpen gebruik ik de langsgeleider ook. En als stop als ik de oplegtafel/roltafel gebruik en ook dan is een fijnafstelling handig.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Omdat ik zaag ook gebruik om te schulpen. Ook bij lange, smalle stroken plaatmateriaal gebruik ik de langsgeleider en niet de roltafel. Tijdens een projectje gaat er wel eens wat mis en moet je een plank/lat opnieuw zagen en om dan weer exact de juiste maat in te stellen, is wel een dingetje. Misschien maak ik gewoon te veel fouten ;-)
Daar kan je de roltafel ook perfect voor gebruiken uiteindelijk. Via (dure) opties zoals deze:

Felder.JPG
Of van Lamb tool works bijv:

LTW.JPG

Maar ook met handige hulpstukken, zie voorbeelden in topic Fritz und Franz . Daarmee verlies je wel wat capaciteit qua lengte.

Het blijft een persoonlijke voorkeur. Maar op die manier sta je nooit in de 'line of fire' bij een terugslag of wat dan ook. Dat blijft in mijn ogen toch de doorslag geven. De zaagsnede is ook zuiverder omdat je met de roltafel een stabiele doorvoersnelheid aanhoudt t.o.v. manueel doorvoeren.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Maar dan moet je voor en achter afstellen en rekening houden met de dikte van je zaagblad, om uiteindelijk tot die smalle strook op de exacte maat te komen. Daarbij kun je nog steeds je rolwagen gebruiken, maar gebruik je de langsgeleider voor de exacte maat. Het zelfde zie je vaak om herhaaldelijk stukken hout af te korten. Tegen de langsgeleider (die naar achteren geschoven is), en dan kun je herhaaldelijk uit één stuk hout je afgekorte stukken halen. Omgekeerd gaat dat een stuk lastiger en is bij lange stukken die afgekort moet worden tot kleine delen niet te doen.

In mijn eigen hobby knutsel zelfbouwproject heb ik die fijnafstelling in mijn langsgeleider zitten, als een proof of concept, maar die werkt al zo goed dat ik die niet meer wil missen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Rekening houden met de dikte van je zaagblad hoeft niet. Het onderdeel dat je op maat zaagt bevindt zich links van het zaagblad, dus de maat die je instelt is gewoon de maat die je wilt bekomen.

Op de rolwagen schulpen met de langsgeleider als geleider is ook niet altijd een aanrader, want die staat afgesteld zodat hij lichtjes weg loopt van het zaagblad. Tenzij het restdeel, dat zich dan op de rolwagen bevindt, niet tegen een haaks afgestelde dwarsgeleider uitgelijnd staat.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Bij een formaatzaag is het expliciet de bedoeling om zoveel mogelijk links van het zaagblad te werken. Dat is veiliger en nauwkeuriger. Laat de roltafel doen waar die goed in is, namelijk je werk zonder risico op verschuiven langs de zaag voeren. Uiteraard helpt het dan wel als je je werkstuk vastklemt op de roltafel.

Als je veel schulpt, dan zijn parallelgeleiders inderdaad de beste oplossing. Die van Brian Lamb zijn hartstikke goed en krijgen zonder uitzondering zeer positieve reviews. Maar ik kan het me niet veroorloven om er zoveel geld aan uit te geven (zie https://lambtoolworks.com/parallel-fences). Daarom heb ik zelf maar wat in elkaar gefabriekt. Mocht je geïnteresseerd zijn, kijk dan eens op


Daar heb ik gepost hoe ik ze maak en waar je de onderdelen vandaan kunt halen.

Later heb ik nog een kleine verbetering aangebracht. Zie post #21 in het draadje hier:

 
  • Geweldig
Waarderingen: Superkees en Petrolhead

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
@Petrolhead heeft helemaal gelijk. De langsgeleider is met opzet zo afgesteld dat die iets van het zaagblad afwijkt. Hij staat er dus niet precies parallel aan, maar geeft wat ruimte naar achteren toe. Deze zogenaamde "toe out" zorgt ervoor dat het blad zich niet vast kan grijpen aan het hout aan de achterkant van de zaagsnede en daardoor de boel naar voren zou kunnen zwiepen (kick back).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.