Feedback houtskelet renovatie oude schuur naar werkplaats

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Gooi die boel toch plat, dit is echt geen beste basis en foutieve zuinigheid als je het mij vraagt. HSB neerzetten is veel sneller en nauwelijks duurder en dan komt het ook een keer af....
Toevallig deze week met collega gesproken over zijn renovatie thuis. Het is dat hij bepaalde originele details van zijn "klushuis" wilde behouden, anders was sloop waarschijnlijk beter geweest. Oud en nieuw passend maken is veel extra werk omdat je bijna alles wel pas zult moeten maken op een bepaalde maat in plaats van alles vooraf op maat kunt klaar maken.
En als "jonge vader" geef ik je graag mee dat je geen tijd meer krijgt om hele weekeinden in de tuin te werken aan je project. Mijn vrouw verwacht dat ik in de weekeinde ook gewoon een deel van de zorg op me neem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Toevallig deze week met collega gesproken over zijn renovatie thuis. Het is dat hij bepaalde originele details van zijn "klushuis" wilde behouden, anders was sloop waarschijnlijk beter geweest. Oud en nieuw passend maken is veel extra werk omdat je bijna alles wel pas zult moeten maken op een bepaalde maat in plaats van alles vooraf op maat kunt klaar maken.
En als "jonge vader" geef ik je graag mee dat je geen tijd meer krijgt om hele weekeinden in de tuin te werken aan je project. Mijn vrouw verwacht dat ik in de weekeinde ook gewoon een deel van de zorg op me neem.
Je moet ook zorgen dat het "ons" project is.
en aangeven dat het wel tijd kost om het zelf te maken.
mogelijk vind vrouw/vriendin het hartstikke leuk om ook de handen uit de mouwen te steken
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Je moet ook zorgen dat het "ons" project is.
en aangeven dat het wel tijd kost om het zelf te maken.
mogelijk vind vrouw/vriendin het hartstikke leuk om ook de handen uit de mouwen te steken
Mijn vrouw:) vindt tuinieren leuk, maar is meer van de inrichting en het eindresultaat. Onze dochter van drie weet wat een schroevendraaier en hamer zijn, mijn vrouw niet:)
Ze heeft geen besef van de tijd die het kost, ook probeer ik haar dat van te voren heel duidelijk te maken, inclusief het geld dat we hiermee uitsparen.

En samen klussen is de ultieme test van elke relatie.....
 

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
Ondertussen weer wat vordering gemaakt! Dak er op, gevels geïsoleerd met glaswol en gevelplint met PIR + afwerking met folie en golfplaten. Oud deurtje afgeschuur en houtrot hersteld.

Volgende stap: ramen en deur afwerken + binnenafwerking. Voorlopige kostprijs aan materialen: ongeveer 4600 euro...

Wat denken jullie voor het grote raam vooraan, plexi? Draadglas lijkt me ook wel mooi! Moet het detail ook nog uitwerken.
 

Bijlagen

  • IMG_20221113_134029_938.jpg
    IMG_20221113_134029_938.jpg
    187,1 KB · Weergaven: 84
  • IMG_20221115_113919_402.jpg
    IMG_20221115_113919_402.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 77
  • IMG_20221206_100803_584.jpg
    IMG_20221206_100803_584.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 77
  • IMG_20221220_150814_266.jpg
    IMG_20221220_150814_266.jpg
    91 KB · Weergaven: 78
  • IMG_20230122_163437_888.jpg
    IMG_20230122_163437_888.jpg
    175,6 KB · Weergaven: 80
  • IMG_20230215_171019_429.jpg
    IMG_20230215_171019_429.jpg
    234 KB · Weergaven: 84
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Ieder zijn manier en respect voor je uithoudingsvermogen maar ik ben blij dat ik de keuze gemaakt heb om een vergelijkbare bestaande situatie om te stoten en voor nog geen 4000 euro staat er nu een volledig geisoleerde werkplaats van 12x4meter op, spanten zijn oude kassen spanten van 6,30 het stuk, sandswichpanelen van 12cm dikte waren gebruikt net geen 9 euro de m2 inclusief bezorging, staat gestut op 16 zelfgestorte betonpoeren van 50x50x60 met daartussen een vloer van 12cm pur en 4 lagen tegels over elkaar licht in de beton gesmeerd.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik hoop dat je met veel plezier je hobby kan beoefenen in je nieuwe schuur.
En er lang van kan genieten.
 

barend123

Actieve deelnemer
24 jun 2020
29
34
Den Haag
Leuk om weer de voortgang te zien! Had ik maar genoeg ruimte voor zo'n project.

Mocht je geen grote ramen kunnen vinden (voor een schappelijke prijs). Dan zou je ook een soort van Mozaic van oude ramen kunnen overwegen. Een beetje zoals dit kunstwerk in het Voorlinde. Vergt wel enige tijd voor het verzamelen en containers af speuren.

Ik kijk uit naar je volgende post

1676531652567.png
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ieder zijn manier en respect voor je uithoudingsvermogen maar ik ben blij dat ik de keuze gemaakt heb om een vergelijkbare bestaande situatie om te stoten en voor nog geen 4000 euro staat er nu een volledig geisoleerde werkplaats van 12x4meter op, spanten zijn oude kassen spanten van 6,30 het stuk, sandswichpanelen van 12cm dikte waren gebruikt net geen 9 euro de m2 inclusief bezorging, staat gestut op 16 zelfgestorte betonpoeren van 50x50x60 met daartussen een vloer van 12cm pur en 4 lagen tegels over elkaar licht in de beton gesmeerd.
De topic starter heeft toch helemaal niets aan dit antwoord? Als je graag wil laten zien hoe mooi jouw werkplaats wel niet is raad ik je aan om daar een eigen topic over te openen.
 
  • Leuk
Waarderingen: barend123

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De topic starter niet, maar dit soort draadjes worden ook gelezen door andere mensen met bouw plannen en beperkte kennis. Die kunnen op basis van de aangedragen mogelijkheden dan een betere afweging maken, over hoe ze hun project gaan aanpakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar en Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De topic starter heeft toch helemaal niets aan dit antwoord? Als je graag wil laten zien hoe mooi jouw werkplaats wel niet is raad ik je aan om daar een eigen topic over te openen.
Meer dan relevant in relatie tot de eerdere commentaren. Ik raad je aan te stoppen met voor anderen te oordelen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: barend123

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Meer dan relevant in relatie tot de eerdere commentaren. Ik raad je aan te stoppen met voor anderen te oordelen.....
Wellicht ter aanvulling op mijn opmerking: In deze fase van de realisatie heeft de topic starter er niets meer aan. Ten tijde van het stellen van de originele vraag over de juiste aanpak natuurlijk nog wel.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Wellicht ter aanvulling op mijn opmerking: In deze fase van de realisatie heeft de topic starter er niets meer aan. Ten tijde van het stellen van de originele vraag over de juiste aanpak natuurlijk nog wel.
Beter lezen, het gaat niet over de TS. Het dringt nog steeds niet door hè....?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik doe slechts wat de ander zelf eerst doet, hoe kan dat in communicatie dan als "niet lief" worden beschouwd? Als het door de zender als acceptabel wordt geacht om te doen dan kun je daar in de ontvangende rol toch niets van vinden zonder ultiem hypocriet te zijn?
Of zou er misschien een boodschap inzitten die de jouwe onderschrijft.....? :unsure:
 

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
Ieder zijn manier en respect voor je uithoudingsvermogen maar ik ben blij dat ik de keuze gemaakt heb om een vergelijkbare bestaande situatie om te stoten en voor nog geen 4000 euro staat er nu een volledig geisoleerde werkplaats van 12x4meter op, spanten zijn oude kassen spanten van 6,30 het stuk, sandswichpanelen van 12cm dikte waren gebruikt net geen 9 euro de m2 inclusief bezorging, staat gestut op 16 zelfgestorte betonpoeren van 50x50x60 met daartussen een vloer van 12cm pur en 4 lagen tegels over elkaar licht in de beton gesmeerd.
Geen probleem met deze commentaar, maar heb er op dit moment inderdaad niet veel meer aan :), behalve dan dat ik nu wel benieuwd ben naar je resultaat om eens te vergelijken! Had immers ingeschat voor dit budget nooit iets van 0 op te kunnen bouwen.

In elk geval, voor mij is het niet louter een functionele beslissing. Ik heb de eerdere commentaren natuurlijk ook gelezen en ik had evengoed alles om kunnen gooien en opnieuw kunnen beginnen. Om verschillende, misschien niet zo rationele, redenen heb ik het uiteindelijk niet gedaan. Het is de eerste keer dat ik een gebouw ontwerp/ bouw. Ik heb heel weinig voorkennis/opleiding in bouwen (mijn opleiding = youtube en google) en vond het daarbij eenvoudiger om te vertrekken vanuit een bestaande situatie. Het voelde ook veiliger aan, aangezien de begininvestering voor de houtstructuur niet groot was en ik op elk moment nog kon stoppen om de plannen alsnog te wijzigen zonder verlies van materiaal als ik aanvoelde dat het men petje te boven ging. Uiteindelijk heb ik toch doorgezet en bijkomende materialen besteld. Ik vond het esthetische belangrijk en wou enkele originele elementen behouden zoals de oude deur en tegeltjes op de vloer. Ik maakte ook een financiële overweging, wat ik misschien verkeerd heb ingeschat. Daarnaast geniet ik van het (leer)proces, het recupereren van dingen en bovendien heb ik alles alleen gedaan. Sommige klussen van een nieuwbouw waren me misschien nooit alleen gelukt. Voor wat het waard is!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik doe slechts wat de ander zelf eerst doet, hoe kan dat in communicatie dan als "niet lief" worden beschouwd? Als het door de zender als acceptabel wordt geacht om te doen dan kun je daar in de ontvangende rol toch niets van vinden zonder ultiem hypocriet te zijn?
Of zou er misschien een boodschap inzitten die de jouwe onderschrijft.....? :unsure:
Je zou misschien ook niet kunnen reageren, of je afvragen wat het toevoegt...(en ja ik heb nu al spijt van deze reactie)
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je zou misschien ook niet kunnen reageren, of je afvragen wat het toevoegt...(en ja ik heb nu al spijt van deze reactie)
Terecht spijt wat mij betreft.

De ander misdraagt zich, ik kopieer slechts het gedrag om een boodschap te zenden.
Naast mijn mening bevestigt de reactie van de TS dat dit terecht was.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: vandikte

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hij deed het dus ik mag het ook.
jaja
We hebben gewoon allemaal gelijk.

Anyway ontopic weer.
Toen ik de foto's zag moest ik meteen denken aan de werkplaats van Frank howard een youtube maker.
Ben benieuwd hoe je het verder gaat afwerken
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Hij deed het dus ik mag het ook.
jaja
We hebben gewoon allemaal gelijk.

Anyway ontopic weer.
Toen ik de foto's zag moest ik meteen denken aan de werkplaats van Frank howard een youtube maker.
Ben benieuwd hoe je het verder gaat afwerken
Ach ja, de kern missen is ook een kunst....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.