even voorstellen

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Hallo,

Ik ben Maikel en ben sinds kort (1 maand) verhuisd van een appartement naar een eengezinswoning. Ik heb hiervoor nooit veel geklust of gedaan. Maar sinds ik een woning heb, en wat meer ruimte merk ik dat ik het klussen erg leuk vind. Ben altijd wat terughoudend geweest, omdat ik bang was dat ik de spullen niet heb. Ik heb sinds ik hier woon als eerste project simpele nachtkastjes gemaakt. Vooral om te kijken of ik dit leuk vond, en dat vond ik! (foto bijgevoegd). Ondertussen ben ik op google en youtube gaan kijken wat er allemaal is en wat mij leuk lijkt. Het liefst zou ik meteen gaan beginnen met het maken van een eettafel, maar omdat ik nog weinig gereedschap en ervaring heb ben ik van plan om kleiner te beginnen(iets te enthousiast soms). Ik ben op moment bezig met het zoeken naar een blad om in de schuur te gebruiken als werktafel. En wanneer deze klaar is lijkt het mij erg leuk om te beginnen met het maken van bijvoorbeeld een snijplank. Daarnaast zal ik ook nog kleine projecten doen voor de nieuwe woning. Ik hoop hier op het forum te meer informatie te verkrijgen over waar ik spullen kan verkrijgen en wat ik nodig heb. Wanneer ik op google en youtube aan het kijken ben merk ik dat het erg overweldigend kan zijn. Al de verschillende soorten hout, waar je het kan halen (en waar niet), al het gereedschap en dan ook nog de 1000 verschillende technieken en uiteindelijk lakken die er zijn. Voor nu ben ik vooral aan het oriënteren op internet en uit te zoeken wat ik echt per sé nodig heb en wat ik ook anders kan doen zonder meteen veel geld kwijt te zijn. Ik ben niet van plan om meteen grote machines of grote aankopen te gaan doen, omdat ik eerst wil ervaren of ik dit ook voor langere tijd leuk ga vinden. Het enige waar ik mee bezig ben is een tafelzaag die ik van iemand kan overnemen die ik ken.
Ik denk dat dit voor nu wel genoeg is. Vragen mag je altijd stellen. Ik hoop vooral nieuwe dingen te leren en misschien ook wel nieuwe mensen te ontmoeten die mij wat wegwijzer kunnen maken in deze nogal grote wereld van het hout.
 

Bijlagen

  • IMG20220825183107.jpg
    IMG20220825183107.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 27
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom
eindhoven ! in de omgeving zitten een paar ouderattenhoutrakkers
kijk voor het blad van de werktafel in de kringloopwinkels
hoe heb je het hout van die nachttafeltjes in de hoeken verbonden ?
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
welkom
eindhoven ! in de omgeving zitten een paar ouderattenhoutrakkers
kijk voor het blad van de werktafel in de kringloopwinkels
hoe heb je het hout van die nachttafeltjes in de hoeken verbonden ?
Ik heb deze eerst gelijmd en daarna met kleine beugeltjes geschroefd. Beetje overkill, maar had nog niet echt ervaring met hout aan elkaar lijmen dus deed dit voor de zekerheid. Later hoorde ik dat lijmen genoeg geweest was. Heb er nog over nagedacht om met duevel te werken. Maar wilde het voor dit project gewoon heel simpel houden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.474
556
Welkom op dit forum.

Met enkele beitels en paar handzagen en een schaaf, winkelhaak en kruishout, slijpgereedschap, en nog wat voor de gaatjes te boren, kan je al ongelofelijk ver geraken. Het overgrote deel kun je hier mee maken.

Laat je niet gek maken door internet.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.597
545
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom op dit forum.

Met enkele beitels en paar handzagen en een schaaf, winkelhaak en kruishout, slijpgereedschap, en nog wat voor de gaatjes te boren, kan je al ongelofelijk ver geraken. Het overgrote deel kun je hier mee maken.

Laat je niet gek maken door internet.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
+1. Nog een paar voordelen: handgereedschap heb je zowiezo nodig. Investeer in een goede kwaliteit, daar heb je je leven lang plezier van. Heeft weinig ruimte nodig. Maakt geen lawaai (goed om de relatie met de buren goed te houden). Het is gewoon lekker om met je handen bezig te zijn. Welkom hier, veel plezier tijdens de reis die houtbewerken heet:geek:.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
+1. Nog een paar voordelen: handgereedschap heb je zowiezo nodig. Investeer in een goede kwaliteit, daar heb je je leven lang plezier van. Heeft weinig ruimte nodig. Maakt geen lawaai (goed om de relatie met de buren goed te houden). Het is gewoon lekker om met je handen bezig te zijn. Welkom hier, veel plezier tijdens de reis die houtbewerken heet:geek:.
bedankt voor de tip. Zijn er dan nog bepaalde merken die je aanraad?
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Welkom!

Mocht je voor een project iets geschaafd moeten hebben dan stuur me maar een berichtje (Boxtel)

Groet,
Wouter
Hey,

Wat leuk om te horen. Dat ga ik zeker in mijn achterhoofd houden wanneer ik het nodig heb! Super bedankt al voor het aanbod, leuk om te zien dat er een actieve community is die elkaar wil helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.