ervaringen (goede)kope lamellenfrees

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Je neemt me de woorden uit de mond John, er worden appels met peren vergeleken. Dus om terug te komen op de vraag: het valt me wel op dat de mensen die een goedkope lamellenfrees hebben er over het algemeen tevreden over zijn.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Om terug te komen op het onderwerp.
Ik maak veel gebruik van de lamello verbinding. Het is voor mij de ideale verbinding voor plaatmateriaal en voor het maken van panelen van massief hout.
Ik ben begonnen met de goedkope Ferm en na ongeveer twee jaar (intensief gebruik) overgestapt op de Bosch.
Het is al even geleden dat ik de Ferm had, maar het grote probleem was dat de gefreesde gleuven te ruim waren. Ik kon de werkstukken niet droog in elkaar zetten en ik kwam bijna nooit precies uit. Ik moest altijd met de schaaf de verbinding nabewerken.
Naar mijn idee ontstond de afwijking omdat het zaagblad niet parallel met de onderkant stond, want ook na vervanging van het originele zaagblad bleef de gleuf te ruim.
Een ander nadeel was de geleider aan de voorkant. Wat er precies mis was weet ik niet meer, maar ik vond hem al vrij snel onbruikbaar.
Dit heeft mij doen besluiten om een betere te kopen en dat is een goede zet geweest. Met de Bosch heb ik geen problemen gehad. Zelfs de stofafzuiging werkt goed m.b.v. een standaard stofzuiger (van de meegeleverde stofzak hoef je niets te verwachten ;) ).

gandel
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Zelf gebruik ik de lamello bijna uitsluitend voor plaatmateriaal.
Heb eens een project gedaan waar ik veel mdf aan mekaar moest lijmen, niet haaks maar plat tegen mekaar.

Kon me niet permitteren om veel verschil te hebben, dus moest heel precies frezen.
Had dan ook schrik dat een Ferm of iets dergelijks mij veel meer werk zou opleveren(door inderdaad te ruime of onnauwkeurige gaten), dan kon ik het geld van die uren werk beter investeren in iets dat vele jaren meegaat. Heeft me toch een hele tijd schuren uitgespaard;-).

Ben eerlijk gezegd wel verrast dat Ferm toch nog redelijk gewaardeerd wordt, had veel slechter verwacht.

Groeten,
Steven
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik gebruik al enkele jaren (niet dagelijks) een goedkope Ferm lamello machine tot volle tevredenheid voor wat ik ermee doe. Met een kleine aanpassing doet hij prima zijn werk en ik gebruik hem gewoon te weinig om een duur apparaat aan te schaffen. Normaal ben ik niet zo van dat soort merken maar je moet soms prioriteiten stellen. Op mijn (flink verouderde) website staat met foto's uitgelegd wat ik heb aangepast onder het kopje "gereedschap".

groeten,
Patrick
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb dus dit topic gestart en kan ook mededelen dat ik sinds vorige week de Ferm lamellenfrees heb.
Het kostte niet veel, en zo rechtstreeks uit de doos is het ook niet veel. Hij freest veel te ruim (te diep) maar dat is nog handig op te lossen. Verder is het zaagblad dat er standaard in zit niet bepaalt van goede kwaliteit, 1 tandje is die al kwijt.... Dus dat word nog even de leverancier bellen.
Voor de rest doet ie wat ie moet doen, kan hier de eerste tijd wel mee voorruit. En nu ligt het eraan hoe vaak ik de frees ga gebruiken en hoe hij het dan doet, kan ik anders altijd nog een 'echte' lamello overwegen (is maar 460 euro duurder......)
En helaas heb ik ook dit jaar weer geen oudejaarsloterij gewonnen, anders dan had ik ook nog wel de domino kunnen kopen....
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@roeliepoelie,
Met te ruim bedoel ik ook echt te ruim en zeker niet te diep. Als ik het werkstuk droog in elkaar probeerde te zetten dan viel het steeds uit elkaar. Als ik het vergelijk met mijn Bosch, daarbij moet ik de lamellen er bijna met de hamer in slaan zo strak klemt het.
Maar mogelijk dat het bij mijn frees exemplarisch was, en heb je meer geluk met de Ferm.
Succes ermee.
gandel
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Eigenlijk is dit een heel simpele vraag,

ik stond ook voor die vraag een apar jaar terug, veel geld uitgeven of weinig?

1 Lamellenfrees is absoluut nodig, twijfel er niet aan zo iets te kopen, werkt 1000 keer makkelijker en sneller dan bvb duveltjes.

2 ik kocht een goedkope, nadeel; instellen is altijd opnieuw nameten, eens blind zagen of een schrotplankje nemen, hoe heb ik dat opgelost, heel simpel;

je koopt een goedkope lamelle, stelt die in op bvb 18mm, en veranderd dat nooooit,

wil je toch eens in 15 or 12 zagen, koop gewoon een tweede, voor echt geen geld koop je die dingen tegenwoordig, eenmaal ingesteld werkt dat perfect (OK een peperdure zal een smallere gleuf frezen, maar koop je dan ook altijd peperdure lamellootjes?).

Opmerking; ik ben een huis en tuin hobbyist en maak maar 1 a 2 meubels per jaar,(Serieuze meubels, bvb een inbouwkast onder schuin plafond met 11 deuren, een dressing, bed), dus ik heb dat ding eigenlijk bijna nooit nodig en voor mijn gebruik is dat ruim voldoende.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.026
367
Alphen aan den Rijn
Wat zijn nu de prijsverschillen tussen de Lamello en de goedkopere merken ?
Een jaar of wat geleden de basisversie van de Lamello gekocht voor 330 euro ex .
Volgens mij zijn de Makita en Bosch bijv. niet zo veel goedkoper .
De Domino was net in de handel kwam toen ruim boven de 700 euro uit .
 

lextriplex

Nieuw lid
25 jan 2012
7
0
Ik heb zelf een ferm thuis in de kast liggen prima voor 20 euro bij bva ook heb ik een lamello, top!
Als ik nu moest kiezen is het tussen een goedkope ferm of zo of een domino.
De domino is ook duur maar veel veelzijdiger!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.