Ervaringen combimaskers (overzet) bril & adembescherming

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Gisteren een hoop met aluminium bezig geweest. Ondanks dat het fijnstoffilter aanstaat en de stofafzuiging echt wel goed werkt, merk ik vandaag dat ik wat last heb van mn ogen. Mn halfgelaatmasker is een onding, dus draag het dan ook niet graag. En ik heb geen fatsoenlijke bril.

Maar, dit kan niet zo, dus even op zoek gegaan naar een verbetering, zonder dat dat de wereld kost.

Heeft iemand ervaring met dit type combimaskers? Ik draag een bril, dus dat is belangrijk om mee te nemen.


1698832592160.png
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik vind die maskers bij langer gebruik erg oncomfortabel. Ik weet dat een overdruk masker een heel stuk duurder is, maar dat is wel wat je zoekt. Geen last van condens, ruimte voor je bril, geen aansluitproblemen bij baard en snor dragers, groter gezichtsveld, afhankelijk van het type kan je het gewicht en de bulk van je filter aan je riem hangen. Het is al weer bijna sinterklaas.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Chevy66 ik draag bijna altijd een halfgelaatsmasker. En niet mijn volgelaatsmasker. Ik heb beter zicht en de riem met batterijen, 3 stuks, trekt behoorlijk de boel naar beneden. Ja condens is er wel wat maar ik heb er geen last van. Ik heb dan wel weer geen baard en snor. Keuzes keuzes etc. Het blijft persoonlijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je moet het uit proberen. Ik heb met een halfgelaatsmasker altijd aansluitproblemen op mijn gezicht. En dan werkt hij niet. Het is ook altijd een beetje klooien met een bril en je peltors.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Ik gebruik een Sundström SR200 omdat de bovenste band hoger zit dan de pootjes van mijn bril. Bij anderen zit die bovenste band soms te laag en dan volgt de band de pootjes als het ware en dat geeft veel last. Bij een bril heb je wel altijd dat het masker de pootjes in je gezicht drukt op de punten waar het rubber van het masker contact maakt met je gezicht. Hoe dikker de pootjes, hoe meer druk, hoe meer/sneller irritatie. Ik heb hierom dan ook vaak lenzen in en een bril met hele platte pootjes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik gebruik een Sundström SR200 omdat de bovenste band hoger zit dan de pootjes van mijn bril. Bij anderen zit die bovenste band soms te laag en dan volgt de band de pootjes als het ware en dat geeft veel last. Bij een bril heb je wel altijd dat het masker de pootjes in je gezicht drukt op de punten waar het rubber van het masker contact maakt met je gezicht. Hoe dikker de pootjes, hoe meer druk, hoe meer/sneller irritatie. Ik heb hierom dan ook vaak lenzen in en een bril met hele platte pootjes.
Ik heb ook de Sundstrom en een bril. Ik ben er tevreden over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miko

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ga ergens naar toe waar je ze kunt proberen. Niet iedereen kan tegen lucht die over je ogen gaat.
Maak je eigen keuze kijk naar draagcomfort en veiligheid. Als dat ding niet goed zit en je doet hem niet om dan heb je er niets aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@klaas0639 nog niets, er is weer van alles tussendoor gekomen. De 300 euro+ modellen gaan het niet worden in ieder geval. Ik kan mezelf er niet toe zetten om zoveel geld uit te geven met zoveel andere wensen en plannen. De helft is prima en ga ik verder onderzoeken. Ik heb ook niet echt antwoord gekregen op mijn vraag, dus bij deze een nieuwe oproep aan het forum voor mijn initiële vraag
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zelf zie drie ""problemen"" met de gelaatsmaskers:
1. De bandjes van de meeste wat goedkopere gelaatsmaskers zijn flut. Te slap en na enige tijd verliezen ze hun reksterkte .
2. Mijn kop (of de pasvorm) maakt dat halfgelaatsmaskers niet echt goed aansluiten.
3. De volgelaatsmaskers zouden makkelijker/beter aansluiten maar hinderen ( een beetje) het gezichtsveld en geven een extra hindernis in het optisch pad. Vooral dat laatste kan voor mijn al slechte ogen een nadeel blijken.

Als ik de vroegere (maar wel recente) draadjes over gelaatsmaskers mag geloven is het merk Sundström misschien interessant. Ik denk aan de SR 900 (halfgelaatsmasker; rond 80 euro ) en de SR200 (volgelaatsmasker; rond 350 euro). @Wim Kluck e.a. lieten zich er elders op dit forum voorzichtig positief over uit. Ik vind 350 Euro overigens wel een hele uitgave.
Ik wil ze binnenkort gaan passen bij Baptist (kom uit Groningen en maak er een uitstapje van naar Baptist)

MAAR... ik vraag mij af of het filter dat bij de Sundström als een toeter naar voren uitsteekt niet een hindernis vormt (vooral voor een kippig iemand als ik).

@Rizz: Dit is niet bedoeld om je draadje te stelen. Ik geef mijn overwegingen.

PS: en voor mij is ook belangrijk of het masker geschikt is voor brildragenden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Ik heb een Sundström SR900 en die toeter vanvoor kan in de weg zitten voor een gelaatsscherm. Iets wat bij houtbewerking misschien niet vaak nodig is, maar als ik met metaal bezig ben vind ik t wel een must voor t geval een slijpschijf uit elkaar knalt. Condens op de bril is geen probleem omdat de uitlaat beneden zit. Zelf ben ik ervan gecharmeerd omdat je maar 1 filter nodig hebt, de prijs daarvan meevalt en je kan allerlei patronen steken. Niet geheel onbelangrijk als je met ontvetter, verf,... bezig bent.
Als baarddrager sluit t wel niet 100% eigenlijk, maar de weerstand over de filter is laag: als ik die dicht houd trekt eerst t masker zich vacuum voor er rondom lucht wordt aangezogen en ik werk altijd buiten tot nu.

*Naar aanleiding van dit draadje heb ik even gekeken naar de overdruk systemen en als drager van een baard lijkt me dat een goede oplossing, zeker omdat je ineens een scherm hebt en je gehoorbescherming eraan hangt. Enkel dan de prijs. Vooral omdat ik een systeem wil dat ik ook met een laskap kan gebruiken maar dat vond ik zo 1-2-3 enkel bij 3M wat ook dadelijk de duurste is.
Ik ga met black Friday wat rondkijken, maar t zal wel niet onder de 1000 gaan lijkt me.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Een 3M overdruk kap is een van de betere maar ook een van de duurste.

Er zijn nog andere aanbieders zoals ESAB, Multi vision, Mulax, enz.
Let wel. Dit zijn allemaal las (flits) kappen.

Mijn ervaringen hiermee zijn voornamelijk gebaseerd op het metaal bewerkingsaspect.

Aluminium en dan voornamelijk het slijpen ervan gaat, zowel met een death wheel of een slijptol kan en komt het stof nog steeds langs de kap.
Het geheel tegengaan hiervan is lastig.

Zelf heb ik ooit een tweedehands ad flow + 9100 air via marktplaats gekocht. Ben ik al aardig wat jaren zeer tevreden mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.