Ervaring met schraapschaven

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Heeft er iemand ervaring met de Stanley 80-klonen van Axminster en Veritas? Die eerste is beduidend goedkoper dan de Veritas (of een gebruikte Stanley 80 bij Ducotools). Is het ook alle waar maar z'n geld en (daardoor) een afrader?

Ik mag weer wat cadeautjes voor mezelf bedenken en een schraapschaaf lijkt me erg handig om erbij te hebben.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
720
Zuid West Drenthe
Geen ervaring met axminster of veritas.
Heb zelf wel een oude stanley no 80.
Ze worden regelmatig voor heel weinig op marktplaats aangeboden.
Vaak weet de verkoper niet wat ze verkopen en noemen ze het spookschaaf of gewoon schaaf.
Creatief zoeken dus als je een koopje wilt.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Creatief zoeken dus als je een koopje wilt.
Daar ben ik normaal ontzettend voorstander van als ik iets voor mezelf koop. Het opknappen is dan al de helft van het plezier.
In dit geval moet het makkelijk te kopen zijn voor een leek. Een Stanley 80 bij Ducotools is dan nog een optie, mits die op voorraad is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heeft er iemand ervaring met de Stanley 80-klonen van Axminster en Veritas?
Ja ik. Althans de Axminster (Rider / Quangsheng (neem ik aan)) versie.
Die eerste is beduidend goedkoper dan de Veritas (of een gebruikte Stanley 80 bij Ducotools). Is het ook alle waar maar z'n geld en (daardoor) een afrader?
Ligt eraan wat je er mee wilt doen. De Axminster is grof gebouwd maar heeft wel een fijn dikke schraapbeitel. Ik heb ook een Record 80 (Ducotools). Die is beter om net hout goed af te werken. De Axminster is echter veel beter om snel ruw de cuticula van mijn bamboestrips (hengelbouw) te verwijderen - na het tot driehoek grofschaven en voor het taperschaven. De cuticula of buitenkant, die niet in vorm geschaafd wordt, moet dan eerst vlak gemaakt worden.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
ik heb de veritas, en vind het een fijn ding. Heb geen ervaring met de axminster, maar ik merk dat ik bij bijvoorbeeld de #4 schaaf beide naast elkaar heb gehad en duidelijke voorkeur had (verrassing, de veritas is ook stukje duurder). Ga ik het verschil qua resultaat echt merken als beginner zijnde? Mwa. Vind ik het fijn met een grijns op mijn gezicht naar mijn gereedschap te kijken? Yup!

Als je een keer in het westen des lands bent en je wil de Veritas even in je handen houden kun je een PB sturen.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dankje voor de reacties! Dat was precies wat ik zocht.
De Axminster is grof gebouwd maar heeft wel een fijn dikke schraapbeitel. Ik heb ook een Record 80 (Ducotools). Die is beter om net hout goed af te werken.
Dan is de Stanley/Record 80 of de Veritas een betere keuze voor mij. Ik voorzie de schraapschaaf juist voor situaties waarbij de bankschaaf net niet toereikend is en ik geen zin heb om met het schraapstaal aan de gang te gaan. Fijne afwerking dus.
Vind ik het fijn met een grijns op mijn gezicht naar mijn gereedschap te kijken? Yup!
Dat zeker! Ik heb nog nooit met Veritas gereedschap gewerkt, mede omdat ik naar mezelf de prijs niet kan verantwoorden voor het gebruik, en ik van mening ben dat er meer goed tweedehands gereedschap te verkrijgen is dan we ooit met z'n allen kunnen verslijten.
Uit mezelf had ik waarschijlijk een Stanley 80 in slechte staat voor een prikkie gezocht en die opgeknapt. Of zelfs een schraapschaaf gebouwd.
Maar nu gaat het op een wensenlijstje. En het leuke van cadeautjes is dat het dingen kunnen zijn die ik anders niet voor mezelf had gekocht ;)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Om even een ander ideetje in de discussie te gooien: ik heb zelf uiteindelijk niet voor een schraapschaaf gekozen. In plaats daarvan heb ik een instelbare houder voor een schraapijzer gekozen. Tot nog toe bevalt dat me uitstekend. Is wel zo flexibel en comfortabel in het gebruik en het ijzer is lekker makkelijk van een "burr" te voorzien. Met die dikke ijzers in de schraapschaaf van Veritas leek me dat nog wel wat lastiger.

05K3301-veritas-scraper-holder-f-43.jpg
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dat is inderdaad ook een leuke tool. Voor mijn gebruik zie ik die als minder toegevoegde waarde dan een schraapschaaf. Ik gebruik mijn schraapstalen veelvuldig met de hand. En ik zie juist een voordeel in de korte zool van een schraapschaaf.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Die houders zijn ideaal als je wat last hebt van reuma of artrose. Ik gebruikte ze vroeger ook wel (overigens zonder last te hebben reuma oid) en het verlichtte wel de druk op de duimen. Maar uiteindelijk vind ik dat je uit de hand wat meer gevoel met het hout hebt.
De schraapschaaf kende ik nog niet maar ga ik zeker onderzoeken!!
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Met die dikke ijzers in de schraapschaaf van Veritas leek me dat nog wel wat lastiger.
Daar maak ik me overigens niet zo'n zorgen over. Ik gebruik nu een ouder schroevendraaier waar de kop van afgeslepen is, en dat werkt prima voor mijn schraapstalen.
Maar uiteraard staat er ook een mooi aanzetstaal op het lijstje.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Die houders zijn ideaal als je wat last hebt van reuma of artrose. Ik gebruikte ze vroeger ook wel (overigens zonder last te hebben reuma oid) en het verlichtte wel de druk op de duimen. Maar uiteindelijk vind ik dat je uit de hand wat meer gevoel met het hout hebt.
De schraapschaaf kende ik nog niet maar ga ik zeker onderzoeken!!
Ik heb geen reuma maar anderhalf jaar geleden best wel veel geschraapt met een paar vlakke schraapstalen. Wellicht is mijn techniek beroerd maar ik had goed last van mijn duimspieren na een uur of wat schrapen. Dat was voor mij een reden om naar een schraapschaaf te kijken.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Die van Axminster zou ik niet aanschaffen een goedkope kloon. Met bijgeleverde dikke schraapijzer wel goed. Maar als je de schaaf aanschaft om met een dun(normaal) schraapstaal te gebruiken dan kom je bedrogen uit je kunt het schraapstaal niet voldoende vastzetten.
Voordeel van een dun schraapstaal is dat je deze wat rond kunt zetten met de midden schroef. Dat krijg je dus niet voor elkaar met het dikke bijgeleverde ijzer.
Beter een tweedehandsje scoren!

Groetnis,
Roeland
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Om hier nog op terug te komen: het is een Veritas schraapschaaf geworden. Althans, die heb ik cadeau gekregen, samen met een Narex aanzetstaal.
Ik gebruikte een oude afgezaagde schroevendraaier voor mijn schraapstalen. Of de Narex beter werkt weet ik niet, het ziet er wel chiquer uit.
In ieder geval was het een fluitje van een cent om een goede haak aan het schraapijzer te zetten en mooie krullen te maken met de schraapschaaf. Ik heb 'm op een paar kleine stukjes geprobeerd, dat ging fantastisch. Ik denk dat ik dit gereedschap heel vaak ga gebruiken als laatste gang na de zoetschaaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Zomaar een tip

Paul Sellers heeft op YT een goed filmpje gezet om de beitel te slijpen en een braam erop te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: Evert !

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Om hier nog op terug te komen: het is een Veritas schraapschaaf geworden. Althans, die heb ik cadeau gekregen, samen met een Narex aanzetstaal.
Ik gebruikte een oude afgezaagde schroevendraaier voor mijn schraapstalen. Of de Narex beter werkt weet ik niet, het ziet er wel chiquer uit.
In ieder geval was het een fluitje van een cent om een goede haak aan het schraapijzer te zetten en mooie krullen te maken met de schraapschaaf. Ik heb 'm op een paar kleine stukjes geprobeerd, dat ging fantastisch. Ik denk dat ik dit gereedschap heel vaak ga gebruiken als laatste gang na de zoetschaaf.
Dat is een goede aanschaf. De schaaf zelf past ook in de standley 80 en is gelijk, voor het geval er mensen zijn dit zich dit afvragen.
 

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
Heeft er iemand ervaring met de Stanley 80-klonen van Axminster en Veritas? Die eerste is beduidend goedkoper dan de Veritas (of een gebruikte Stanley 80 bij Ducotools). Is het ook alle waar maar z'n geld en (daardoor) een afrader?
Ik heb een nieuwe zwarte Kunz van de versie 80.
Werkt net als ziet er uit als een Stanley maar kan er niet meer werken, gebruikt een stukje schraapstaal dat neemt minder ruimte in mijn kist. De keren dat ik het gebruikt erg weinig en gebruik liever vormen die niet recht zijn.
Staat nu ook op Marktplaats (ebay). (Zou kunnen dat ik er zelfs 3 heb waaronder een Stanley)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Volgens mij toch niet zo moeilijk te gebruik of af te stellen? Zet hem op je werkbank, laat het schraapstaal erin vallen tot ie kloenk zegt op de werkbank en zet het vast. Klein slagje met de duimschroef om hem een piepklein beetje te buigen, en schrapen maar. Zeker voor verwijderen van verf en stickers keifijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: 0nn0

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Paul Sellers is wel van het "vroeger was alles beter" kamp, 3 euro voor een paar andere schroeven, en 15minuten vijlen (voor iets wat anders als een potentieel risico in verpakking aangemerkt zou worden). Vroeger kwamen nieuwe gereedschappen ook niet klaar voor gebruik uit de doos.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.