epoxy gieten op onbehandeld eiken, maar zonder verkleuring?

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Wow, da's een geweldig mooi resultaat !!!

poten zaten vast met dikke stalen hoekprofielen (ingefreest). Met 8mm houtbouten kan ik de planken dan allemaal het laatste stukje vasttrekken zodat ze mooi aansluiten. Uiteindelijk zullen ze ook gelijmd worden.

Ben wel nieuwsgierig naar deze wijze van constructie: mag ik vragen of je daar ook een foto van wil posten ?? Begrijp ik goed dat je geen domino's / lamello's / sleuf-lat (is deze term goed??) gaat gebruiken in de verstek gezaagde randen ?

EDIT: ik bedoelde met "sleuf-lat" dus een verbinding met gebruikmaking van een veer in je verstek (zie afbeelding)

Verbinding met veer.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Thanx again!
@ Ekko, zal er foto's van posten. Maar zoals ik al zei, zijn de panelen wat krom en planken met verschillende diktes etc. Als je in een krom paneel een rechte sleuf freest en die met een veer verstek Wilt gaan lijmen, denk ik niet dat dat goed gaat komen. Er staat ook behoorlijk wat kracht op dus even met de hand aanduwen is er ook niet bij...

vandaar de keuze van de hoeklatten, vooralsnog krijg ik dan een vrijwel naadloos verstek.

Met nette rechte panelen is zo'n klus een stuk eenvoudiger iig. In eerste instantie zou een maatje de verstekken eraan zagen, hij werkt bij een ambachtelijke meubelmakerij, maar hij kon de panelen niet zagen vanwege de redenen die ik al aangaf. "verander je ontwerp nou maar gewoon, want dit krijg je nooit goed." zei hij erbij.

grappig hoe de woorden "kan niet" altijd iets triggeren, waardoor ik het al helemaaaal op die manier wil doen.:D



No risk No glory, zeg ik meestal maar....zelfde geld voor de epoxy, waar ik hem ook nog grandioos mee kan verkloten natuurlijk...

We zullen wel zien.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Niet de beste plaatjes, maar even voor de beeldvorming...zo dus, niks bijzonders...:
(niet alle bouten zitten er hier in)

DSCN2757.jpg

DSCN2759.jpg

DSCN2764.jpg

DSCN2766.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Niet de beste plaatjes, maar even voor de beeldvorming...zo dus, niks bijzonders...

Duidelijk genoeg !

Ik had eerlijk gezegd iets grotere hoeklijnen verwacht. Denk je dat met dit formaat hoeklijn en lijm de tafel sterk/stabiel genoeg zal zijn ? Ik weet uit ervaring dat er soms behoorlijk krachten op een tafel kunnen komen te staan... :rolleyes: :eek:
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
@Ekko:

het is wel te hopen.8)


Een bredere hoeklijn ga je zien, da's ook weer niet mooi... Maar die deze hadden mij ook aangenaam verrast. Zijn ook wel flinke profielen hoor 3,5mm dik staal, kreeg ze zelf (85kg) niet gebogen bij een meter lengte...

in ieder geval trek ik de spanning er op dit moment prima mee uit, verwacht er geen problemen mee, anders had ik een andere oplossing gezocht...tijd zal het leren...

wat was jouw ervaring dan?
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Nou, je hebt me toch zenuwachtig gemaakt!
Ben de pootpanelen nu zo recht mogelijk aan het klemmen en een sleuf van 10mm aan het frezen in het verstek. Dan verlijm ik hier een 8mm dikke "verbindingslat" (o wa errug, al die benamingen die de hobiebob niet kent) lat in, dan heb ik iets speelruimte... Wanneer de lijm dan begint te harden (maar nog flexibel is) monteer ik de poten dan aan de tafel.

Heb van die (behoorlijk prijzige) 2k houtlijm. Bruist die eigenlijk ook? Staat wel op dat hij vullend is en delen niet exact hoeven te passen, maar weet niet of hij bruist, zoals constructielijm.

Maar dat duurt nog wel even, voor ik kan gaan lijmen... eerst epoxy-en... 8)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nou, je hebt me toch zenuwachtig gemaakt!

Hmmm, dat was nou ook weer niet de bedoeling... :eek:

De dikte van de profielen is niet waar mijn zorgen liggen ;) Als ik kijk hoe bij mij thuis vrouw en kids soms tafels verplaatsen (meestal door lomp schuiven i.p.v. met beleid optillen...) dan komen er dit nogal wat krachten op de constructie te staan. Ik snap heel goed dat je die hier niet wilt opvangen met een kruis of een anderssoortige, goed zichtbare versteviging omdat dit het ontwerp teniet zou doen. Het betekent wel, dat bij het duwen van deze (ongetwijfeld erg zware...) tafel, er forse krachten komen te staan op de draden van de bout met een kans op uitbreken. En dat is wel het laatste wat je wilt...

Nu komen we bij het vraagstuk hoe dit elegant is op te lossen? Ikzelf zou gaan voor een oplossing als deze (snel even in sketchup gemaakt). Zoals je ziet heb ik een I-balk genomen, maar wellicht dekt een T-profiel de lading ook al wel. Normaal gesproken helpt een constructie als deze ook tegen het doorzakken van het blad, maar met de dikte van jouw tafel zal dat niet zo snel aan de orde zijn ;)

Aangezien ik geen technisch tekenaar/calculator ben, is dit wel het punt waar ik een beroep ga doen op mede-forummers. Er zullen vast alternatieven zijn.

Constructie.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nog even verder gegaan in Sketchup: snel nog even een stukje tafel om de constructie geschetst. Hier ligt het I-profiel tegen de tafel, maar ik persoonlijk zou het dan wel (deels) infrezen...

Kun je hier wat mee ??

Constructie2.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Ga je de epoxy wel testen op een ander stuk, of desnoods op de onderkant? Zeker met kleurstof erin is een nogal een gok of het wel wordt wat je verwacht.

Ik denk dat die balk enerzijds zwaar overdreven is, en anderzijds niet voldoende. Je moet immers een driehoek maken, en hoe groter de driehoek, hoe steviger het geheel. Een balkje schuin doet volgens mij veel meer dat dit staal:

Constructie2.jpg
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
spijker op de kop Bijtel

die balk, is niet de geiegende methode om deze constructie te stutten. De driehoek brengt de krachten op juiste wijze over.

in een bouwwijze met een balkenconstructie zie je ook deze driehoek terugkomen om krachten over te brengen op de staander.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
die balk, is niet de geiegende methode om deze constructie te stutten. De driehoek brengt de krachten op juiste wijze over.

Dat begrijp ik helemaal en zal ik zeker niet weerspreken. Maar... door het opnemen van een kruis of een driehoek wordt de kracht van het ontwerp teniet gedaan. Ik wilde mijn voorbeeld laten zien als alternatief voor een kruis of driehoek. De constructie in de schets (niet op maat getekend, slechts voor het idee...) voorkomt m.i. het doorbuigen van het blad en versterkt de constructie beter t.o.v. de eerder getoonde oplossing.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Wow thanks Ekko, voor de moeite van het tekenen!!

Schuine balken gaat`m echt niet worden ben ik bang...reden die Ekko ook al aangeeft...
Wil het eigenlijk stiekem toch gaan proberen zoals het nu is:
- veer over de gehele breedte
- verlijmen met 2 component houtlijm
- 40x40x3,5mm hoekprofielen vastgezet met 10 bouten per paneel
- paar reepjes vilt onder de poten om de schuifweerstand te verkleinen
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Man man man, wat een troep die epoxy! Als `t op je handen zit krijg je`t er haast niet meer af...





;) was een grapje.

Ben wel bezig met de epoxy, maar dat gaat bij mij nog niet half zo mooi als bij Steven!
Het vloeit helemaal niet mooi waterpas uit. Ook had ik de tip van de bellen weg halen (na 3-4uur) ter harte willen nemen, maar de bellen springen niet. Doe het met een gasbrander...
 
  • Leuk
Waarderingen: Geylehunk

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die bellen er uit krijgen heb je speciale hars voor nodig, met andere hars lukt het niet zo goed
De hars die daarvoor geschikt is, is fotohars

Handen en gereedschap kun je schoon krijgen met aceton OF Azijn
Als je het met azijn doet moet je wel het daarna met water afspoelen en drogen
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Hahaz, voor de duidelijkheid; was een GRAPJE he, van de epoxy op m`n handen...heb netjes handschoenen aan gehad.

Maar hoe kan dat dan van die bellen? Steven had ook niet de fotohars gebruikt en hij had het wel over het wegwerken van de bellen. Zijn tafel ziet er ook superstrak uit!
 

jonas1979

Actieve deelnemer
6 apr 2012
73
0
Huizen
Als je vaker werkt met epoxy en je hebt veel last van luchtbelletjes kun je t op verschillende manieren proberen op te lossen:

- De epoxy pas gieten als je t gemengd hebt en de temperatuur van t mengsel al oploopt ( niet te laat gieten natuurlijk want dan is t al gestold :) Op die manier is er relatief weinig tijd voor het stollen waardoor er automatisch ook minder tijd is voor t ontstaan van luchtbellen. enige ervaring om dit in te schatten is wel handig :)

- Met n verfafbrander er lichtjes overheen blazen. Dan komen de belletjes zo omhoog. ( wel blijven bewegen die brander... )

- Je kunt een vacuümpomp kopen met een vacuümkamer. Je kunt dan de epoxy vacuum trekken waardoor 99 % van de lucht er al uit is. Wel gieten via een stokje ( verf roerstokje ) zodat je de kans verkleint dat er tijdens het gieten weer lucht bij komt..

Jonas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.