Eikenhouten Tafel

Henkswiss

Nieuw lid
20 aug 2023
1
0
Zürich
Goedemiddag,

Over een aantal weken ga ik verhuizen naar een grotere Woning. Het lijkt me mooi om een grote eikenhouten tafel te hebben en deze zou ik zelf in elkaar willen zetten.
Ik ben redelijk nieuw in het werken met hout, dus ik zou graag tips willen inwinnen betreffende Do`s en Dont`s.

Ik heb een eikenhoutenblad op het oog met de afmetingen 3000mm x 1200mm x 26mm. Deze wil ik aan de onderkant aan de randen versterken met planken (Zoals hier ).
Daar komt direkt mijn eerste vraag, is het nodig dit tafelblad te verstevigen, of is het blad met deze afmetingen sterk genoeg.

Het volgende onderstel zou ik willen monteren (Onderstel) met afmetingen 2400mmx800mm.

In mijn ogen kan ik dit op 2 manieren monteren
- Een frame onder het tafelblad maken en met langere schroeven monteren
- mit kleine schroeven monteren en eventuele de schroeven verlijmen.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en gedachten

Groet, Henk
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik denk dat je je best even inleest in een goed boek over houtbewerking.
Als je een kant en klaar tafelblad koopt, vraag dan garantie tegen scheuren en kromtrekken (minstens een jaar garantie). Niet online kopen maar ter plaatse gaan kijken of het blad voldoet.
Dan enkele weken (maanden) thuis laten liggen en kijken hoe het zich houdt.
Dan kan je aan de slag. Die 'versteviging' op de kopse kant is eigenlijk een opdikking om het blad massiever te laten lijken. Kan, maar je kan geen dwarshout op langshout lijmen of schroeven ivm werken. Die lat moet dus los zitten.
Blad kan normaal gezien rechtstreeks op onderstel, maar ook hier de nodige voorzorgen nemen om het blad te laten werken (dus nooit muurvast schroeven op het onderstel).
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Welkom op het forum, voorstellen is gebruikelijk.