Eikenhouten Tafel

Henkswiss

Nieuw lid
20 aug 2023
1
0
Zürich
Goedemiddag,

Over een aantal weken ga ik verhuizen naar een grotere Woning. Het lijkt me mooi om een grote eikenhouten tafel te hebben en deze zou ik zelf in elkaar willen zetten.
Ik ben redelijk nieuw in het werken met hout, dus ik zou graag tips willen inwinnen betreffende Do`s en Dont`s.

Ik heb een eikenhoutenblad op het oog met de afmetingen 3000mm x 1200mm x 26mm. Deze wil ik aan de onderkant aan de randen versterken met planken (Zoals hier ).
Daar komt direkt mijn eerste vraag, is het nodig dit tafelblad te verstevigen, of is het blad met deze afmetingen sterk genoeg.

Het volgende onderstel zou ik willen monteren (Onderstel) met afmetingen 2400mmx800mm.

In mijn ogen kan ik dit op 2 manieren monteren
- Een frame onder het tafelblad maken en met langere schroeven monteren
- mit kleine schroeven monteren en eventuele de schroeven verlijmen.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en gedachten

Groet, Henk
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik denk dat je je best even inleest in een goed boek over houtbewerking.
Als je een kant en klaar tafelblad koopt, vraag dan garantie tegen scheuren en kromtrekken (minstens een jaar garantie). Niet online kopen maar ter plaatse gaan kijken of het blad voldoet.
Dan enkele weken (maanden) thuis laten liggen en kijken hoe het zich houdt.
Dan kan je aan de slag. Die 'versteviging' op de kopse kant is eigenlijk een opdikking om het blad massiever te laten lijken. Kan, maar je kan geen dwarshout op langshout lijmen of schroeven ivm werken. Die lat moet dus los zitten.
Blad kan normaal gezien rechtstreeks op onderstel, maar ook hier de nodige voorzorgen nemen om het blad te laten werken (dus nooit muurvast schroeven op het onderstel).
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Welkom op het forum, voorstellen is gebruikelijk.
Ik geloof nooit dat die opdiklatten gewerkt hebben op die site. Als ik goed naar de foto's kijk, zie ik de planken al bol/hol. Ik zit op dit moment ook aan een eikenblad van 2,6 mm dikte. Gekocht welliswaar en niet opgedikt.
Er zijn sleuven in gezaagd en met hoekijzers is het blad gefixeerd. Schroeven hebben ruimte om te bewegen.
Die opdiklatten (van het voorbeeld) zorgen er voor dat het hout niet kan werken. Dat kan eigenlijk niet goed gaan. De boel trekt korm, barst of de lat komt los en blijft los komen.
Als je zelf planken koopt en vermaakt en onbekend wat het vochtgehalt is dan succes.
Beter is kopshout met kopshout op te dikken. Maar ook hier weer is het noodzakelijk dat het hout droog is. Goed verwerkt wordt = waarbij hol geschaaft wordt (= voorkomt barsten in de kopse kanten)

Dan dat onderstel. Hoe denk je dat te gaan bevestigen? Gaten boren, schroefje er door en klaar?
Ook hier kans dat je een rustiek blad gaat krijgen.
Zorg er voor dat de planken kunnen werken in de breedte. In de lengte hoef je daar niet bang voor te zijn.

Oja, wij zijn benieuwd naar werk in uitvoering en het eindresultaat.
 

jorisvh

Post veel
Ik heb een eikenhoutenblad op het oog met de afmetingen 3000mm x 1200mm x 26mm.
dat is stevig. ga je dat inkopen of zelf samenstellen?
blad op zich gaat 65kg wegen!
dus ik zou graag tips willen inwinnen betreffende Do`s en Dont`s.
Wat mij betreft worden de 2 belangrijkste don’t-s al in je links geïllustreerd:
  1. Nooit langshout onwrikbaar met dwarshout verbinden (gelijmde opdiklatten en dwarslatten in link 1)
  2. Nooit je blad onwrikbaar met het onderstel verbinden (de gaten die voorzien zijn in het onderstel van link 2 zijn geen slobgaten)
Voor do-s: zoek hier eens op massief eiken tafelblad oid .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.