Eiken stammen verplaatsen en laten zagen met mobiele zagerij.

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Laat je even weten welke mobiele houtzagerij je zou vinden? Ik heb er ooit eentje uit Heist-op-den-Berg gecontacteerd, maar zonder antwoord. Heb nog altijd een dode eik staan die mag verzaagd worden. Hopelijk is die ondertussen niet aan het rotten vanbinnen, zo'n 3 jaar geleden dood gegaan?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi gewoon houtworm vergif van de welkoop het lijkt net water je kan dat gewoon in een planten spuit of
In een wat grotere op pomp spuit er op spuiten , goed in getrokken blijft het jaren goed als het hout
Droog wordt opgeslagen
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.264
312
Heelsum
Bedankt allen voor het goed advies!

Heeft iemand nog advies rond hoe ik het hout voor/na het zagen moet behandelen om ziekte en houtwormen te voorkomen? Of moet ik me hier weinig zorgen over maken bij eik?

@Jurriaan had idd wat overschat bij het berekenen van het gewicht. Bedankt voor de correctie.

@ZotVanHout heb net eens gebeld, enorm vriendelijke meneer. Zou me een 75-100 kosten voor waar ik me bevind. Een heel redelijke prijs zeker gezien het transporteren van het trekpaard mee in de prijs zit. Ik denk dat dat ik waarschijnlijk met deze optie ga verdergaan. Nog eens bedankt voor de suggestie!
is ook goed voor je gras...:eek:
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Heeft iemand nog advies rond hoe ik het hout voor/na het zagen moet behandelen om ziekte en houtwormen te voorkomen? Of moet ik me hier weinig zorgen over maken bij eik?
Ik had een paar dagen na het verzagen al +10 gaatjes in het kernhout van eiken planken... Dus heb ik alles behandeld met Embasol. Sinds toen geen gaatjes/hoopjes zaagsel meer gezien. Perfacs en Xyladecor werken ook goed.

Qua zagerij kan ik deze warm aanbevelen. Hele goede ervaring mee!

 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik had een paar dagen na het verzagen al +10 gaatjes in het kernhout van eiken planken...
Vooropgesteld dat die gaatjes er niet al in zaten bij (=voor) het zagen kan dat alleen maar zijn van larven die al (tijden) in de boom / het hout zaten. De gaten die je ziet zijn (vrijwel) altijd de uitvliegopeningen die gemaakt worden als het volwassen insect uit het hout komt. De larf heeft er dan al zeker 2, en vaak meer jaren in gezeten. Gaten (althans zulke gaten) worden niet gemaakt bij het eiafzetten of (soms) door een net uit het ei gekomen larf.

Overigens vraag ik me af of net geveld en gezaagd, en daarmee (zeik)nat hout wel Perfacs of ander houtwormmiddel opneemt - voor een goede bescherming dient het middel in het hout door te dringen, niet uitsluitend er op te liggen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Sommige delen lagen inderdaad al een jaar klaar om te verzagen, dat klopt. Maar als ze in die periode in de stam dringen, neem ik aan dat dat ook mogelijk is bij vers verzaagde planken?

Ik heb het behandeld een week of twee na het verzagen, en toen drong het product goed in het hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.