Eiken stammen verplaatsen en laten zagen met mobiele zagerij.

FrederikB

Nieuw lid
23 feb 2022
6
4
Vlaams-Brabant Belgie
Ik heb net een eik laten omzagen, en heb daaruit 2 stammen van 2m40 lang, en een diameter van 60cm (1.9m omtrek) een halve meter boven de basis.

Deze boom is wel in mijn achtertuin, en ik heb maar een pad van 1m tot 1m30 breed om deze boom te verplaatsen naar de voorkant van mijn huis waar een mobiele zagerij eventueel zou kunnen geraken. Ik denk dus dat het moeilijk/onmogelijk zou zijn om aan deze bomen te geraken met een tractor.

Wat is volgens jullie mijn beste optie hier? Denken jullie dat het mogelijk is om met een paar boomezels deze stronken manueel te verplaatsen? Of zijn er betere opties om zo'n stammen te verplaatsen gegeven de beperking op breedte (en gewicht voor mijn klinkers). Of is mijn enige optie een alaskan mill in m'n achtertuin. Zoja, kennen jullie wat mensen die dat in regio Vlaams-Brabant (Belgie) zouden kunnen doen met een alaskan mill?

Ik ga er de komende dagen alvast Chestnut End Seal opzetten om de splijting van het hout te voorkomen. Zijn er nog behandelingen die ik voor/na het zagen moet doen om bijvoorbeeld houtwormen te voorkomen? Moet ik me veel zorgen maken over houtwormen bij eik?

In blijlage wat fotos van de stammen.
 

Bijlagen

  • IMG_0745.JPG
    IMG_0745.JPG
    206,7 KB · Weergaven: 21
  • IMG_0744.JPG
    IMG_0744.JPG
    220,7 KB · Weergaven: 18
  • IMG_0743.JPG
    IMG_0743.JPG
    212,8 KB · Weergaven: 20
  • IMG_0742.JPG
    IMG_0742.JPG
    204,5 KB · Weergaven: 19

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
aanvulling
bij die brabantse trekpaarden staat iemand die daarmee boom- en boswerken doet
 

FrederikB

Nieuw lid
23 feb 2022
6
4
Vlaams-Brabant Belgie
Haha, ik had al lachend ook aan een trekpaard gedacht, maar dacht dat het transport van het paard en al het gedoe daarrond te duur zou zijn. Denken jullie dat ik die stammen voor een €100-200 verplaatst krijg met een trekpaard?

@ZotVanHout zal alvast eens horen bij de link dat je hier zet.

@Ruben houtklusser rollen op palen is ook wel een goede suggestie. Maar ik weet niet of ik die stammen op palen door m'n gras gerold krijg, zo'n stam weegt een ton.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
485
731
Zuid West Drenthe
Haha, ik had al lachend ook aan een trekpaard gedacht, maar dacht dat het transport van het paard en al het gedoe daarrond te duur zou zijn. Denken jullie dat ik die stammen voor een €100-200 verplaatst krijg met een trekpaard?

@ZotVanHout zal alvast eens horen bij de link dat je hier zet.

@Ruben houtklusser rollen op palen is ook wel een goede suggestie. Maar ik weet niet of ik die stammen op palen door m'n gras gerold krijg, zo'n stam weegt een ton.
Met een paar planken eronder valt dat reuze mee
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.242
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
60 cm diameter x 240 lang = (in decimeters) 3x3x3.14x24 = ongeveer 600-700 liter. Jouw eik zal niet zinken in water, dus gewicht dan ook hooguit 600-700 kg. Veel, maar alvast geen ton.

Het was nuttig geweest als je ze bij het vellen niet vlak op de grond neer had laten komen, want nu liggen ze diep in de grond.

2 platen underlayment en een paar ronde tuinpalen zijn genoeg om ze te bewegen, als je dat er eenmaal onder hebt. Ik zou ze eerst eens opzij rollen, een plaat op en dan langzaam omhoog tot die tuinpalen er onder passen.
 

FrederikB

Nieuw lid
23 feb 2022
6
4
Vlaams-Brabant Belgie
Bedankt allen voor het goed advies!

Heeft iemand nog advies rond hoe ik het hout voor/na het zagen moet behandelen om ziekte en houtwormen te voorkomen? Of moet ik me hier weinig zorgen over maken bij eik?

@Jurriaan had idd wat overschat bij het berekenen van het gewicht. Bedankt voor de correctie.

@ZotVanHout heb net eens gebeld, enorm vriendelijke meneer. Zou me een 75-100 kosten voor waar ik me bevind. Een heel redelijke prijs zeker gezien het transporteren van het trekpaard mee in de prijs zit. Ik denk dat dat ik waarschijnlijk met deze optie ga verdergaan. Nog eens bedankt voor de suggestie!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Count Chocula

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Vergeet je niet foto’s te maken en te posten?

Andere, nog niet genoemde optie: knoop genoeg spanbanden aan elkaar en sleep het met een auto naar voren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

FrederikB

Nieuw lid
23 feb 2022
6
4
Vlaams-Brabant Belgie
Vergeet je niet foto’s te maken en te posten?

Andere, nog niet genoemde optie: knoop genoeg spanbanden aan elkaar en sleep het met een auto naar voren.
Had ik ook aan gedacht, maar de boom kan niet in een rechte lijn verplaatst worden, dus ik zou sowieso een stuk moeten rollen. Maar een trekpaard blijkt niet zo duur te zijn om in te huren, dus dat lijkt me voor mijn situatie een fijne optie.

En ik zal zeker wat fotos trekken van het proces van zagen tot drogen, zeker het verplaatsen van stammen met een trekpaard is in onze moderne tijd wat ongewoon geworden, dus daar zullen wel wat mensen in geïnteresseerd zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als je het zonder schade aan je tuin wilt doen, is de optie van een paar planken of stroken underlayment en daar dan met palen overheen rollen, zoals de oude Egyptenaren hun rotsblokken ook vervoerden.
Ga je met een paard de tuin in, is je hele grasveld/tuin omgeploegd eer deze er weer uit is (ervaring mee, wij hebben zelf paarden).
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zou ook voor planken/ plaaten en rond hout gaan mits voldoende man kracht.
Een driepoot takel er bij om de boom aan een kant op te beuren om het materiaal er onder te krijgen?
Mischien als de planken gezaagd zijn de planken in spuiten tegen houtworm?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Gewoon een as met twee wielen en eventueel nog een derde wiel vooraan. Driepikkel met takel om hem op de as te leggen en rijden maar.
Ik zou me wel even bedenken hoeveel kosten je wil doen om een stam van 60 cm te laten zagen. Zo heel veel goed bruikbaar hout gaat er niet uitkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

FrederikB

Nieuw lid
23 feb 2022
6
4
Vlaams-Brabant Belgie
Als je het zonder schade aan je tuin wilt doen, is de optie van een paar planken of stroken underlayment en daar dan met palen overheen rollen, zoals de oude Egyptenaren hun rotsblokken ook vervoerden.
Ga je met een paard de tuin in, is je hele grasveld/tuin omgeploegd eer deze er weer uit is (ervaring mee, wij hebben zelf paarden).
Ik ben aan het denken om het met een paard en een boomezel te laten doen, zodat de boomstammen niet door de tuin gesleept moeten worden. Zo zou er enkel nog schade van de hoeven zijn, wat me wel herstelbaar lijkt.
Mischien als de planken gezaagd zijn de planken in spuiten tegen houtworm?
Met wat voor product zou je dit doen @Arend b ?

Gewoon een as met twee wielen en eventueel nog een derde wiel vooraan. Driepikkel met takel om hem op de as te leggen en rijden maar.
Ik zou me wel even bedenken hoeveel kosten je wil doen om een stam van 60 cm te laten zagen. Zo heel veel goed bruikbaar hout gaat er niet uitkomen.
Zou ik de boomezel dan manueel zelf kunnen trekken? Van wat ik gezien had werden boomezels meestal met kleine tractors of minstens met een quad getrokken voor stammen als dit. Ik denk dat de weerstand van die wielen in gras met zoveel gewicht erop niet te onderschatten is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Ik ben aan het denken om het met een paard en een boomezel te laten doen, zodat de boomstammen niet door de tuin gesleept moeten worden. Zo zou er enkel nog schade van de hoeven zijn, wat me wel herstelbaar lijkt.

Met wat voor product zou je dit doen @Arend b ?


Zou ik de boomezel dan manueel zelf kunnen trekken? Van wat ik gezien had werden boomezels meestal met kleine tractors of minstens met een quad getrokken voor stammen als dit. Ik denk dat de weerstand van die wielen in gras met zoveel gewicht erop niet te onderschatten is.
Hangt van de ondergrond af. Op een harde ondergrond moet dat lukken. En uiteraard ook van de ezels die trekken 😛.
Eventueel kan je met een lier trekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.