Eiken plank doorzagen met een handzaag om twee planken te krijgen

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Als dat de zelfde Bahco zaag is die ik hier ook heb, dan moet het wel lukken. Dat is een middenweg voor schulpen en afkorten.
De zwarte coating zorgt voor goede glij eigenschappen waardoor hij niet snel vastloopt. En ook niet heel warm wordt.
Maar op een gegeven moment zal hij bot worden en dan wordt het steeds zwaarder.
Maar tot die tijd, goed bezig!!!!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Laat hij daar zien hoe het omvormen naar een schulpzaag in zijn werk gaat? Ik ga het later eens bekijken. Misschien heb ik nog een handzaag zonder geharde tanden.

Soms moet je het doen met de spullen die je hebt. Eerst spullen bestellen duurt lang en kost geld.

Nee, hij laat gewoon zien hoe je een schulpzaag slijpt. Om een afkortzaag op schulpen te zetten, moet je gewoon zelfde werkwijze doen en eventueel nog een 2de of 3de rondje met de vijl. Het maakt niet zoveel uit als de facetten langs beide zijden van de tand nog een klein beetje aanwezig zijn. Die gaan er dan bij de volgende slijpbeurt wel helemaal uit.

Ik vind het overigens zever dat een zaag voor beide doelen zou kunnen dienen. De geometrie van de zaagtand verschilt daarvoor teveel tussen beide handelingen. Mijn stelling is hier overigens al bewezen: 2 uur zagen met een afkortzaag om een plankje van een meter doormidden te krijgen :eek:
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Dan toch met de afkortzaag? Waarom vraag je hier dan advies?
Waarom advies? Als iedereen gezegd had dat het niet zou werken dan zou ik het niet gedaan hebben. Dus ik heb de antwoorden gewogen en geconstateerd dat ik een uur zou moeten zagen. Het wordt ongeveer 1,5 uur voor de geïnteresseerden.
Als ik een eind moet rijden ben ik niet alleen dezelfde tijd kwijt maar ook het geld voor de benzine (wel mooier resultaat!). Als ik moet wachten op een aanschaf van een andere zaag dan ben ik volgende week pas aan het zagen en dan moet ik eigenlijk ook nog zaag slijpen als een ripzaag (de S&J zaag staat nu op mijn wishlist) en mijn partner weer moeten uitleggen waarom ik weer wat nodig heb (ze is net op MP van alles aan het verkopen). Maar ik heb nog een stuk eiken van ruim een meter en nog een zelfde plank van 2,5 meter maar dan smaller. Dus als het me lukt een net kistje te maken dan kan het zijn dat ik het vervolg met een echte ripzaag ga doen. Kortom ik ben jullie als mede forumleden dankbaar voor het commentaar, advies en tips. Sorry dat ik soms een beetje eigenwijs ben.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Waarom advies? Als iedereen gezegd had dat het niet zou werken dan zou ik het niet gedaan hebben. Dus ik heb de antwoorden gewogen en geconstateerd dat ik een uur zou moeten zagen. Het wordt ongeveer 1,5 uur voor de geïnteresseerden.
Als ik een eind moet rijden ben ik niet alleen dezelfde tijd kwijt maar ook het geld voor de benzine (wel mooier resultaat!). Als ik moet wachten op een aanschaf van een andere zaag dan ben ik volgende week pas aan het zagen en dan moet ik eigenlijk ook nog zaag slijpen als een ripzaag (de S&J zaag staat nu op mijn wishlist) en mijn partner weer moeten uitleggen waarom ik weer wat nodig heb (ze is net op MP van alles aan het verkopen). Maar ik heb nog een stuk eiken van ruim een meter en nog een zelfde plank van 2,5 meter maar dan smaller. Dus als het me lukt een net kistje te maken dan kan het zijn dat ik het vervolg met een echte ripzaag ga doen. Kortom ik ben jullie als mede forumleden dankbaar voor het commentaar, advies en tips. Sorry dat ik soms een beetje eigenwijs ben.

Ah, het is je vergeven :) Ik kan niet tegen het onoordeelkundig gebruik van handgereedschap, gevolgd door een "zie je wel dat het niet werkt". En dat wou ik je besparen. Beloof me dat je in het vervolg een schulpzaag gebruikt. Dat scheelt je een hoop tijd en dus ook geld aangezien tijd=geld. Ben benieuwd naar dat kistje.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Kortom ik ben jullie als mede forumleden dankbaar voor het commentaar, advies en tips. Sorry dat ik soms een beetje eigenwijs ben.
Meerdere forumleden schreven gewoon doen, dus “eigenwijs” zijn valt wel mee.

Ah, het is je vergeven :) Ik kan niet tegen het onoordeelkundig gebruik van handgereedschap, gevolgd door een "zie je wel dat het niet werkt". En dat wou ik je besparen. Beloof me dat je in het vervolg een schulpzaag gebruikt. Dat scheelt je een hoop tijd en dus ook geld aangezien tijd=geld. Ben benieuwd naar dat kistje.

Je kunt het ook anders bekijken voor vele is houtbewerken een hobby,
aangezien hobby = plezier heb je meer plezier als het langer duurt.

Mvg,:).
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
20170310_092534.jpg
Zo. Niet één plank maar twee.
Ik heb ze door de vandiktebank gehaald, maar voor de finalegang moet ik wat aan de "snipe" gaan doen.
Ik zie Paul Sellers altijd een versneller met secondelijm gebruiken en nu snap ik ook waarom. Je vingers lijm je binnen een seconde aan elkaar maar hout nog niet na een minuut. Herkenbaar?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Zo het is bijna twee maand later. De planken zijn door de vandikte bank geweest en zijn verzaagd. Daarna begonnen met aftekenen van de zwaluwstaarten en zagen maar. Oeps, verkeerde kant van de lijn. Tsja en nu?
Nou ik had nog zo'n dikke plank en ondertussen had ik via MP een oude verroeste zaag op de kop getikt. Volgens mijn vrouw veel te duur betaald. Die zaag twee dagen in de azijn gezet. Achter de roest verscheen een mooie zaag. Vijltje bij Baptist gekocht en de zaag, min of meer op jullie advies, in ripcut gevijld.
De zaag in het hout gezet en zagen maar.
Tsja, inderdaad zaagt het wel beter, maar de zaag drift, daar had ik bij de Bahco geen last van. Bij de Bahco had ik last dat ie te veel in de openingen hapte en daar heeft deze weer geen last van.
Maar gelukkig genoeg materiaal om verder te komen. Hierbij de status tot nu toe:
20170503_201117.jpg 20170503_201125.jpg 20170503_201146.jpg
De laatste foto geeft aan hoe de bodem en de deksel moeten worden.
Ik moet het geheel nog uit elkaar halen, de zaagsneden er in maken en dan de boel weer in elkaar lijmen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Dit kwam er onder anderen tussendoor:
20170401_164056.jpg 20170401_164104.jpg
Het is een bosuilenkast en ondertussen is die af en geschilderd en nu heeft een onverlaat waar ik de kast aan liet zien één van die fragiele voetjes er afgebroken. Foto's van het eindresultaat zal ik later even posten.
Materiaal pallethout
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Als je zaag drift is de zetting van de tanden links en rechts niet gelijk. Dit is op te lossen door met een slijpsteen over de zijkanten van de tanden te gaan. Even zoeken hier op het forum want er is al een keer ovr geschreven.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Mooi kistje! Wat betreft de zaag, je kan ook een hamer inklemmen en dan de tanden met een andere hamer zetten. Paul Sellers heeft daar geloof ik wel een filmpje van, werkt prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.