Eiken balken verzagen tot plank of als balk houden?

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
Ik heb pas voor een prikje een zestiental korte eiken balkjes kunnen kopen. Mijn idee was om hier planken van te zagen om kleine kastjes mee te maken.

Ik had ze meegenomen naar mijn les houtbewerking en toen ik zei wat ik van plan was, schrok m'n leerkracht en zei dat ik de balkjes beter in hun geheel kon laten om als tafelpoot te gebruiken. Ik weet niet of hij het over de twee balkjes had die ik meehad of over elke eiken balk, maar ik wilde de vraag hier ook aan de ervaren collega houtliefhebbers stellen.

Is het verstandig om eiken balken tot planken van ±20mm dik te zagen of is het net zonde van mooie balkjes?

Ik vermoed dat het uiteindelijk neerkomt op "Het is jouw hout, doe ermee wat je wil.", maar ik doe liever een keer te veel vragen dan een keer te veel zagen ;-)

Alvast bedankt!
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Als je nooit tafelpoten gaat maken, dan is zonde om ze te laten verstoffen.

Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat het na het zagen de planken enigszins scheluw kunnen worden.

M.a.w. van zuiver haakse balken zaag je niet altijd zuiver haakse planken!

Ik denk dat het alles te maken heeft met staat/kwaliteit van de balkjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: BertVG

jorisvh

Post veel
als je geen idee hebt wat je ermee gaat doen zou ik de zaag er niet in zetten. weer dikker maken is lastig.
sowieso moet je na zagen vlak en vandikte schaven dus als je op 20mm zaagt hou je 15-16mm over. of dat volstaat hangt er af van hoe klein kleine kastjes zijn.
er zitten zo te zien wel redelijk wat doorgaande scheuren in dus je gaat wel wat verlies hebben, vermoed ik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
De docent is waarschijnlijk een klassiek geschoolde vakman. Die zal van mening zijn dat als je een eiken meubel maakt daar kwalitatief Frans eiken voor gebruikt. Deze balkjes zijn enkel geschikt voor minderwaardige toepassingen in zijn ogen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
Laat je hout liggen zoals je het hebt gekocht zolang je er geen project voor hebt.
Eenmaal dat je concrete plannen hebt, kun je (rekening houdend met verliezen zoals @jorisvh aangeeft) de balken op de juiste dikte zagen.
Als je nu op 20mm zou zagen en je toekomstig project vraagt 12mm, dan heb je een hele boel verlies.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Ik zou wel even navragen wat zij verstaan onder bielzen
oude (met creosoot) wil je niet en zeker niet binnen.

lelijk hout bestaat niet en constructief minder hout is in zijn algemeenheid juist levendiger om te zien.
Ik zou hier geen kozijnen van maken of het in een constructieve toepassing gebruiken

Maar kopen met als doel het verzagen tot planken of eventueel het verlijmen tot panelen is helemaal geen gek idee bij een prijs in overeenstemming met de kwaliteit



de slechtste planken kan je altijd nog verder opdelen
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Hoe droog is het hout en wanneer wil je het waarvoor gebruiken.

Als 2 a 3 balken genoeg is voor een project dat je in gedachten hebt zou ik die nu in planken zagen. Kijken hoe het hout zich dan de komende maanden gedraagt, waarbij behaalde resultaten natuurlijk geen garantie voor de toekomst geven. De rest mooi droog opslaan, als je het voor interieur dingen wilt gebruiken.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
299
132
55
Luzy Saint Martin
Ik vermoed dat die docent bang was dat het hout heel erg zal gaan vervormen na verzagen.
Ik zou zeggen probeer er eentje, leg de planken opgelat weg en kijk na een weekje hoe ze er uitzien. Waarschijnlijk zit er behoorlijk wat spanning in het hout gezien de geschiedenis.
Als ze na een week nog redelijk te vlakken en vandikken zijn zonder dat je alleen fineer overhoudt heb je geluk!

Leg ze ook weg zoals ze uit de balk komen, de middelste zal waarschijnlijk niet te gek veel gaan werken…
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik kies er voor om mijn ongebruikte stukken (rest)hout zoveel mogelijk in de grootste vorm te laten.
Op maar zagen kan altijd nog, en wat Joris zegt: dikker maken is lastiger dan verzagen.
 

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
Ga je de docent nog om uitleg vragen?
Ben ik van plan. Het is niet altijd makkelijk aangezien er te veel cursisten voor de machines zijn, er altijd wel iemand hulp nodig heeft en hij daarbuiten veel met eigen projecten bezig is. Ik moet nog wat assertiever worden, maar ik ga hem bij de volgende les zeker meer info vragen. De feedback die ik hier gekregen heb, is voor mij alleszins al heel waardevol. Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.965
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ben ik van plan. Het is niet altijd makkelijk aangezien er te veel cursisten voor de machines zijn, er altijd wel iemand hulp nodig heeft en hij daarbuiten veel met eigen projecten bezig is. Ik moet nog wat assertiever worden, maar ik ga hem bij de volgende les zeker meer info vragen. De feedback die ik hier gekregen heb, is voor mij alleszins al heel waardevol. Bedankt!
vraag jouw docent om meer uitleg
dat duurt amper een paar min
ter zake
er is echt een reden waarom je dat hout voor een prikje op de kop hebt kunnen tikken
ik zie veel barsten
bij het verzagen ga je daar moeilijk rond kunnen zagen
een ander risico zijn de spanningen die bij het verzagen los komen
om die reden kan ik jouw docent volgen
maw balken die nu gaaf zijn/lijken, kan je best zo houden
bij verzagen kan je op verrassingen stoten
maar als je ze niet in hun geheel kan gebruiken, dan moet je wel verzagen
bij alles is er een ervaringsproces
 

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
FYI, blijkbaar had de docent me verkeerd begrepen en dacht hij dat ik de balken tot planken wilde verzagen om tafelpoten van te maken. Verzagen kan volgens hem zeker als het nodig is.

Ik heb als test wat planken overgehouden van het verzagen van nieuwe tafelpoten. Op aanraden van een andere docent laat ik ze nu 1-2 weken drogen om te kijken of er vervorming is, maar voorlopig valt er nog niks opvallends te zien.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.965
Klein-Brabant, Vlaanderen
blijkbaar had de docent me verkeerd begrepen en dacht hij dat ik de balken tot planken wilde verzagen om tafelpoten van te maken.
soms kom ik als een ellendige kritische etter of een mierenneuker over, maar ik heb geleerd netjes vragen te blijven stellen tot mijn honger volledig gestild is
wat voor de een vanzelfsprekend is, is voor de ander volledig nieuwe kennis
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.