Een salontafel van iepenhout

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Je kan ook over (bijna) de hele lengte een sleuf infrezen en daar een stuk hout in. Maar doe net zoals TS, eerst oefenen op rest hout of een stuk MDF.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
549
156
Zutphen
Kan je aangeven waarom je iepen met een mooie tekening verzaagd tot parketachtige stukjes die je vervolgens weer verlijmd?
 

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Ik kan iepen planken krijgen van 20 mm dik en 200 mm breed. De tafel wordt 500 mm breed. De opties zijn of verzagen in kleinere delen of 2 x 200 en 1 x100.
Ik vind de structuur met kleinere delen wel mooi eigenlijk.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Je kan ook over (bijna) de hele lengte een sleuf infrezen en daar een stuk hout in. Maar doe net zoals TS, eerst oefenen op rest hout of een stuk MDF.

dat heet veer en groef, zijn als het ware reuze lamello’s. Heb ik in een ander werkstuk gedaan. Als je gereedschap hebt om de groef te maken in het verstekgezaagde deel (een lamellofrees volstaat) is dat wel steviger dan alleen lijm, en iets vergevingsgezinder te maken dan deuvels. Maar met alleen lijm zal het ook wel blijven zitten - en mocht ‘t hout toch gaan werken dan komt alles los.

Kan je aangeven waarom je iepen met een mooie tekening verzaagd tot parketachtige stukjes die je vervolgens weer verlijmd?

��
Laten we het op designkeus houden. De tafel is 60 breed en dat wilde ik sowieso niet uit 1 breedte halen ivm houtwerking en hanteerbaarheid tijdens het maken (oa vandikte met beperkte breedte), en nu zijn het 6 verschillende breedtes geworden. Had ook 3x20 of 4x15 kunnen zijn, maar dit speelse vind ik leuker.
En qua stukjes in de lengte: daar is technisch geen reden voor; ik vind het resultaat zo wel fraai. Iep is van zichzelf niet zo heel uitgesproken (ondanks de tekening in dit werkstuk), dit geeft de tafel wat meer leven, vind ik. Toch betwijfel ik of ik het een volgende keer weer zou doen. Het was een heleboel meer werk, en het effect is inmiddels letterlijk aan het vervagen: onder invloed van licht wordt met name het tafelblad langzaam bleker. Niks wat niet vooraf te voorzien was uiteraard, maar door het zelf te (hebben) ervaren is het echt míjn project geweest. En wie weet zet ik in een wilde bui de bandschuurmachine er nog eens op.


Ik kan iepen planken krijgen van 20 mm dik en 200 mm breed. De tafel wordt 500 mm breed. De opties zijn of verzagen in kleinere delen of 2 x 200 en 1 x100.
Ik vind de structuur met kleinere delen wel mooi eigenlijk.

Zijn die planken al gevlakt en gehaakst? Zo nee, dan verlies je nog iets aan breedte voor het haaks maken en aan dikte voor het vlakken.
Verder: zie boven, maak je eigen keuze (en wees vrij om mijn leerervaring al of niet te gebruiken ��).
Ik ben benieuwd naar het resultaat!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.